Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 3340 ggr
dundeer
0

p-stav eller spiral

Jag ska självklart prata med läkare om detta oxå men vill ha mer åsiker! För 6 månader fick jag utskriven en spiral då de lät som de som skulle pass mig bäst då jag äter antideprissiv osv så ville dom inte ge mig för mycker hormoner. Problemet är den att jag inte vågat sätta in den än (livrädd för att de ska göra ont) och på senaste har jag hört massa skräckhistorier. Bland annat min bästa kompis fick en rätt illa infektion och blev riven med "saxen" i slidan när den sattes in osv. Så jag har börjat fundera på p-stav ist.. Va har ni för erfarenheter ?

oddahviing
0

Jag satte in kopparspiral och det kanske inte va så roligt när den sattes in, men det tog typ 10 sekunder och så var det klart! Efter det, en dag av "mensvärk" sen var allt som vanligt och jag är jätte nöjd. Ingen skräckhistoria här inte. Har varit och kollat den något år efter, och allt såg bra ut. Rekommenderar stav.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
0

*spiral menar jag, inte stav.

'-Headlights on the highway-'

Maleficum
0

Var inga problem alls att sätta in spiral för mig, tog inte ens alla värktabletter innan som de rekommenderade. Bara man andas och slappnar av, kändes lite som de rota i urinblåsan precis när hon satte in den (som när man börjar få urinvägsinfektion) men inget ihållande. Fick lite liknande mensvärk någon dag efteråt.

Min kompis har satt in två gånger utan problem (hon hade dock fött barn så då är det enklare).

Prata igenom hur du känner med den som ska sätta in den och om det känns bättre ta med en vän.

För mig så är cysta på äggstockarna miljoner gånger värre än att sätta in en spiral.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

dundeer
0

Blöder de mkt att sätta in den? Hört att de kan blöda i nägra dagar… hade som plan på att sätta in den (va jag nu väljer) på tisdag men ska spendera helgen med en kille jag är på g med p hade gärna inte blödigt då.. ;)

oh-la
0

Jag har precis tagit ut min kopparspiral efter 5 år. Jag satte in 3 ggr under samma tillfälle eftersom gynekologen inte fick vingarna att fälla ut. Visst, jag tyckte inte det va skönt. Känna lite som enkelstötssmärta på mig, fast i magen typ. Hade mensvärk en till två dagar och blödde ett par dagar. Sedan fick man (jag?) inte ha sex på två veckor på grund av infektionsrisken, men det kan ha berott på att dom satte in och tog ut 3 ggr så jag vet inte om det gäller alla. Jag fick antibiotika i förebyggande syfte också. Även om det kan låta jobbigt och mycket kommer jag sätta in en till efter att vi gått ur produktionsfas, om man säger så. Har varit fantastiskt nöjd och insättningen var inte så illa, inte ens efter tredje gången, att jag blir avskräckt.

emeliiiiieee
0

Jag har testat både stav och spiral. 

Insättningen med spiral gjorde inte allt för ont, kanske för att jag fick ketoganspruta innan haha. Blödde dock konstant i 1 eller 2 mån och fick en infektion och spiralen vandrade ut. Fick inte ha sex på en vecka ca efter isättningen

Föredrar nog pstav över allt. Blödde ca 6 mån konstant och fick humörsvängningar med första. Med andra hade jag inga problem alls. 

Om man blöder eller inte är individuellt.

Rainee
0

#4 Om du väljer spiral så spelar det ingen roll om du blöder när du ska träffa han killen för du får ändå inte ha sex i en vecka efter insättningen pga infektionsrisken. Men om jag ska svara på själva frågan så tycker jag stav skulle vara det bästa alternativet om man klarar av hormonerna (men det är bara för att jag är så feg för insättning + att spiralen kan kännas av vid sex). Spiral har dock mindre hormoner i sig eller om du väljer kopparspiral så har den ju inga hormoner i sig men då kan du ju få längre och smärtsammare blödningar. Annars kan du ju välja mini spiralen Jaydess, nästan inga hormoner alls i den och är som sagt mini så det känns nog mindre att sätta i också :)

dundeer
0

Det är jaydess jag kommer ha isåfall :) Hmm ska in å prata med barnmorskan imorgon så får vi se vars de slutar ^^

Rainee
0

#8 Okej, Jaydess verkar väldigt bra faktiskt, så den skulle jag nog testa om jag var du! :)

Trollan92
0

Det är väldigt mycket snack om just spiral. De gjort jätte ont för mig. Grät i 2 dagar för att de kändes som mensvärk fat 10000 gånger värre. Fy, men däremot hamnade den snett för mig.. Min kille kände den även under samlag och det har jag faktiskt för en del par som haft de problemet. Det beror nästan lite på hur stort paket killen har också. Sen finns de ju dem som har stort paket och tjejen får ont av spiralen i samlaget m.m. Finns massa snack om spiral tyvärr.. Men om du nu går på mediciner, varför inte testa kopparspiral då? Inga hormoner alls som behöver spöka i kroppen :)

Rainee
0

#10 Behöver ju inte hända för alla men har också hört lite skräckhistorier om det där. Beror nog också på om man har en duktig barnmorska som sätter in. Om jag skulle behöva välja så skulle jag skulle föredra Jaydess över kopparspiral då kopparspiral ofta gör mensen längre och smärtsammare plus att en del får kopparförgiftning av den :/

dundeer
0

#10 varför jag inte överväger koppar är just för att jag har rätt jobbig mensvärk redan.. :/