Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 2845 ggr
Anonym
0

Utpekad inför hela klassen=ok?

Jag måste bara säga någonting som gjort mig så upprörd!

Jag har en pojkvän med mycket psykiska problem han har innan haft ätstörningar och legat inne i flera veckor på en ätstörningsklinik för att ens överleva, nu det senaste åren har han däremot blivit överviktig men nu är han iallafall matglad och har inte tänk på sin vikt. Idag på hans gymnastiklektion så säger den vältränade gympaläraren såhär om min pojkvän "Johan kan till exempel inte springa lika bra som mig och sa att det var pågrund av kondition och ohälsa.. han sa även att Johan var överviktig" han pekade även på Johan..

Han sa detta öppet inför hela klassen och han har inte ens frågat om det var ok, dessutom vet han INGET om vad min pojkvän klarar av gällande träning eller vad han har för hälsotillstånd, min pojkvän kom hem idag och var ledsen och började tänka på sin vikt igen. Jag är så arg, jag har mejlat rektorn som bara skrev "Förstår dina synpunkter, ska jag visa mejlet så gympalärararen får förklara sig?" jag förstår inte.. vad ska han förklara sig? att han hängde ut en person som redan mår dåligt inför hela klassen och kallade fet och ohälsosam + falska påståenden? Hur kan jag gå vidare med detta? är detta fel på något sätt så man kan gå vidare med det?

(Använder mig bara av namnet johan, så ingen vet exakt vem det handlar om skriver oxå anonymt så ingen känner igen mig på mitt ifokusnamn)

Sagolikt
1

Bra att du kontaktade rektorn!

Du får invänta att rektorn talat med läraren. Vad rektorn menade med "förklara sig" vet jag inte. Antagligen är det svårt för rektorn att ge ett bättre svar än så innan han/hon talat med läraren och hört dennes sida av händelsen.

Anonym
1

#1 Ja, jag förstår det. Blir bara så frustrerad :( men hoppas dem säger till gympa läraren.

Karmatarerskanise
0

Rektorn måste givetvis kolla upp det. Man kan inte bara ta dig på orden. Blir intressant att se vad läraren säger.

LinaLj
2

Jag tycker ju att det är självklart att du ger rektorn tillstånd att visa mailet för läraren. Det går ju inte för rektorn att handla innan han har pratat med läraren om det som inträffat och faktiskt visa honom att hans "utlärningsteknik" kan få negativa konsekvenser. Det kan också vara bra att du säger till rektorn att du vill bli informerad om vad som beslutas efter det att rektorn talat med läraren. Det är heller inte fel att ställa som krav att läraren ska be din pojkvän om ursäkt, om det sker inför klassen eller privat beror ju på hur din pojkvän känner det.

Rent generellt anser jag att det aldrig är acceptabelt att peka ut en elev i negativa sammanhang.

Anonym
1

#3 Ja.. självklart! 

Gympaläraren gjorde ett exempel utav min pojkvän typ "Kolla här på "Johan" han är överviktig, och då har man sämre hälsotillstånd och orkar inte springa lika långt som jag.." och pekade.. jag menar hur respektlöst är det?? man skulle väl inte peka ut någon som hade anorexia eller liknande..😕 

Dem som var i klassen kan ju säkert intyga att det skedde också eftersom dem hörde det!

Loris M
1

Det som rektorn menade med att läraren ska "förklara sig" är att även lärare måste lämna sin version av händelsen. det är även bra (även om det naturligtvis är beklagligt) att andra elever varit närvarande och hörde. Annars blir det bara ord mot ord och då är det jätte svårt att få rätt mot läraren. 

Det brukar vara så att rektorn informerar läraren och så får hen förklara. Kan tänka mig att även andra elever blir utfrågade om din pojkväns version och lärarens går isär. Sen kan jag tänka mig att din pojkvän blir kallad på ett möte med rektorn och läraren så får de reda ut det. Varje skola har något som heter "Likabehandlingsplan" där det framgår bl.a. att ingen ska utsättas för kränkande behandling. Det ska finnas på skolans hemsida och det kan vara bra att din pojkvän läser det innan mötet och förbereder sig. Jag tycker att det låter otroligt märkligt att läraren uttryckte sig så. 

Sen tycker jag som svar på din fråga: Hur går jag vidare med detta? … att det är din pojkvän som får ta tag i det. Du var inte ens med och du vet bara det som han berättat.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Anonym
2

#6 Du vet inte om hela situationen han har som sagt psykiska problem och kan ej ta hand om det själv, han kan ge sin version och sen har han ju hela klassen som kan vittna..

Jag tar hand om det för honom på grund av att han helt enkelt inte klarar av det själv. Men om dem inte går vidare med det så är det inte en så stor sak, rektorn har redan sagt att han ska prata med gympaläraren och det är det jag ville att gympaläraren ska få reda på att det faktiskt var sårande och fel att säga så och peka ut en specifik person inför hela klassen.

[Daisy-Moa-Elsa]
4

För mig spelar bakgrunden till "Johans" problem ingen roll, det är helt ursäkta…. ja…. fel av läraren att peka ut NÅGON elev. Vet inte vilken instans som ansvarar över respektive "lokala" rektor men jag skulle välja att gå längre. 

Ibland "orkar" man inte själv driva det och då är det bra att någon annan driver det, all heder till TS som tittar in på det. Jag blev själv diskriminerad som kvinna i skolan på gymnastiken men helt ärligt klarade jag som tonåring inte av att argumentera med skolan på den nivå jag idag hade tagit diskussionen. Jag kunde inte hjula som tjejerna, men klådde 90 procent av killarna i bollsport och löpning. På 80-talet fick man som tjej lida för det.

TS…stå på dig…

Anonym
2

#8 Tack för peppen. Jag blev så illa berörd när jag hörde vad som hänt honom jag vill inte att han ska må dåligt då han redan tycker det är jobbigt att ta sig till skolan så hjälper så gott som det går, nu är han rädd att gympaläraren ska genom honom sämre betyg eftersom att jag tog upp det med rektorn och att rektorn nu vill tala med både gympaläraren och honom.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Det är 30 år sen jag gick I gymnasiet men gissa om jag skulle ta diskussionen idag OM skolan skulle få svetta.

Stå på dig, fråga på forum som detta å annat….. gympalärens sätt och beteende ai aia ia utan att veta skollaen men känns inte helt bekvämt

Kalli
1

Vissa lärare ska inte vara lärare, det är min fulla övertygelse. När jag började gymnasiet och hade idrott första gången fick alla berätta sin vikt och sina tidigare betyg i idrott inför hela (nya) klassen. Sen gick han vidare och sa bland: "Du sprang rätt fort med tanke på att du väger rätt så mycket" och "Fast det kommer du aldrig klara du som är så kort". Tycker absolut att det är bra att ni säger till.

Loris M
0

#11 Helt otroligt! 😮Hoppas verkligen att det var för många år sedan och inte i dagens skola.

Kalli
0

#12: Haha, nu får du mig att känna mig gammal. ;) Men det var ca 15 år sedan nu, vet inte hur annorlunda skolan var då.

Anonym
0

#13 men oj INTE ok..

Det var nog inte ok på den tiden heller?

tyvärr händer det alltid hemskheter på ett eller annat sätt även i skolan osv..

Loris M
0

#13 Det var inte meningen. 😃 Om jag säger att jag började första året på gymnasiet för drygt tjugofem år sedan, känns det bättre då? 😃Och om inte jag känner mig gammal så kan du absolut inte vara gammal. 😉