Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 3128 ggr
Calcifer
0

Ovanligt kissnödig?

Jag har funderat på detta i rätt många år men aldrig riktigt reflekterat djupare kring det, men nu tänkte jag kolla om jag är ensam om det.

Grejen är att jag blir kissnödig så otroligt ofta. Jag och några kompisar spelade TP för några år sedan och en person fick frågan hur många gånger om dagen i genomsnitt en person går på toaletten. Svaret var väl typ 6-7 om jag inte minns fel, däremot minns jag att jag tyckte det lät absurt, jag går ju på toaletten mellan 10-20 gånger om dagen! Är det bara jag som tycker det är spring på toaletten hur ofta som helst på dagarna? Om ni skulle gissa, och lägga i snitt, hur ofta på en dag behöver ni gå på toaletten och kissa?

(Kort tillägg: Uvi är det inte, och ingen annan sjukdom heller, samt att det blir såklart färre gånger om jag typ inte dricker nåt under dagen och värre om jag dricker mycket så de siffrorna är på ett ungefär.)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Carrosh
0

Har du varit i kontakt med sjukvården om det här?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Calcifer
0

#1 Naturligtvis, precis som jag skriver har det inget att göra med någon sjukdom eller dylikt.

Carrosh
0

Har de undersökt saken ordentligt då? För ibland kollar de bara de uppenbara första sakerna man kommer att tänka på, och vill man ha en utredning får man tyvärr ofta vara på och tjata lite. Nu säger jag ju inte att det är så i ditt fall, men jag kollar utifall, eftersom både jag själv och många andra jag känner har fått tjata sig till utredningar på sina problem hos sjukvården.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Calcifer
0

#3 Yes, det har kollats ordentligt. Det är dessutom inget som stör, utom om jag t:ex ska resa eller så. Eller ja, det är drygt när man nästan somnat och måste dra sig ur sängen för att gå på toaletten men det är ju inget egentligt hinder.

Jag är mest nyfiken på om det är fler som också går på toaletten oftare än "vanligt".

Calcifer
0

Som tillägg igen då att jag kan hålla mig om jag måste, men jag gillar naturligtvis inte att göra det. Jag kissar inte direkt på mig eller så. :P

jessR
0

Ja jag :) jag går nog på toaletten minst en gång i timmen, ibland var 40e minut. Jag har heller inte urinvägsinflammation men heller inte kollat upp det men har hört att personer som lätt blir stressade (som jag) eller oroliga ofta kissar mer så jag tänker mig att det är därför…. jobbigt när man ska vara ute tycker jag, måste hela tiden veta att jag kan ta mig till en toa. Är så pass van nu att jag inte tänker på det.

”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Calcifer
0

#6 Ja, det kan ju ha något att göra med stress. Ju mer jag vet att det kan krångla med toalettbesök desto mer kissnödig blir jag. Om jag bara sitter hemma och glor film kan det lätt gå 3-4 timmar utan att jag ens skänker en tanke till toabesök. Men om jag vet att jag ska åka bil i 3-4 timmar kan jag genuint sitta kissnödig mest hela tiden.

Portie
0

Jag är också sån, går på toa många gånger under en dag. Inget jag direkt störs av  förutom om man befinner sig på en plats utan toa då. Har varit så hela livet för mig.

Calcifer
0

#8 Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall. Mer än en gång har jag haft kompisar som påpekat att jag går på toaletten väldigt ofta.

Ladydragon
0

tycker det låter som överaktiv blåsa

lider av det själv o visst finns träning medicin m.m men det funkar sisådär på mig jag accepterar att det får bli mera toaspring istället 

och japp för mig blir det mycket värre så fort jag går utanför dörren o vet att det kommer o dröja tills jag kommer till en toalett eller allra värst på nya ställen där man inte har någon aning om var närmsta toalett är då blir jag så kissnödig så man står med benen i kors typ 🤪

men har du provat att dricka mindre eller dricka mer och även kolla exakt hur mycket du dricker på en dag? 

för mig blir det värre främst om jag dricker för lite

[Devya]
0

Min bästa vän går och kissar oftare än så, typ var 20:nde minut och jag skojar verkligen inte. Det är helt otroligt hur ofta hon måste gå på toa. Det har tydligen blivit konstaterat att hon har en väldigt liten blåsa.

Scorpio97
0

Jag är på andra änden av skalan. Att gå på toa 2-4 gånger per dag är ganska normalt för mig. Vid mens går jag något oftare och tycker då det är jättedrygt att springa på toa "hela tiden". Detta gäller oavsett om jag dricker 1-2 liter vätska och äter normalt, eller i princip inte äter/dricker alls. Kan inte ens tänka mig att behöva gå flera gånger i timmen.

//Jessie

obstitant
0

Jag är också en "toaspringare" och det kan vara lite småjobbigt ibland. Det gör det bl.a. svårt att transportera mig längre sträckor på morgonen då det är som värst. Ett tag hade jag nästan 2 timmars restid till jobbet, och var helt desperat när jag kom fram! Kaffe gör det värre, så det händer att jag tackar nej till kaffe med motiveringen att det är för långt hem. Jag har också dragit ner på kaffe och te generellt.

För mig är det annars lättare att hålla mig när jag vet att det inte finns någon toalett att tillgå. När jag kliver ur hissen hemma däremot, eller kommer in i hallen - då jäklar är det fullt sjå att övertyga blåsan att den måste vänta liiiiite till tills jag kommer in på toa och får ner brallorna.

Det finns en sorts spray man kan få, med hormon som minskar urinproduktionen och som kan vara bra framför allt om man måste gå upp på natten och får störd sömn. Kommer inte ihåg vad den heter. Jag har funderat på det men kommit fram till att jag klarar mig!

