Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: skönhet-och-mode
Läst 25527 ggr
[NinaCrown]
0

Heterochromia iridum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag är som jag är så googlar jag till och från sönder allt och inget… Idag vart det Heterochromia iridum :) Det är när man har olika färg på ögonen, ibland är båda ögonen helt olika medans i andra fall så är vissa delar av ett öga annorlunda. Hittade denna infon genom att jag försökte bedömma vilken färg jag själv har för att upptäcka att jag har Heterochromia iridum! Någon mer här som har det? :D

Har fler bilder här: Min Blogg
Och om du vill se massor med olika typer av Heterochromia kan du kika här: Fuckyeahheterochromia

hus-musen
2

Jo har oxå flerfärgade ögon! Fast har alltid sagt melerade ögon Glad

Qui dormit, non peccat

[NinaCrown]
1

Oh ^^ Har du möjligen en bild där man kan se det?

hus-musen
1

Mmm ska kika^^

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Nee har ingen bra bild faktiskt, å inga batterier i kameran.. Inte lika tydliga färgfläckar dock, såg en del väldigt coola ögon när jag googlade på heterochromia!

Qui dormit, non peccat

[NinaCrown]
0

Det är jättefint när man har sådan cirkel som du har :) Har dock inte träffat så många som har det.

Men jo, finns otroligt vackra när man letar runt :) En av mina favoriter är ett blått öga med massor med små bruna fläckar. Finns här!

hus-musen
0

Roliga är när de byter färg, klargröna längst ut och mörkbruna innerst! Andra ögat jag inte har bild på har en brun fläck vid pupillen istället. Bilden är tagen med blixt så mycket av färgen försvann :/

Riktigt fint öga! Kul att det kan variera så mycket, allt från två helt olika färgade ögon, till ett öga med två eller fler olika färger, prickar mm.

Qui dormit, non peccat

[NinaCrown]
0

Håller med :) Dock är jag lite svag för cirkel heterocromi, spec när det blir riktigt hård och tydlig färgskillnad. Såg någon som hade gråa ögon, men en kastanjebrun ring för att sedan ha grått igen närmast pupillen.

gulzebra
1

Antar att det är det jag har jag med? :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

kkarinn
2

jag har grönt längst ut runt om kring, sen lite gult i mitten längst ner och sen mest brunt. Men ganska tråkigt övergång så den syns inte så mycket. men om jag gråter ser ögonen jätte gröna ut! (?) :O

[NinaCrown]
0

#8 Skulle gissa på att det är det som kallas cirkulär heterochromi :)

#9 Det gör mina med O.O Ser nästan ut som gröna strålkastare. Lite som din visningsbild fast snäppet mörkare. Dock är ju mina nästan helt gröna från början ^^''

[FruStein]
1

Min man har det, växlar mellan grönt och brunt som dominant.

Jessicahagstrom94
4

jag har ett blått och ett brunt öga :)

[NinaCrown]
1

#11 Har han möjligen hassel-färgade ögon? De brukar kunna uppfattas olika beroende på ljuset.

#12 Har du möjligen en bild man kan få se? ^^

Jessicahagstrom94
13

#13 absolut!

[WickedAlly]
1

#14 Hur ofta får du frågan om du har lins/linser? ^^

Tycker att det är rätt coolt, absolut något man lägger märke till :)

[NinaCrown]
1

#14 Inte illa ^^ Skulle vara kul att prova att ha, men kan tänka mig att det blir lite problematiskt när man ska sminka sig? :P Jag älskar nämligen starka färger på mina skuggor

Jessicahagstrom94
1

#15, ganska ofta! haha :)
#16, jag har aldrig ögonskugga så jag vet inte :)

[Devya]
1

#14 Åh, vackert! Jag har alltid tyckt att det ser så fint ut med två olika färger. Har bara sett en skådespelare och en katt ha två olika färger tidigare! :)

Jessicahagstrom94
0

#18, hihi tack! min kusin har ett grönt och ett blått :) sen har jag sett det på både häst och katt.

[kiiiwiii]
0

#14 WOW!! Jag är så otroligt avundsjuk :O Har i många, många år önskat två olika ögonfärger! SÅ vackert. Hoppas du är stolt över det, du är unik!

[kiiiwiii]
5

Vad har jag för ögonfärg? Någon som vet :O

[NinaCrown]
1

#21 Jag skulle gissa på blå med gul/bernsten cirkulär eller centrerad heterokromi Glad

Saga85
0

#21 Oj, det där ser ju helt magiskt ut. Som en tavla.

Ögon är så fint att kolla på, särskilt när de är sådär komplexa och udda. Själv har jag endast blått i mina ögon. Helt ok, men inget spektakulärt.

[kiiiwiii]
1

#23 tusen tack snälla du :D Håller med! Finns inget som fängslar en så mycket som fina ögon! Blått är väldigt vackert!

