Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 19544 ggr
Duvethon
0

Kramp i halsmuskeln

Skrev samma inlägg på hälsa iFokus men testar här med! Hej. För några månader sedan vaknade jag upp mitt i natten av att min halsmuskel "krampade", det är en hemsk känsla och det slutar alltid med att jag somnar av utmattning.. Det försvann efter ett tag men har nu kommit tillbaka. Gör väldigt ont i halsen och känns som att hela halsen ska gå av. Tillägger att jag sovit dåligt de senaste dagarna och vaknar 2-3gånger/natt men somnar ganska snabbt igen. Skulle gärna veta vad det beror på..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Tjeja
0

Vilken halsmuskel? Det är massor av omika muskler i halsen. På vilket håll/ledd krampar det vart på halsen? Sidorna? Mitt på? Högt upp under hakan eller ner mot halsgropen? Du gör bättre i att ringa och rådfråga kunnig vård personal och tänk då efter innan så du kan beskriva bättre. Samt hur dina dagar sett ut på sistonne. Vad du ätit nyligen o brukar äta o s v. Smartast vore det kanske rent ut av att gå till din husläkare/vårdcentral. Boka en tid och prata med dem där. Vi kan inte svara dig på ett forum ändå. Dina besvär kan bero på allt ifrån stress till näringsbrist och allt möjligt där emellan. Oavsett troligen tämligen ofarligt men väl så besvärande för dig.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Duvethon
0

Svårt att förklara vilken, den sitter på höger sida av halsen och inte "i halsen", det är en led utanpå som brukar synas ifall man spänner sig. Förstår att jag inte kommer få ett fullständigt svar här, är ute efter att se ifall någon annan har upplevt samma…

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Myrrami
0

Du kanske behöver en bettskena. Jag spänner musklerna i halsen när jag biter på nätterna

Tjeja
0

Kan det kanske vara vanligt sendrag bara du upplever på ett litet ovanligare ställe? Kanske du har överansträngt halsmusklerna på något vis? Tja.. som sagt .. oavsett lär du få bättre svar hos en läkare om du är orolig. Men visst har du upplevt en sak finns garanterat fler som råkat ut för samma eller liknande. :)

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Gronstedt
0

Jag får starka smärtor i musklerna i nedre delen av halsen (från nyckelbenet), kring strupen och ibland upp i undersidan av käken när jag är stressad. Det kan bli så att det är svårt att svälja och när det är riktigt illa låser sig övre delen av bröstkorgen och det är tungt att andas. Läkarvetenskapen har aldrig hittat något skäl till det, men själv spekulerar jag om det kan vara något liknande Tietzes syndrom.

Kyllan56
3

Jag hade dessutom provat magnesium. Brist leder till muskelkramp, då det är magnesium som får muskeln och slappna av i motsats till kalcium so får den att spänna sig. Det ska tas en timme innan sänggående, vilket också påverkar sömnen bättre, så det har en lugnande effekt på nervsystemet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sarah
0

Min kille kan få så ngn gång om året, men tydligen mer då han var yngre. Fråga mig inte hur han kom på det, men hans släpper då han håller för näsan och blåser ut.

parsley
1

Köp magnesiumcitrat om du bestämmer dig för att testa magnesium. De sorter som slutar på -at, däribland magnesiumcitrat, tas upp bättre av kroppen. Magnesiumoxid är billigare, men fungerar mest som laxermedel.

LinaLj
1

Jag har haft liknande problem med musklerna i axel och nacken den senaste tiden. I början så gjorde jag inget åt det men till slut ledde det till migränanfall och till slut till yrsel. Så jag gick till läkare som skickade mig till sjukgymnast. Det visar sig att jag har spänningar på den sidan som har skapat sk triggerpunkter (småskador som skickar smärtsignaler). Jag fick ett övningsschema för att öka blodflödet och just nu går jag igenom en omgång akupunktur med samma mål. Det har hjälpt en hel del och jag har nästan helt fått bort yrseln, när jag inte gör något idiotiskt som att sätta på mig en tung ryggsäck.

Så ta kontakt med en sjukgymnast, man behöver inte gå till läkaren först.

Duvethon
0

Tack för svar!

#9 Har också haft migrän (spydde i mängder) men vet inte om det har något samband med smärtan i min hals/nacke. För övrigt darrar jag väldigt mycket vilket många påpekar och är ofta yr, om problemen kvarstår ska jag nog gå till vårdcentralen och kolla upp det. Vill kunna sova utan att vakna upp med en h*lvetes smärta.