Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3017 ggr
pernillaa
0

Lågt blodtryck vid PMS?

Alltså jag har stora problem med PMS (Väntar på att få komma till kvinnokliniken) och har länge haft problem med illamående, yrsel, skakningar och hjärtklappning på nätterna när jag vaknar ioch vänder på mig eller ställer mig upp. Men bara under vissa perioder. Tycker mig kunna koppla det till menscykeln, från ägglossning och en bit in på mensen. Hade lågt blodtryck nu när jatg kollade för ett tag sen.
Kan det stämma att det har med menscykeln att göra? Får problem med foglossningar och hela köret vid PMS.

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
0

Blodtrycket kan ju variera en del och man bör mäta vilande, helst på morgonen, vid samma tid ett par dagar för att få ett jämt värde.

Vad menar du med lågt? Mycket lägre än du brukar ha eller?

/Maria

OlgaMaria
0

Det kan säkert ha med menscykeln att göra men jag vet inte hur.

Jag brukar pressa en citron i ett stort glas vatten och ha i lite mineralsalt och lite bikarbonat (kan skippas). Detta ger mig lindring för mitt låga blodtryck och ger en energiboost. Dricker det varje morgon.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte vad jag brukar ha i blodtryck men jag brukar i övrigt aldrig ha problem med yrsel och så. Mätte förra månaden för att jag hade problem i samband med PMS och hade då lika lågt som jag har idag(har PMS nu).

OlgaMaria
0

Usch det där är jobbigt lågt! Drick lite saltat vatten i a f.

pernillaa
0

Vad kan man få för symtom vid lågt blodtryck? Vet att man inte gör så mycket åt det annat än dricka vatten och akta sig för att ställa sig upp frt och vara utvilad och så. Alltså på nätterna när jag vänder mig och får hjärtklappning(konstig krypande, darrande känsla i bröstet), illamående och yrsel så kan jag sätta fingret mot halspulsådern och knappt känna något överhuvudtaget. Har trott några gånger att hjärtat håller på att stanna ibland. haha! Är helt förvirrad när jag springer upp då sonen har mardrömmar och är på dåligt humör. Börjar bli ett stort problem faktiskt.

OlgaMaria
0

Du beskriver symptomen bra själv. Man kan ju drabbas av tillfällig syrebrist någonstans i kroppen, t ex hjärnan, och då kan det kännas som att hjärtat håller på att stanna. Då är det lätt att man får hjärtklappning för att hjärtat försöker snabba på blodtillförseln. Det värsta som kan hända vanligtvis är att du svimmar. Och det är ju inte bra om man klivit upp ur sängen och faller och kanske slår sig illa.

Man kan som sagt inte göra så mycket åt detta, men det är viktigt med en bra mineralbalans i kroppen - det påverkar mängden blod och hjärtats förmåga att jobba. Så en bra kost och tillräckligt med salt av bra kvalitet är viktigt.

pyromanen
1

Lakrits. Helst i koncentrerat form (finns rent lakridspulver av märket Kung Markatta). Det funkar på mitt låga blodtryck, i alla fall så pass att jag kan bli av med illamående.