Livsvägledning?!
Jag känner mig så vilsen. Har tagit studenten och känner mig verkligen lycklig över det. Är singel sen ett år tillbaka (hade då haft ett tre år långt förhållande). Har en fantastisk familj och underbara vänner. Men jag saknar någon att öppna upp sig inför och bolla idéer med.
Jag är helt usel på att planera och strukturera upp mitt liv. Jag har så mycket planer, drömmar, saker jag vill lära mig, saker som jag ska/bör göra men jag lyckas inte få tummen ur. Känner mig otroligt lat ofta (även om jag är medveten om att jag jämfört med andra i min ålder inte är särskilt lat). Får sån sjuk ångest när jag inte får gjort det jag tänkt, vilket typ aldrig blir. Har så mycket i huvudet men när jag väl har tid så känns det som att det allt bara försvinner och så sitter jag vid datorn och slösar bort min tid. Fastnar i att kolla webbshoppar, youtubevideos eller något annat.
Vet inte vem jag är men vet vem jag vill vara. Eller vet jag det? Vet jag kanske bara den bilden jag vill att andra ska ha av mig eller den bilden andra vill att jag ska vara rättare sagt? Hur kan jag växa som människa?
HUR BLIR JAG EFFEKTIV? Var börjar man? Vart vänder man sig? Jag vill ha en ny kompis, en själsfrände, var är du? Jag vill diskutera allt. Just nu vill jag bara spy på mina egna grubblerier.
Luddigt inlägg kanske. Men jag behöver motivation och livsråd. Just nu känns allt så rörigt och jag förstår att man inte behöver ha sitt liv utlagt och vara en fulländad människa vid 19, men jag håller på att sprängas…
För att ge dig några korta råd så… Ställ absolut inte för stora krav på dig själv att du måste vara "effektiv" för då är det lätt att man kör fast i sådant man tror att omgivningen förväntar sig. Undvik att jämföra dig med andra - särskilt med sådana som försöker framstå som genomlyckade. Även om tankarna snurrar, försök välja ut en eller ett par saker som du verkligen tycker känns viktiga för ditt liv just nu och satsa på den/dem och se vart det leder. Om du känner dig mogen för det, pröva att bolla lite idéer med den eller de av dina vänner och familjemedlemmar som du tror förstår dig bäst (det verkar ju som du har en bra relation till dem och då borde där kunna finnas stöd att hämta). Var samtidigt öppen för nya vänskaper med personer som delar dina intressen.
Det är inte så lätt att hitta sin väg i livet men du har mycket att se fram emot och jag önskar dig ett stort lycka till🌺
Så fint svar! Tack #1 🌺 Ingen direkt rocketscience egentligen, men ibland känns det bra att få det skrivet, och inte bara tänkt av en själv. Utan från någon som kan se det lite mer klart utifrån.
Finns det någon mer som känner igen sig och vill skriva av sig eller någon som har fler god råd så tas dessa självklart gladligen emot!
Arbetar eller pluggar du? Tror det är bra att hålla sig sysselsatt. Spelar egentligen inte så stor roll vad man gör, allt leder till utveckling och tar dig vidare i livet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus