Minskad sexlust
Är det någon som har fått minskad sexlust av sitt p-medel? Jag tror att jag har det.. Har varit tillsammans med min kille i ca 1,5 år nu och använder p-plåster. I början hade jag sexlust men känns som den avtagit mer och mer, kan liksom ibland tänka när han blir kåt att det är jobbigt osv. Har också rätt svårt för att bli våt nu, vet inte om det är sammankopplat men det hjälper ju inte precis.. Vi träffas bara på helgerna men han kan ibland klaga lite på att han inte "fått något", fast asså på skoj men det känns jobbigt för mig då jag misstänker att jag har minskad sexlust. Om ni har det, vad gjorde ni? Bytte ni p-medel eller stannade med det ni har? Märkte ni någon skillnad om/när ni slutade? Det är ju så svårt att veta då det inte händer på en gång utan sakta men säkert avtar..
Har precis samma problem! Varit med min kille i två år nu, i början var sexlusten och sådant på topp men nu har den näst intill försvunnit och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Känner också att det är jobbigt då min kille kan skämta om samma sak, samtidigt som jag vet att det inte är min skyldighet att hjälpa till med hans sexlust.
Har käkat celest i två år men slutade med dem i juli och satte in hormonspiral istället. Misstänker att det är där som problemet ligger men när jag sökt på det så har jag bara hittat kvinnor som fått ökad sexlust. Skumt.
/C 
#1 Okej va skönt med någon som har samma problem! Nej det är inte våran skyldighet men man känner sig ändå dålig typ.. Du hade alltså dålig sexlust med Cilest? Och var det därför du bytte till hormonspiral? Vilken btw, Mirena eller Jaydess? Missförstod lite, har du fått sämre sexlust med hormonspiralen eller hur menar du?
Jag har Mirena!
Jag är ej säker men jag tror väl att sexlusten har blivit sämre med hormonspiralen, för innan hade jag inga problem med att jag ej hade lust för sex.
/C 
#3 Okej, Jaydess har ju ännu mindre hormoner i sig så tror det är större chans att man har kvar sexlusten med den! Men vad menar du med att innan så hade du inte problem med att inte ha sexlust?
#4 Förmodligen just att hon inte hade problem med sexlust en innan spiralen ;)
#5 Ja, men tänkte om hon menade att hon hade sexlust kvar med Cilest och sen att den blev sämre med hormonspiral, eller att hon hade dålig sexlust med Cilest och så blev den ännu sämre med hormonspiral. Men om hon hade bra sexlust med Cilest så är det ju bra, funderar nämligen på att testa det pillret! :)
Ska du strunta i p ringarna?
Fått minskad sexlust med cilest, tror jag, så ska försöka byta nästa gång jag ska byta ppiller.
#9 Jaha, va synd, blev det värre med hormonspiralen då alltså?
Min sexlust ökade med cilest men minskade med mirena!
/C 
Det kan finnas många orsaker varför sexlusten minskar. Studier, jobb, trötthet, stress, förhållande och etc.
#10: Jag har aldrig haft hormonspiral och tänker aldrig ha det.. Alla jag känner har bara fått mer blödningar av det… I och med att jag blödde så mycket innan jag började med p-medel, kommer jag fortsätta med ppiller/alt. minipiller.
#11 Jaha, okej men va bra, då kanske det skulle vara bättre med Cilest? Fast hormonspiralen är nog bättre för kroppen annars..
#12 Jo jag vet, men nu menar jag att man märker stor skillnad i samband med någon p-medel metod.
#13 Jag tänkte fel hehe.. Har du tänkt byta från Cilest? Hur tycker du annars att dem funkar? Mår du bra etc?
#14: Min barnmorska påstod att Cilest är de ppiller, enligt henne, som har minst biverkningar och att det var av den anledningen som jag skulle prova Cilest (inte ätit några andra ppiller än dem). Jag kan ha lite mer PMS och bli småsur över vissa saker, men i övrigt mår jag bra och tycker de funkat bra (bortsett från lite minimerad sexlust då). 🙂 Jag har dock fått lite mer mensvärk än vad jag hade förut, men jga har åtminstone mindre blödningar nu.
#15 Okej, va skönt att höra. Men då har du haft PMS redan innan du började med Cilest också eller? Konstigt att du fått mer mensvärk, har hört att Cilest ska hjälpa mot mensvärk 🤔 Jag har ju p-plåster och det ska tydligen vara liknande hormoner i Cilest så därför tror jag att det kan vara okej att byta till dem, och hoppas på att det inte ska göra skillnad på humöret eller liknande. Jag vill liksom slippa så högt östrogen som det är i p-plåster (60% mer!!!) och sedan är det obekvämt med plåster på hela tiden, speciallt när man badar eller duschar då det gärna lossnar lite.
#16: Jag hade aldrig PMS innan jag började med ppillerna, inte på samma sätt i alla fall. Blir alltid lite irriterad och lätt ledsen veckan efter mens. Då kan man verkligen kalla mig en bitterfiffi 😃 Skämt å sido.. Mensvärk fick jag mer av med mina ppiller med. Hade aldrig mensvärk innan förutom någon enstaka gång, typ. Du får inte glömma att det så klart är olika för olika personer, då vi som individer är olika.🤫
#17 Ja, hoppas att jag inte får samma som dig då 😮 Men annars kan du ju testa p-plåster om du inte har något emot höga hormondoser, för den tog bort min mensvärk helt och känner i alla fall aldrig av nå PMS eller liknande, det skulle i så fall vara att jag kanske har mindre sexlust och att jag fick ganska mycket flytningar sen misstänker jag också att den har gjort så jag samlat på mig lite fett runt stussen, typ under, men svårt att veta som sagt 🙂
#18: Jag trivs med Cilest och har egentligen inte stora tankar på att byta, då jag egentligen trivs med det. De biverkningar jag har fått, är egentligen inte så stora att det förvändrat mig så jättemycket, så därav kan jag leva med det..😊 Största nackdelen är att jag gått upp 4 kg i vikt… MEN det är väl ändå bara bra, för är inte underviktig längre iaf.
#19 Okej, jag har inte gått upp i vikt i alla fall av p-plåstrena, bara märkt att jag fått lite fett där o.o Men då borde du väl inte byta om det funkat så bra ändå hehe 😛