Jessicahagstrom94
3

#20 hihi tack! jag är jättenöjd med mina ögon :D får så mycket snälla komplimanger och inte minst folk som undrar om dom är äkta ;) så fort någon ny märker det "är det äkta?!" eller "är det linser?" haha.

Saga85
1

Haha, jag har också fått frågan om jag har linser. Fattar inte varför, SÅ spekakulära/udda är de inte…

[NinaCrown]
1

#26 Tror de kan vara för att de har så tydlig färg Glad Många med blåa ögon har lite mer grådaskig färg tycker jag.

Unibrow
2

Jag är inte riktigt säker på vad man ska kalla min ögonfärg för, den "gröna" färgen brukar vara jättesynlig eller inte alls.

(var vänlig se förbi hela ögonskuggesaken, var nyårsafton och allt :P )

Jessicahagstrom94
10

Tog närbilder på mina ögon med, ser så coolt ut med mönstret i själva färgen! Speciellt i blåa ögon :)

Bruna ögat.
Blåa ögat.

[Tilde]
5

Jag har Central Heterochromia, alltså det gula kring pupillen. :) Tycker min ögonfärg är ganska intressant… Ringen runt om iris är tjock och väldigt blå, men själva iris är klarblått blandat med väldigt ljust grönt. De växlar färg beroende på ljus och vad jag har på mig. Blir väldigt ljusblåa i solljus.

Min pappa har gråblå ögon och min mamma har blågröngrå ögon. Tungan ute

Dåliga färginställningar på kameran dock :/

[Devya]
1

Är inte lite gult runt pupillen något av det vanligaste som finns? :) Jag har det och även alla andra i min släkt. Tycker det är häftigt men också något som känns väldigt vanligt. Trodde att typ alla med blåa ögon hade det mer eller mindre. :)

Jag har också en lite mörkare blå rand runt iriset. Tack vare det gula jag har runt pupillen så ser mina ögon gröna ut nu som då men oftast ser de nog bara vanliga ut.

Önskar att jag kunde ha vackrare ögon, som de bilder ni har postat här. Helt ljuvliga färger!

[Tilde]
1

#31 Det är tydligen ovanligt i USA verkar det som, men här i Norden tycker jag att det är vanligt :) Jag tycker förövrigt att du har riktigt fina ögon! Glad

[Devya]
1

#32 Ah, det kan ju vara på det viset! För som sagt, i min släkt så är det åtminstone vanligt och jag har därmed liksom fått för mig att det är inte så pass speciellt. Inte är de fula, absolut inte, men vanliga. :)

Dina ser dock annorlunda ut. Du har liksom ett djup i dina ögon vilket säkert beror på det speciella mönstret. Ser ut som man tittar ner i en pool eller något liknande. Kommer inte på vad det är för ord jag ute efter just nu.

Mina ögon har inte ett så pass komplext mönster så de blir lätt lite tråkiga. Men tack!:)

[kiiiwiii]
1

#31 att ha lite gult runt pupillen är nog vanligt men mycket gult är mer ovanligt! Tycker det är fint med ovanliga färger :)

[NinaCrown]
4

#31 Heterokromia är ärftligt, därav att det är vanligt i vissa familjet. Dock verkar det vara mycket vanligare med centrerad än sektoriell (yeay för mig som har båda XD). Far min har isblå ögon, mor mörkgröna men min mormor har ljusgröna med gult om jag minns rätt. Därifrån jag fått mitt gula skulle jag tro.

Försökte få en bild där man ser skillnaden på höger och vänster öga men gick inte så bra ^^'' Gul badrumslampa är inte kompis med färger…

[Tassy]
2

Aha, då har jag lärt mig något nytt idag!

Har tyvärr bara en pyttebild:

-Cissi-
3

Hmm undrar om jag äntligen har hittat rätt :P

Jag tycker att mina ögon liknar några bilder här, har aldrig komigt fram till vad jag har för färg på mina ögon, själv tycker jag att dom är typ grå/blå mamma säger blåa jag har ingen aning :P tycker att på bilder så ser dom lite gröna ut. Jag kan nog vara helt bakom flötet :P

Finns det förseten ett lättare namn på det än det latinska?

Har för övrigt en vän från gymnasiet som har bruna ögon med en liten fläck med blått i det högra ögat :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

JossanH
0

Vår dotter på snart 6 månader har väldigt mörkt blå ögon med en ton av brunt längst in mot pupillen. Återstår att se vad slutresultatet blir :) Mycket vackra ögon!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[NinaCrown]
0

#38 I min baby-bok har jag för mig att det står att jag hade blå ögon ^^'' Stämmer inte riktigt längre måste jag erkänna XD Därefter gick det över till grått, för att sen bli mer och mer grönt med lite gult… När jag kom in i tonåren började de dock blekna igen.

