När får en kurator bryta tystnadsplikten?
Jag har bokat tid hos skolkuratorn eftersom jag känner att jag måste prata ut om en del saker som jag inte har mod att säga till någon.(ventilera). Min stora fråga som jag är lite orolig för, kan hon göra polisanmälan utan mitt tillstånd? Jag är myndig. Tack på förhand
Samt när en kurator får bryta tystnadsplikten..
I undantagsfall får man bryta mot tystnadsplikten:
"Om en person misstänks för brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis och åklagare. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla."
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
De ända som har total tystnadsplikt är präster.
/Maria
Nu är det ett tag sedan jag läste just den lagen men jag har för mig att en kurator är skyldig att bryta sekretessen om det är fara för någons liv, om man erkänner att man planerar eller har utfört ett grovt brott (tror att strafföljden måste vara längre än 2 år men kan inte svära på det) samt om polis eller liknande myndighet har ett beslut från en domstol om att sekretessen ska lyftas gällande ett specifikt ämne (gäller ju främst om man är misstänkt för ett brott).
I övrigt tror jag att sekretessen är heltäckande för myndiga personer. Men det var som sagt ett tag sedan jag läste lagen så det kan ha ändrats.
Från min skoltid känner jag inte till en enda kurator som brydde sej om att hålla tystnadsplikten.
En kurator kan (och ska) även bryta tystnadsplikten om hen får kännedom om att ett barn far illa. Men eftersom du är myndig bör det inte vara aktuellt. (Såvida det inte även involverar ett barn som far illa, då.)
Annars är det som tidigare kommentarer har sagt, det gäller i princip allvarliga brott och att rädda liv.
precis brott med mer än 2 års straffskala är dem skyldiga att polisanmäla, dvs riktigt riktigt allvarliga saker som typ mord.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det är nog rätt vanligt att kuratorer (eller annan vårdpersonal) får den frågan, så var inte orolig för att be personen förklara tystnadspliktens omfattning för dig.
Tack för alla svar. Hur är detvid sexuella övergrepp av närstående? Har de skyldighet även fast man är myndig att lämna in en anmälan?
Nej. Som vuxen är det du själv som måste göra en anmälan, kuratorn kan inte göra det åt dig. Det är när "barn far illa eller riskerar att fara illa" som dem har skyldigheter att anmäla. Dvs presens eller futurum! Du kan ju alltså inte längre fara illa som barn eftersom du inte längre är något barn. Det som är historia är det upp till dig själv att välja att anmäla eller inte. Kuratorn kan bara försöka motivera dig till att göra en anmälan.
Men det förutsätter förstås att du är över 18 idag.
Men ja, kuratorn måste däremot försöka få dig att förstå och känna dig trygg i att göra en anmälan. Hen är skyldig att stötta dig om du gör en. Men det är du själv som måste anmäla. Hen kan inte längre göra en anmälan åt dig i sin yrkesroll då du nu är vuxen och är brottsoffer och inte förövaren.
Om kuratorn däremot har starka anledningar att tro att du själv kommer att begå ett allvarligt brott då har hon skyldighet att anmäla det. Men det är ju inte vad som är aktuellt i ditt fall då det är du som är brottsoffret. Som vuxen är det då du själv som måste göra själva anmälan.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.