Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 2971 ggr
Rainee
1

Vad använder du för p-medel?

Hej, vill veta vad ni använder för preventivmedel eventuellt vad ni har använt och varför ni bytte. Om ni trivs med det ni använder nu etc! Tack så jättemycket om ni har tid och orkar svara 🙂

Afturelding
0

De första åren använde jag enbart kondom. Men sen började jag med cerazette när jag var 18, för att det verkade enklare, bekvämare och för att det fanns en chans att mina blödningar skulle bli mindre. Men sen började glömma bort dem (trots alarm på telefonen), så jag bytte till p-stav. Efter ett år började den krångla och jag hade blödning varje dag, i sex månader. Nu har jag en hormonspiral som suttit i drygt ett år och trivs väldigt bra med den 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Scorpio97
0

Äter Prionelle 28 och har gjort det i runt två år nu. Kan hoppa och bara få blödning varannan eller var tredje månad. Har inte märkt några biverkningar. Har fått någon enstaka mellanblödning när jag råkat slarva , men det är ju inte så konstigt.

Äter dock inte som preventivmedel egentligen, utan för att jag vill slippa mensen.

//Jessie

Rainee
0

#1 Oj vad du har bytt! Jag antar att du inte får använda p-medel som har östrogen i sig? Men skönt att du orkade leta runt tills du hittat rätt! Jag är egentligen för feg för att experimentera runt.. Men hur trivdes du med Cerazette? Om man bortser från att du började glömma dem? Och vad har du för hormonspiral, är det en Mirena? Känner din kille av den? Sorry om jag har många frågor 😇

Rainee
0

#2 Okej, men om du vill slippa mensen helt, varför använder du inte mini-piller eller p-stav eller liknande? Skönt att det verkar funka bra i alla fall, Prionelle verkar som ett bra p-piller, känner några som använder det!

Scorpio97
0

#4 Delvis för att det känns mer osäkert. Nu kan jag välja när jag vill ha min blödning och jag håller på och kollar hur länge jag kan skjuta upp den. Första året kunde jag bara hoppa över varannan månad (försökte jag längre blödde jag ändå), men nu går det bra att bara ha var tredje.
Med p-stav eller mini-piller kanske jag blir helt blödningsfri, men jag kan även få en blödning när som helst. Det kan ingen säga. Och då föredrar jag nog att ha "mensen" någon gång per år när jag själv kan välja ett bra tillfälle.

Sen så var det helt enkelt dom pillren jag fick. Jag sa till barnmorskan att jag ville ha något så jag slapp mensen så mycket som möjligt och då skrev hon ut Prionelle. Sen tror jag hon tvivlade på att jag bara ville ha p-piller för att slippa mensen, så det kanske påverkade hennes val. 

Sen tycker jag p-stav är lite läskigt. Jag vill ogärna ha något i kroppen, för då kan jag inte sluta när jag själv vill.

//Jessie

Rainee
0

#5 Förstår dig, om du trivs så känns det ju inte värt att börja leta runt efter något annat. Lite läskigt det där med att mensen kan komma lite hur som, men för de flesta så verkar det som att de har en blödning i början men när den försvunnit så har den inte kommit tillbaka. Ja tycker lite samma som dig, man kan inte sluta när som helst. Men har du p-piller bara för att du vill slippa själva mensen? Eller är det för att du får jättemycket blödningar eller mensvärk eller något sånt?

Afturelding
0

#3 Det är bra att du frågar!
Nej precis, jag har migrän som gör att det är olämpligt med östrogen. Cerazette var bra, hade jag inte glömt bort dem så hade jag nog fortsatt. Men det är samtidigt väldigt bekvämt med spiral, jag har färre biverkningar nu än innan (med cerazette hade jag hudproblem osv, det var egentligen inget allvarligt, men samtidigt inte särskilt kul). 

Ja, det är en Mirena jag har. Det händer att både jag och min partner känner av den, men det är inte särskilt ofta. Man lär sig vilka vinklar som inte funkar efter ett tag tycker jag.

/Rebecca

Rainee
0

#7 Okej, tack så mycket för svar! Vad är det för hudproblem du menar? Akne eller något sånt? :(

Scorpio97
0

#6 Ja, precis. Hade jag läst på lite mer själv innan hade jag kanske krävt mini-piller från början och testat. Men nu fungerar det bra med mina piller så då vill jag helst inte experimentera. Även om det låter underbart att slippa den helt, är det inte säkert att det blir så för just mig. Om jag då går tillbaka till Prionelle, är det inte säkert att jag slipper biverkningar. 

