Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 3635 ggr
Anonym
0

Svamp i slidan - olivolja

Hej!
Jag tänket försöka prova på olivolja nu när jag troligen fått Svamp i slidan. Jag funderar bara, ska man börja utanpå? Eller ska man försöka få in det i själva slidan? 

Tack på förhand!

Karmatarerskanise
2

Varför inte kolla upp det och få en riktig behandling?

Anonym
0

#1: Vad för behandling brukar man på? Penicillin? Antibiotika? Dessvärre tål jag varken det eller antibiotika.

Rainee
1

Åh, va kul att någon annan skapat en sån här tråd då jag förmodligen nyligen också fått Svamp, suck.. Har också läst att olivolja kan hjälpa! Kanske borde man prova för det skadar väl inte? :)

Karmatarerskanise
4

#2 Det är vagiatorer, kräm eller tabletter. Det är inte penicillin eller antibiotika.

Anonym
0

#3: Jag har smörjt med olivolja, men eftersom att svampen (troligen) sitter i slidan, så undrade jag på om man skulle försöka få det "i slidan" .. Tydligen ska olivolja vara svampdödande!

Jag är inte så förtjust i att proppa i mig massa mediciner och så, då jag är så allergisk och känslig mot det mesta (läkarna har till och med gett förslag om att jag ska prova huskurer om det finns möjligheter!).

Rainee
0

#2 Nej de brukar väl oftast rekommendera canesten, en salva som man smörjer in och det kan man kombinera med såna här ph-balanserande lactal. I alla fall till mig och det har väl funkat men har för mig att det inte är bra att använda såna produkter som canesten för mycket.

Anonym
0

#6: Lactal ska man tydligen inte använda, har jag läst från många rekommendationer utav barnmorskor. 🤔 Ska tydligen torka ut slidan något otroligt!

Får väl traska iväg till apoteket imorgon. Typiskt att få Svamp lagom till mensen med.

Rainee
0

#7 Ojdå, det har jag använt massa gånger men har i alla fall inte märkt att det är uttorkande.. Men har du kollat upp så du har Svamp då? För annars ska man ju inte använda såna där medel :)

Anonym
0

#8: Inte kollat upp det, så därför jag också tänkte prova olivolja först. Har nämligen inte tid att kolla upp hos läkare denna veckan, då jag är iväg.

Rainee
0

#9 Okej ja, då är olivolja nog ett bra förslag. Jag skulle nog ta utanpå och sedan lite i slidan men inte jättelångt upp! :)

Rainee
0

#9 Btw, använder du något p-medel som gör att du kanske får det ofta?

Rumblebee
0

Jag har använt MSM pulver (kosttillskott) det har hjälp när jag fått Svamp. Det blandas i vatten och dricks upp. dock är smaken något man måste vänja sig vid.

[silkesnosen]
0

#12 Vad är det för pulver? Innehåll?

Rumblebee
0
Fingerprints
4

Gå för guds skull (nä, för din skull) inte och köp några receptfria medel om du inte är 100% säker på att det är Svamp.

Regnbåge

Katti
2

Svamp beror på att bakteriebalansen ändras. Det kan bero på olika saker, för många kommer t ex Svamp som ett brev på posten när man äter antibiotika. Det dödar ju inte bara de dåliga bakterierna utan även de som vi ska ha. Snälla bakterier är hur som helst bra att tillsätta, både via munnen (jag kör med Lactiplus som säljs i hälsokostaffärer och även på Maxi har jag för mig, men det finns andra sorter på t ex apoteket) och i slidan. Att tvätta/smörja med yoghurt eller filmjölk kan alltså vara en bra idé! Både pevaryl-salva och vagitorier finns receptfritt på apotek och med dem brukar problemen försvinna snabbare.

Trollan92
0

#16 Så det är vanligt att få Svamp om man fått ny partner? :)

IceTee
2

#17 skulle jag inte vilja påstå, men om ens partner får utlösning i en så kan det ibland ge "problem" som ens förra partner inte gav en

Medarbetare på Skor iFokus

Katti
2

#17, ja, det är jättevanligt i nya relationer. Kanske inte just för att den är ny, men för att man ofta har mycket sex i början 🙂.

Trollan92
0

#19 Okej, tack för din information! ;)

IceTee
1

#19 men då har det ju inget att göra med att det är en ny partner?

Annielle
0

Kokosolja vet jag de som använder vid Svamp och smörjer in både innuti och utanpå.