IceTee
0

Gå till en urolog. Jag hade samma problem nämligen Det påverkar ju livskvalitén? Vad händer om du måste resa 2-3h och inte har tillgång till toalett? Vad har de gjort för undersökningar på dig?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
0

Förresten #6 vad har de gjort för undersökningar på dig? Låter konstigt att ingen försökt hjälpa dig liksom… Eller ja, du kanske ansåg att det inte var jobbigt nog för att orka fortsätta någon utredning, för i så fall är det ju förståeligt att ni stannade när de kollade så det inte var något allvarligt förståss!

jessR
0

Helt ärligt att jag inte ens tagit upp dig med någon läkare, inte vad jag minns i alla fall, varit så under senaste 10 åren i alla fall. Jobbigast är typ biobesök, alla filmer över 2 timmar går bort och då kan jag inte dricka heller under filmen. Kanske borde kolla upp det tänker jag nu men tror faktiskt inte att det är något man kan påverka.

”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

IceTee
0

#16 "Jag har heller inte urinvägsinflammation" men hur kan du veta det i så fall?

Klart man kan påverka, mitt har blivit sjukt mycket bättre och nu är det inga problem att se en film på bio (dock behöver jag gå på toa en gång, men det har jag alltid behövt eftersom jag gärna dricker något när jag äter popcorn)

Calcifer
0

#14 Då det inte är något egentligt problem så ser jag ingen mening med att utforska saken medicinskt igen. Jag kan som sagt hålla mig om jag behöver. Jag går t.ex inte upp varje natt för att gå på toaletten, och jag kan även hålla mig ett bra tag när jag reser om det behövs.

Maria
0

#18 Jag har varit likadan i hela mitt liv. Jag kissar ofta och ibland för säkerhets skull😉 T.ex om jag ska på bio så kissar jag innan oavsett om jag behöver eller inte.

Min ene katt väcker mig varje natt och då passar jag på att kissa när jag ändå är uppe fastän jag skulle kunna låta bli.

Jag upplever det egentligen inte som några besvär. På jobbet springer jag och kissar åtminstone en gång i timmen.

För mig personligen tror jag det handlar om en slags ovana men den har aldrig varit så besvärlig att jag känt att jag behövt göra någonting åt det.

/Maria

Calcifer
0

#19 Jo jag går alltid på toa innan jag ska resa, på bio, vara ute länge, etc för säkerhetsskull. Men ja… någon gång har man väl varit tvungen att dra ner byxan ute i skogen för att lätta på blåsan men det är inte så pass ofta att det stör egentligen. Som sagt, där det irriterar mig mest är om jag precis är på väg att somna och inser fan, jag måste kissa. :P

IceTee
0

Ja, stör det inte finns det ingen anledning att bry sig antar jag

Jag brukade kissa "för säkerhetsskull" vilket ledde till inflammerat urinrör och blåsa som tillslut gjorde att jag behövde springa på toa var 10:onde minut och inte kunde gå hemifrån utan att kolla upp varenda toalett

Calcifer
0

#21 Jag har haft UVI 2 gånger under mina 27 år på jorden, och det har jag såklart sökt hjälp för. Förutom det så ja, nemas problemas. Mest att jag undrade om det var så ovanligt som mina kompisar verkar tycka det är. :P

IceTee
0

#22 tror inte att det är så ovanligt som det verkar ibland, men det är ju för att folk inte pratar om det antar jag

Adelheid
0

Jag går också sællan på toa. Det ær om jag dricker ovanligt mycket men ytterst sællan mer æn 5 ganger på en dag. Har en blåsa som klarar att hålla en hel del vætska efter att jag jobbade I restaurangbranchen och då var det bara att hålla sig tills man fick tid att springa på toa. Och det kunde ibland drøja en timme eller två extra från då man kænner att nu måste jag gå.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annielle
0

Dricker du mycket, kaffe te eller annat urindrivande?!? 

Så vitt jag förstår kan övervikt även trycka på blåsan….

Är jag frisk i blåsan går jag ca 5-6 gånger om dagen och kissar och då dricker jag ca 8 glas vätska om dagen (vanligtvis bara vatten) aldrig te eller kaffe.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
0

#25 Inte vanligtvis. Klart man en del dagar dricker mer än andra. Men nä, inte regelbundet.

Zadeira
0

Min pojkvän springer på toa jämt och ständigt enligt mig. Gärna en gång i timmen. Han dricker otroligt mycket både kaffe och vatten så min gissning är att det beror på det. Kaffe är ju vätskedrivande och om han dessutom hinkar i sig vatten så säger det sig självt att det kommer ut så ofta.

Själv kissar jag kanske 5 gånger per dag normalt, nån gång mer om jag dricker extra mycket eller är nervös och orolig.

Haztparken
0

Jag går väl i genomsnitt 5ggr per dag skulle jag nog vilja säga.

Karmatarerskanise
0

Jag blir kissnödig väldigt ofta vid nervositet och stress. 

Konstigt nog också var gång jag försöker vila middag. Går på toa innan jag lägger mig,  sedan är jag nödig igen efter 10 min.

Calcifer
0

#29 Kanske det har att göra med att sova middag/vila middag brukar ju vara rätt tidsbegränsat, så man känner någon slags stress över det undermedvetet? Jag vet att jag kan känna mig stressad om jag har något viktigt att göra dagen efter och vet att jag måste komma i säng en viss tid för att få okej med sömn.

cmfftw
0

Detsamma här fast tvärtom. Kissar drygt tre gånger per dag och trots att det låter rätt skönt så är det mest oroligt då jag förut låg på 5-10 gånger per dag. Ungefär samma känsla som när mensen har varit borta lite för länge.

Regnbåge    /C   Regnbåge