Jag vill bara slippa mensen. Hade sällan mensvärk, ingen extrem mängd och jag blödde bara i fyra-fem dagar. Jag hade alltså en ganska enkel mens jämfört med vissa. Däremot har jag alltid haft järnbrist, så även min läkare tyckte det var en bra idé att skippa mensen så mycket som möjligt. 
Däremot är mensen lite jobbigt psykiskt för mig, jag blir väldigt orolig att jag ska blöda igenom på stan eller på skolan och att ha så varje månad blir jobbigt i längden. Jag vill dessutom kunna simma några gånger i veckan, och det "kan" jag inte när jag blöder. Vill inte använda tampong, och tror inte jag vågar simma med menskopp. Så jag började med p-piller för att slippa mensen och slippa göra ett uppehåll i träningen en vecka varje månad.

//Jessie

Afturelding
0

#8 Utslag på det stora hela, både finnar och andra typer. Det hade förmodligen inte varit lika mycket om jag hade haft ambitioner att göra något ordentligt för att motverka det dock 😉

/Rebecca

Rainee
0

#9 Okej, jag förstår vad du menar. Eftersom det fungerar så bra för dig så är det ju lika bra att fortsätta. Min syster har som du, hon blöder väldigt lätt igenom och blöder väldigt stora mängder. Hon käkar mini-piller just nu och har aldrig mens, hon ska sätta in en p-stav imorgon till och med! 🙂

Rainee
0

#10 Det är därför jag är så rädd för att köra på mini-piller, vill inte få massa finnar eller gå upp i vikt eller bli nedstämd, alla vanliga biverkningar vid mini-piller 😭

fruktgumman
0

P-piller åt jag tidigare, är steriliserad nu

Scorpio97
0

#11 Det lustiga är ju dock att jag aldrig blött igenom (förutom när jag sover) så jag oroar mig egentligen i onödan. Men när jag har mens springer jag ändå på toan och dubbelkollar varje chans jag får. 

Du får önska sin syrra lycka till från mig då! (:

//Jessie

Fingerprints
0

Äter Cilest. Slutade för ett tag sedan, dumt beslut då jag mår sämre utan dem. Fick dessutom finnar utan dem  vilket, såhär i en livskris, förstört mitt självförtroende totalt. Vet själv att det är löjligt att det påverkar men svårt att påverka när man redan mår dåligt. Har börjat äta cilest igen för några veckor sedan och hoppas att allt ska gå tillbaka som det var innan uppehållet.  Hoppas, hoppas att det gör det.

Regnbåge

Rainee
0

#13 Skönt som fasiken det måste vara att vara steriliserad (efter man fått alla barn man vill ha). Avundas dig!

#14 Oj, asså hade jag inte varit i ett förhållande så hade jag aldrig använt p-piller eller något med hormoner i. Usch för allt sådant, men kan förstå att andra som inte haft några problem med det kan vilja det. Dock så är jag en person som föredrar att man ska vara helt naturlig, och ändå så är jag här nu, suck..

#15 Ja jag såg din tråd, vad använde ni under tiden du slutade för preventivmedel då? Nej det är inte löjligt alls, förstår precis, blir upprörd om jag bara får en enstaka finne som syns.. Har du märkt någon förändring sen du börja igen då?

Fingerprints
0

#16 Nja, inte än. Lite kanske. Det tar säkert en månad eller två. Någon annan skrev att aknen var helt borta efter en månad men känns som att det kommer ta längre tid för mig.

Regnbåge

Fingerprints
0

Kan vara för att jag är så jäkla "duktig" på att pilla på skiten också.😃

Regnbåge

Scorpio97
0

#16 Jag försöker också hålla mig så naturlig som möjlig, men jag tycker helt enkelt att p-piller är värt det om jag bara behöver ha mens någon enstaka gång per år. Sen kommer jag ju (förhoppningsvis) bli tillsammans med någon senare, och då kan det ju vara skönt att slippa prova olika preventivmedel då.

