vad anser ni är respektlöst?
Kära kvinnor! När anser ni att en kille/man är respektlös mot er? och vart går gränsen? vad är okej och vad är absolut inte? hur reagerar ni?
Jag har lite svårt att se att det är en könsbunden fråga men jag kanske tänker fel?
/Maria
#1 Håller med. Visst att en del saker som sägs kanske är värre att höra från en man, men samtidigt om det handlar om något respektlöst eller dylikt så spelar könet ingen roll.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tycker det är svårt att svara på, det beror väldigt mycket på vilken relation vi har och i vilken situation det händer.
Jag har lite svårt med kroppskontakt, så att röra vid mig när jag inte har visat att det är okej upplever jag som respektlöst. Oavsett om det är en kram eller en klapp på rumpan. Även att tala över mitt huvud, anta att jag inte kan något om *valfritt ämne* bara för att jag är tjej eller att fortsätta försöka kontakta/skapa en relation med mig när jag har sagt nej, ser jag som respektlöst.
Däremot ser jag inte det som specifikt för killar. Jag tycker det är lika respektlöst även om det är en tjej (eller annat kön) som gör det. Så jag ser inte respekt som könsbundet över huvud taget, det som är respektlöst för en kille att göra är generellt sett även respektlöst för en tjej att göra enligt mig.
Hur jag reagerar beror på situation, hur jag mår och liknande. Är jag i en miljö som jag upplever som trygg tvekar jag inte att säga ifrån (lugnt och artigt), medan om jag är i en osäker situation försöker jag hellre ta mig därifrån eller dylikt. Att folk kramar mig i en situation där det förväntas (exempelvis när man träffas efter en lång tid), brukar jag oftast acceptera även om jag inte gillar det. Sen finns det såklart människor jag gillar att krama/röra, då är det såklart okej.
//Jessie
I vilka slags sammanhang då…?
Finns mycket som är respektlöst. Kan inte dra en gräns så allmänt. Men för mig är det inte en könsfråga.
Gränsen är helt uppenbar för mig att sätta, dvs när personen är respektlös. Punkt.
Nu ska jag vara tydligare då. T.ex är det respektlöst ifall en kille kallar er för idiot på skämt och skrattar tycker ni? är det respektlöst när en kille är väldigt sexuella mot er fast ni inte ens börjat "dejta" än? Så menar jag.
#7 Men det beror ju helt på vad man har för relation till killen i fråga. Men sen skulle jag, om jag inte hade den slags vänskapen med personen, bli minst lika irriterad om det var en kille eller tjej. Är vi däremot nära vänner så är gränserna helt annorlunda för mig. Jag och mina bästa vänner kan kalla varandra idioter eller värre hur många gånger som helst och det är ingen som tar illa upp eller blir ledsna för vi vet med oss att det är ok.
#7 Det är respektlöst oavsett om det är en kvinna eller en man som kallar en för idiot och skrattar.
Oavsett om det är en kvinna eller man som gör sexuella "intrång" mot ens vilja.
/Maria
#9 ja det är klart.
Vad menar du med "väldigt sexuella mot er"?
Tar han på dig eller är det kommentarer? Vad och hur och i vilken situation?
Tex: Är miljön krogen och jag är ute efter ett ONS är raka öppna frågor helt ok för mig. Medan det skulle kännas jättekonstigt om någon skulle ställa sådana frågor i vardagliga sammanhang.
Tafsa (vidröra kroppen med sexuellt intresse) utan att jag helt klart visat att jag önskar det är inte alls ok för mig på något vis i något sammanhang.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
men varför börjar alla kommentera att det är respektlöst oavsett om det är en man eller kvinna det känns väl ganska självklart? nu ville ju ts veta, citerar " När anser ni att en kille/man är respektlös mot er? " hon kanske bara vill veta om just män, hon hade lika gärna kunnat fråga om kvinnor. Så uppfattade jag det
Det är rätt respektlöst att kalla vem som helst för idiot. Om man inte "dejtar" en person och denne är "väldigt sexuell" mot en är det ju sexuella trakasserier. En helt annan grej som jag reagerar på är när man presenterar sig för nån man inte känner, tar i hand och säger sitt namn - och så släpper denne ögonkontakten redan innan man sagt klart sitt namn och går vidare. "Jaha, så oviktig var jag" liksom. Det är oförskämt.