Någon mer som haft så växlande?

[Tilde]
0

#39 Jättemånga bebisar har ju blåa ögon som sedan ändrar färg :) Mina ändrades inte så mycket. Fick bara det där gula i mina och så liite mer ljusgrönt i tror jag. Annars ser de likadana ut, hihi

Timmorn
1

Jag har gröna ögon väldigt ljusa med en tydlig svart ring runt

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[NinaCrown]
0

#41 Har du möjligen en bild att visa? Glad

Sarah
0

Coolt, alltid trott att jag bara hade merlerade ögon :P Har gröna med gul cirkel/ små bruna fläckar runt pupillen.

Timmorn
1

Här är en bild på mitt öga

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Timmorn
0

Den svarta cirkeln runt syns dock inte lika tydligt med min kamera som behövde zooma in så mycket :P

Intehärutandär
2

Jag har bara ett  halvkasst gammalt foto. Har melerade, som ändrar färg efter sinnestämning. Alltid gröna, men skarpare gröna om blodet börjar pulsera snabbare. 

Har en mörkgrön ring runt mina ljust havsgröna ögon.

Dierpmis
2

Detta var intressant :D 
Finns så många otroligt fina ögon där ute.
Har alltid sagt att mina ögon är bruna, vet att jag har en grå rand ring runt hela men är dom mer än bara bruna? 
I verkligheten är ser dom brunare ut än dom gör på denna bilden.

http://erjfoto.se/

[NinaCrown]
1

#47 På min skärm ser det grönt ut till och med 🙂 Är så otroligt svårt ibland när skärmar visar så olika.

Dierpmis
1

Lite lurigt när skärmar visar olika men det kanske är lite grönt i dom  🙂

http://erjfoto.se/

Medaljjägaren
2

#29 COOLT :) Själv har jag 1 grönt öga och ett brunt öga :) Upptäckte dock att jag det bruna ögat var lite halv gulligt också, vet inte vad jag ska tro…

YEY, INSIDER!

Medaljjägaren
1

Gahaha, jag skrev guldigt men rättstavningsprogramet vände om det till gulligt…

YEY, INSIDER!

MonaLia
2

har också lite olika ögon! inte bästa bilden nu men är iaf mer gult i ena ögat och olika mönster i!

MonaLia
1

här är en på ena ögat bara på närmare håll

Medaljjägaren
0

Snyggt :) Om jag ska ta ett kort så blir det ena ögat brunt och det andra svart, så det syns liksom inte…

YEY, INSIDER!

Rainee
0

#47 Wow, vilka fantastiska och unika ögon! För mig ser det ut som du har bruna men rött i mitten, väldigt vackert!

mollyt
0

#53 Jag tycker det ser ut som ett naevus (=födelsemärke). Jättevackert! Jag har också bruna födelsemärken i mina i övrigt gröna ögon. Jag älskar att titta på olika irisar, då jag jobbar på ögonsjukhus så får jag se måååååånga! ❤️

mollyt
1

En bild på mitt öga. Jag har födelsemärke både på iris men också på hornhinnan i ytterkanten.

Rainee
0

#57 Eyebrows on point 😉

[Rhodugune]
0

Jag har alltid trott att mina ögon är hazel som man kallar det på engelska, så jag undrar om de faller in under kategorin heterochromia iridum, mina båda ögon är en mix av brunt och grönt och ser ungefär likadana ut även om fläckarna/stråken av det bruna inte är helt den samma?

###

Ravynsfair
0

Jag har också lite "konstiga" ögon. Bild nyligen tagen i badrummet. Ögonen blir då blå//gul/bruna (med blixt) och i naturligt dagsljus blir de grön/brun/gula. Blir jag förbannad så blir det gröna väldigt intensivt. Sen har jag som ni ser, ett ärr på höger öga :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Rainee
0

#60 Letar förbannat men hittar inget ärr? 😐

Ravynsfair
1

#61 Bruna ådrorna i ögat, ytterst till höger på höger öga :) Fått en kattklo där som liten :p

Rainee
0

#62 Jaha, var inte säker på om du menade höger för dig eller för mig x) Trodde det bara var spräckta blodådror och det är ju rätt vanligt så tänkte inte på det. Ouch för att få en kattklo där! Men gud vilken tur att det inte kom nära pupillen för då kunde det ju ha gått riktigt illa! 😮

Ravynsfair
0

Inte lätt, haha! Har ett ärr över ögonlocket också, efter samma incident men den syns knappt, man ser den om man vet var den är. 
Matchar med vovven min som fick kattklo i ögat första kvällen hos mig, inte lätt när man är valp och för kaxig mot en orädd katt. 
Gick bra för honom också, träffade också enbart vitan. *phew*

Rainee
0

#64 Haha oj, ja vilken tur ni båda har och vilken sassy katt, backar inte för någon 😉