//Jessie

Rainee
0

#18 Jo samma här, kan INTE låte bli att pilla upp skiten 😂

#19 Ja, om du tycker det är värt det så kör på! Skönt att du har preventivmedel klart om du skaffar förhållande i alla fall! Avundas dig 😭

smellcaramell
0

Äter det kombinerade p-pillret zoely, överväger att byta till p-spruta eller nåt då jag ofta glömmer dom nu när jag är singel. Har tidigare haft prionelle 28 och en annan sorts kombinerade p-piller jag ej minns namnet på men prionelle hjälpte inte mot mina gräsliga blödningar och den andra sorten vart jag ett vrak och grät konstant av. vågar mig inte på minipiller eller p-stav då jag förmodligen skulle behöva få extra blod de första månaderna när de flesta verkar blöda typ konstant (jag har redan järn/blodbrist). Fått erbjudande om spiral men av olika anledningar tror jag inte det passar mig och dessutom har jag hört skräckhistorier av släktingar som berättat att de blött konstant tills de tog ut den..

Rainee
0

#21 Är det pga blödningar du knaprar dem? Annars om man blöder hela tiden med mini-piller/p-stav så kan man få käka p-piller i typ en vecka och så reglerar mensen sig själv!

[Fyratassar12]
0

Först körde jag cerazett pga vill inte få någon mens men det slutde ju självklart tvärt mycket mens varje dag ! Sen p-stav som inte heller funkade samma grej där mycket mens och ofta nu sist körde jag med spruta funkade inte heller. Just nu testar jag Prionelle 28 p-piller då så får vi se om dom funkar började nyss med dom i tisdags efter uppehåll med spruta ;) En ska vet jag i alla fall jag vill ha p-piller ;)

Rainee
0

#23 Oj vad du har testat massa, då får vi hoppas att p-pillerna funkar nu då. Har mensen upphört ännu? Annars kunde du ju som jag skrev förut använda p-piller i en vecka när du hade p-stav så att du ger kroppen en liten knuff så den kan reglera mensen, men nu är jag lite för sent ute :)

IceTee
0

Kondom!

Medarbetare på Skor iFokus

pyromanen
0

Steriliserade mig vid 40. Innan hade jag i olika peroder använt kondom (då måste man koppla på hjärnan vilket jag är obenägen att göra i just de situationer det behövs, men när partnern har tagit ansvar har det funkat. Tar doch bort mycket känsel för mig och luktar illa) pessar (bra om man har regelbundna sexvanor snnars lite bökigt och inte jättesäkert, jag blev gravid) p-piller (började gråta för ingenting och fick världens humörsvängningar) spiral (min livmoder jobbade intensivt med sammandragningar för att göra sug av med den vilket innebar blöning konstant i 5mdr tills jag tig ut den) 3 olika sorters minipiller som alla gav mig otäcka biverkningar. Jobbigast var cerazette som utöver konstanta småblödningar och flrsvunnen sexlust gav kloasma, dvs jag blev fläckig som en padda på stora delar av kroppen. Det har blekts men inte försvunnit på de ca 13 år som sedan "padd-sjukan") efter det lovade jag mig att alldrig stoppa i mig nån mer hormin och ptergick till kondomer fram tills steriliseringen.

MarHai
0

Ingenting då jag inte tål hormoner. Har testat P-stav och P-ring, båda fungerade utmärkt i 6 månader sen blev jag jättedålig av dem. 

Vi har sen dess kört med säkra perioder, jag har väldigt regelbunden mens så det har fungerat utmärkt hittills. Och skulle jag bli gravid så är det välkommet ändå =)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Túrwen]
0

Inget alls.. kommer nog att köra Natural cykles eller Zoely om jag måste börja igen. Innan Zoely använde jag Noevletta och p-ring .sedan massor av minipiller som jag inte minns namnet på. Neovletta var hemskast därav att jag kommer ihåg namnet :p

Rainee
0

#25 Har du aldrig testat något annat? 😛

#26 Men gud, tycker verkligen synd om att du behövt gå igenom allt det där och sen ändå inte hittat något bra.. Va läskigt att du fick såna där fläckar som inte försvinner, är det över hela kroppen då? Skönt ändå att vara steriliserad, inte behöva oroa sig för det där mer! Förstår att du inte vill trycka i kroppen mer av den skiten, men man kan ju inte skylla på att du inte försökt i alla fall 😉 Min låtsas mamma har gjort som du, testat jättemånga p-medel och eftersom ingenting funka så fick hon sterilisera sig gratis! 😃

