Kraftig långvarig mens
Jag måste dels få skriva av mig men också be om råd.
En kvinnlig bekant till mig har problem med extremt riklig och långvarig mens, det kommer stora blodklumpar och hon blöder igenom tampong + binda om det går längre än 1-2 timmar. Detta 4-8 dagar i sträck. Sedan kan det vara uppehåll i 4-9 dagar och blöda ytterligare 8 dagar. Sedan är hon mensfri 2-6 månader.
Har bett henne att gå till läkare/barnmorska men hon vågar inte. Hon har blivit skrämd hos gyn efter en abort för några år sedan.
Hon läser en massa på nätet och skrämmer upp sig själv, tror hon har cancer osv.
Medans jag försöker lugna henne med att det kanske "bara" är hormonrubbningar, dels p.g.a. hennes övervikt men också för att hon ständigt stressar.
Så har ni några kloka råd att ge?
Jag kan ju inte tvinga henne till barnmorska :/
MVH Erika :)
Hon får bara lov att ta och skärpa sig och gå och kolla upp det här. Handlar det om en vuxen människa så måste hon börja ta ansvar och börja göra något åt saken, oberoende vad hon har varit med om tidigare. Annars får hon bara fortsätta att leva ett problematiskt liv.

Tack för svaren! För visst är det så att alla mensproblem går att lösa?
Det är själva gynekologiska undersökningen hon är mest rädd för då den tidigare varit smärtsam.
Det tråkiga är att den enda hon har att vända sig till är barnmorskemottagningen. Finns ingen gyn på vårdmottagningen. Men dem borde kunna skicka remiss vidare om det är något galet?
#3 Det beror ju förstås på vad som är problemet. Vi kan inte börja påstå att det går att lösa alla mensproblem. Alla är ju olika.
Det är upp till henne om hon är mera rädd för undersökningen eller det faktum att något kan vara allvarligt fel på henne. Choose the lesser evil.
Alla problem går inte att lösa, men om man får rätt hjälp kan man komma långt.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 

Jag vill bara säga tack för stödet och peppningen!
Lyckades få henne till VC och det visade sig inte vara någon fara, hormonerna lever sitt eget liv just nu för henne och en sådan blödning kan blöda upp till 4-5 veckor utan att vara fel.
Järntabletter fick hon utskrivet då de röda blodkropparna låg lågt.
Och se där, redan ikväll har klumparna slutat komma och blödningen har börjat minska.
Tänk vad oro kan ställa till med!
Tack! 🙂