#7 Bland vissa människor jag umgås med, så kan man säga "idiot" till varandra på skämt, utan att mena något illa. Om det är någon av dom personerna som säger det är det inte respektlöst. Är det bara random person, är det respektlöst (oavsett om det är på skämt eller inte).
Väldigt sexuella innan man börjat dejta förstår jag inte riktigt. Vad räknas som att dejta? Vissa personer har trots allt sex utan att vara tillsammans (eller ha planer på att vara tillsammans) och då måste det ju inte vara respektlöst.
Men det är såklart inte okej om personen gör närmanden när man själv inte vill det, oavsett om man är ett par eller inte.
//Jessie
#12 tack precis så menar jag! och förstår inte heller varför alla tog upp det.
Skriver man på såna här forum får man vara beredd på att inte alltid få de svar man vill ha.
#15 Men om man nu inte tycker det är någon skillnad mellan respektlöshet oavsett om det gäller en man eller kvinna så måste man väl få tycka det också.
/Maria
Om kag står kvar med en tydlig känsla av att inte ha blivit respekterat då har han varit respektlös. Om han gör saker han vet jag inte vill eller säger nåt otrevligt eller inte lyssnar på vad jag säger när vi pratar utan bara vill prsta själv. Dina exempel med "idiot" och närmanden från nån man knappt kännet, det tycker jag också är respektlöst och skulle få mitt intresse att lära känna oersonen att försvinna.
Att kalla någon för idiot, varesig det är på skämt eller allvar är nedvärderande och respektlöst i min mening.
#19 Då är jag och mina bästa vänner respektlösa mot varandra dygnet rum isf. ;)

Upplever jag att det är respektlöst så är de det eftersom det är min upplevelse.
Sen beror det helt på vad jag uppfattar som respektlöst, en god vän som säger "du är en riktig idiot" med glimten i ögat tar jag inte illa upp för utan skrattar åt men säger en bekant eller obekant det så tar jag kanske illa upp.
Tar någon på mig sexuellt utan mitt medgivande så upplever jag det respektlöst oavsett om vi är vänner eller inte.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#20 Japp definitivt är ni det i min mening! Ni nedvärderar varandra även om det "bara" är på skämt jue! Om ni själva sedan anser något annat så är det ju bra för er. Men om någon kallar mig för idiot, oavsett skämt eller inte så tar jag illa upp!
#22 Det beror väl på om båda är med på skämtet eller inte. Jag accepterar inte att folk kallar mig för saker och sen skyller på att det var ett skämt om vi inte är så pass nära vänner att vi har den förståelsen att det är skämt från båda håll.
#22 Ligger det ingen värdering i det och båda är med på det är det inte nedervärderande.
#24 Håller helt med dig, är båda med på det är det inte nedvärderande..
Om jag kände killen och vi hade ett skämtsamt samtal så skulle jag förmodligen inte ta illa upp om han sa något i stil med "Din lilla idiot". Men hade vi inte känt varandra så hade det helt klart varit olämpligt enligt mig.
När det kommer till att vara väldigt sexuell så beror det lite på. Om vi båda flörtar med varandra och det ena leder till det andra så är det ju ingen fara. Men om vi precis har träffats och han inte kan hålla ögonkontakt för att han tittar på mina bröst eller till och med kanske tar på mig på ett intimt sätt så hade det varit att gå alldeles för långt.
Man kan göra det tydlig genom att säga så här: sitter vi nära varandra och småskrattar och pratar om intima saker så är det helt okej att "lägga in en stöt" (så länge han accepterar ett nej om man nu väljer att säga nej). Om vi sitter och dricker kaffe och pratar om vädret så är det inte läge att bara anta att jag är intresserad rent sexuellt. Då får man faktiskt försöka leda in samtalet åt det hållet och fråga vad jag tycker innan man chansar.
Att tex skicka nakenbilder via mail/chatt/pm/mms innan man ens har träffats är vansinnigt oacceptabelt om man inte har frågat och fått ett "ja det vill jag gärna ha" till svar.