#27 Men va konstigt? Att det funkade i ett halvår och sedan slutade? Hur krånglade p-ringen då? Så länge det inte gör något om du blir gravid så tycker jag säkra perioden är en jättebra metod! 🙂

#28 Hur fungerade p-ringen för dig då? Är lite nyfiken på den, vill kanske testa! Neovletta har jag hört mycket skit om, men det är ju olika för alla. Men Zoely funkade bra? 🙂

Fridaaaa
0

Tyvärr kondom. Vill inte ha med hormoner då jag inte mådde bra på det men inte hittat något annat som passar mig så får köra på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
0

#30 Lider med dig, vad har du testat då och varför funkade det inte? 😕

Fridaaaa
0

#31 Testat pring och tre olika ppiller:noveletta, yaz och cerazette.
Märkt att min kropp mår bättre utan hormoner

Rainee
0

#32 Okej, då kanske det är lika bra att köra på kondom. Men ska själv kanske testa p-ring, varför tyckte du inte om den? Är det bara allmänt för att du känner dig gladare utan hormoner eller något annat? Annars kan du ju, om du vill, testa den nya mini-spiralen Jaydess. Innehåller sjukt lite hormoner, det ska vara ungefär samma mängd hormoner i den som att ta 6 mini-piller på ett år! Sjukt lite ju! Själv tycker jag spiral känns lite otäckt men om jag inte var en sån fegis så skulle jag nog vilja testa den! 🙂

Fridaaaa
0

#33 Gillade pring men mådde som sagt inte bra på hormonerna.Mådde illa och så. När jag slutade med pring så gick illamåendet ner efterhand. Annars tycker jag att den var toppen :) 

Vill kunna avsluta själv när jag vill och inte vara beroende av UMO :)

[Fyratassar12]
0

23# Fortfarande mens men hoppas att den försvinner allt eftersom :)

[Fyratassar12]
0

Ska ta mitt fjärde piller idag #23

[Túrwen]
0

#29 P-ringen gav för mig minskad sexlust och min dåvarande pojkvän sa att han kunde känna den och det gjorde ont för honom. Neovletta gjorde att min magkatarr blev värre och jag hade mens i tre veckor istället för en vecka dessutom gjorde smärtorna att jag hade svårt att gå. Med Zoely hade jag inga problem alls.. Mens i fyra dagar som mest, endast ett par finnar innan mens istället för att se ut som en pizza i ansiktet som jag gjort innan .Jag är inte säker på att jag vill ha barn eller att jag kan få det (efter missfall och att ha varit undernärd i något år precis efter missfallet) så vet inte om jag behöver ta i det syftet men den har gett en otrolig livsstilskvalitetsförändring för mig med Zoely. Tar paus just nu eftersom att jag proppat mig själv med hormoner i så många år och vill ta en paus.

smellcaramell
0

#22 ja jag käkar piller för att minska mina blödningar, både mängden, längden och tätheten, har gått från att blöda extremt mycket 7 dagar med en cykel på 21 dagar till att blöda "normalt" 4 dagar var tredje karta, så en bra effekt har Zoely helt klart, men problemet är som sagt att jag glömmer, eller snarare skiter i att ta dom nu när jag är singel och sedan är dom även jävligt dyra för en 18 åring som bor själv..

oddahviing
0

Jag har kopparspiral,

tidigare hade jag vanligt p-piller men fick megaproblem, blev sjuk av dem och troligtvis nära till propp. Bytte till cerazette och min mens försvann men sen bestämde jag mig att jag inte längre ville stoppa i mig hormoner, så det blev en spiral och jag är jätte nöjd.

'-Headlights on the highway-'

[tk1971]
0

Ja, jag brukar ju förespråka Jaydess hormonspiral så det är ju ingen överraskning att jag använder det själv. Det är det absolut bästa jag använt hittills - och då har jag använt många olika p-piller, p-stav och p-ring. Det har gått nästan 8 månader sedan insättningen och jag är jättenöjd.

Leso
0

Jag använde Evra p-plåster, men det visade sig att jag är allergisk mot plåstren, fick så mycket klåda. Jag mådde jätte bra när använde ppiller Yasminelle och gjorde det i 8 år. Nu är jag mamma och det finns många saker att göra att tänka på och jag glömmer ofta att äta ppiller. Därför använder jag p-ring nu och trivs med det!

oh-la
0

Just nu, ingenting. Innan det kopparspiral och var kalasnöjd med det! Helt klart det bäste jag testat, och då har jag kört på både p-piller, minipiller och p-stav och mått skit av alla.