För egen del tål jag inga oljor i underlivet alls, få bara en massa klåda och torrhet.

Jag har använt mig av dessa vaginaltabletter med naturligt innehåll som jag har köpt billigast på apotea (finns på apotek också, men dyrare) http://www.rfsu.se/sv/Private-Area-Mini-SIte/Produkter1/Active-Balance/

Fungerar bra för mig och utan biverkningar som vanliga svampsalvor och vagitorer kan ge och i värsta fall ge långvariga besvär, de bör man undvika så mycket som möjligt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Trollan92
1

#22 Läs om hennes kommentar! :) "Kanske inte ny men för att man har mycket mer sex i början" ;)

Anonym
0

Olivolja funkade och nu har jag mens och har inte känt något efter det. 

Min partner har inte sprutat i mig och är inte heller "ny" 🙂

Rainee
0

#24 Va kul! Hur länge behandlade du och hur ofta? :)

Anonym
0

#25: Jag körde på olivolja morgon, eftermiddag (typ när jag kom hem) och kväll. Sen gick jag utan trosor en hel dag med, och hade bara mjukisbyxor på, så då gick det över sen.🙂

Rainee
0

#26 Okej vad skönt att höra! Men vad menar du med att din partner inte sprutat i dig? Ska man undvika det eller något om man haft Svamp? Och du svarade inte på min fråga om du har något p-medel som kanske är orsaken till svampen? Hehe.. jag har själv börjat behandla med olivolja då min först försvann men kom tillbaks igen dagen efter jag och min kille haft sex, suck.. fattar inte varför den kommer tillbaka. Men jag tar morgon och kväll och hoppas på att det ska räcka, körde du en hel vecka eller? :)

Karmatarerskanise
1

Har man otur kan man reagera på sperma ja. Då är det kondom som gäller.

IceTee
0

#23 om du menar mig så kan du läsa min kommentar igen. Jag står fast vid att då beror det inte alls på att det är en ny partner, utan för att man har mycket sex. Sen är den absolut vanligt i början av ett förhållande, men det beror ju inte på att det är någon ny. Det kan lika gärna hända med någon man varit med i flera år

Rainee
0

#28 Kan man börja göra det helt plötsligt? Har varit med min kille i ett och ett halvt år och det har aldrig varit problem annars, tror du att svampen kan ha kommit därifrån?

Anonym
0

#27: Jag undvek inte frågan, jag missade den bara. Sorry!😉I alla fall, så har jag ppiller, men jag hade Svamp även innan jag använde ppiller, så enligt min barnmorska (när jag kontaktade henne) beror inte svampen på mina ppiller. Precis som någon ovan skrev, så har vi haft sex rätt mycket, och det är av den anledningen som svampen troligtvis kommit… 
Olivoljan använde jag från typ förra söndagen fram tills torsdagen förra veckan.. Då sov jag även utan trosor för att låta det vädra. 😊 Däremot så märkte jag först inte någon skillnad när jag lät olivoljan vara där tills det själv torkat in, men sen började jag tvätta av det eftre en stund och märkte efter ett par dagar skillnad.

Rainee
0

#31 Okej, min har blomstrat upp rejält nu.. ska till UM imorgon och kolla och om det är Svamp så får jag använda en svampsalva helt enkelt. Dock så kan ju östrogenet i p-piller hjälpa svampen, de gillar östrogen har jag för mig! 😕

Anonym
0

#32: Ja, ppiller kan man få Svamp utav, så du kanske ska byta ppiller i så fall? 
Jag tror dock att min tvål jag tvättade underlivet med (jag vet att man inte ska tvätta underlivet med "vanlig" tvål) torkade ut mina slemhinnor och på så sätt fick jag svampen. Tyvärr. 😕 Jag har dock lärt mig en läxa. 😃

Rainee
0

#33 Ja, men jag har p-plåster och det är ju extra östrogen i det, funderar på att byta till Cilest istället, ska prata med min barnmorska :) Oj, va konstigt att du fick det av att använda tvål, visste inte att man kunde få Svamp av det, bara att det var dåligt för att det torkade ut :o

IceTee
0

#34 problemet med tvål är, som du säger, att det torkar ut. Det kan leda till små, små sprickor som svampen sen kan gro i (typ i alla fall) och det är därför tvål kan de Svamp! Det ger liksom intr Svamp i sig, men Svamp är en vanlig bieffekt av det

Rainee
0

#35 Ja jag förstår, jag använder bara vatten där nere som tur är! :)