Thotis90
0

Jag har hittills bara provat kombinerade p-piller (fyra sorter) och dubbel dos minipiller. Jag började med kombinerade för att mina problem med smärtsamma menstruationer skulle bli bättre och när jag efter 10 år fick diagnosen endometrios gick jag över till minipiller. Just nu går jag dock oskyddad då jag vill bli gravid. Skulle vi inte lyckas kommer jag börja med minipillerna igen då de gjorde min blödningsfri och därmed smärtfri.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

oddahviing
0

#42 Känner du någon som helst skillnad med/utan kopparspiralen?

'-Headlights on the highway-'

annainorrland
0

Använder p-dator och det funkar jättebra.

oh-la
0

#44, jag trodde inte det när jag hade spiralen, men nu när jag tagit ut den känner jag lite skillnad. nu har jag ju inte haft den inne en hel cykel än, så jag kan inte svara för hur det känns vid mens, men jag får erkänna att jag nog känt den lite när jag haft sex. dock inte så att det stört mig när jag haft den inne, inte det minsta, utan snarare så att jag kände skillnad nu när jag tagit ut den.

mollyt
0

Jag åt Cerazette i 9 år innan min kropp ballade ur och hade konstanta blödningar och jag mådde inte bra helt enkelt, så valde att sluta med hormoner helt. Gick över till p-dator (LadyComp) och använde den 2 år innan min man och jag bestämde oss för att vi ville ha barn.

Rainee
0

Tack för alla svar! P-ring är jag inne mest på just nu men vi får se hur det blir, jag ska testa ha sex med en placebo-ring först för att se om den känns av! 🙂

slytherpuff_queen
0

Har tagit p-piller förut, har dock fått bytt några gånger men i juli satte jag in en p-stav som än så länge funkar hur bra som helst :)

Rainee
0

#49 Va skönt, slipper du tänka på att ta piller varje dag, har också testat piller men det är inget för mig 🙂

slytherpuff_queen
0

haha, jaa :D är hur skönt som helst att inte behöva oroa sig om man har missat en tablett och få panik över det xD

Rainee
0

#51 Exakt, men du har inte märkt av några biverkningar med staven än så länge? Min syster satte in en för ungefär 2 veckor sen också! :)

slytherpuff_queen
0

har inte märkt nåt än så länge i a f :)

Rainee
0

#53 Va skönt, och inga blödningar eller? :)

slytherpuff_queen
0

bara typ småblödningar, men kroppen ställer ju in sig

trodde dock jag skulle få jättemycket blödningar och ofta, då det verkar så för andra tjejer, men nåt sånt har inte hänt mig i a f.

Rainee
0

#56 Gud va skönt! :)

citytjejen
0

Jag är inne på min andra hormonspiral (Mirena) och är väldigt nöjd. Hade lite blödningar i början men är nu mensfri vilket jag trivs bra med!

När jag var yngre använde jag p-spruta i sju år, vilket fungerade bra för mig, inga biverkningar och ingen mens. Slutade med den då man, som det var då i alla fall, inte skulle använda p-spruta i mer än sju år då den kalkad ur skelettet.

/Christina

Rainee
0

#57 Oj, hade för mig att det bara var 2 år som den rekommenderas och sedan att man slutar. Mirena har jag hört fler som är nöjda med! Inga andra biverkningar? Hur är det med sexlusten, och känns trådarna vid sex? :)

citytjejen
0

#58 Jaha, det kanske har ändrats när det gäller den rekommenderade tiden som man bör använda p-spruta.

Sexlusten är oförändrad och trådarna känns inget enligt min man 🙂 Om de känns så är de för långa, sa barnmorskan som satte in spiralen.

/Christina

Rainee
0

#59 Okej va skönt, ja har för mig att om de är både för långa eller för korta så känns trådarna så det gäller väl att hitta något mitt emellan 🙂

citytjejen
0

#60 Precis, gäller att den som sätter in spiralen har koll på vilken längd det ska vara 😃

/Christina

Rainee
0

#61 Ja exakt, gäller att hitta någon bra, vilket kan vara svårt så som det ser ut idag. Barnmorskorna i min ort är jättedåliga tyvärr :/