Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: fysisk-hälsa
Läst 971 ggr
Anonym
0

Misshandel. Hur ska jag göra?

Jag är gift och bor med min man hos honom, jag har bara honom och är väldigt rädd för att vara ensam problemet är att han misshandlar mig.

Han slår mig med knytnäve ger mig blåmärken, han har slått mitt huvud så jag åkt in på sjukhus för hjärnskakning. Han har hållt en kniv mot min hals en bit ifrån men ändå. Han har klämt mig i en dörr, och har på sista tiden börjat mordhota mig mer och mer igår beskrev han hur han skulle mörda mig han blir mer benägen att vilja strypa mig också vilket gör att jag är rädd för mitt liv man kan dö om man blir strypt. Nu för att förtydliga, vi har ett underbart förhållande annars han är så kärleksfull och snäll omtänksam jag klarar inte att vara ensam så jag har stått ut med hans misshandel, frågar man honom om misshandeln säger han att det är okej för att jag provocerar honom så han rättfärdigar det och säger att det är mitt fel. Jag har behövt ringa polisen flertal gånger, det roliga är att polisen inte tagit mig så seriös en gång dokumenterade dem mina skador o frågade om jag ville anmäla men annars hjälper dem inte alls mer bara kommer dit och en gång sa dem "Kan ni inte sluta bråka och sova?" som att dem inte tog det seriöst alls bara för jag inte var helt blåslagen!

Jag har tagit upp misshandeln med närstående dem flesta reagerar typ som att det inte är så stor sak, kanske för att jag försöker att få det å låta som om det inte är så farligt jag är inte så perfekt heller kan provocera osv men kan inte göra motstånd om han slåss jag är verkligen "svag" fysiskt.

Inkanyezi
8

Det är verkligen allvarligt, och jag tycker inte att du kan låta det fortsätta, utan den enda möjliga lösningen är att du lämnar honom. Antagligen måste du söka någon slags skyddat boende, så det första du bör göra är att ta kontakt med en kvinnojour.

Det du beskriver blir aldrig bättre, men oftast blir det med tiden värre.

Aleya
10

Jag tycker att du ska ringa kvinnojouren i din närhet och berätta din historia.

För det är allvarligt det du berättar.

Och särskilt då han hotar dig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Otroulig
7

Så här ska ingen människa behandlas. Ta rätt på Kvinnojourens nummer i din kommun. Dom kan vara ditt stöd och lyssna på dig. Dom har erfarenhet och goda råd att ge. 

kolla här eller ring hit .

Kvinnofrids llinjen har tel: 020-50 50 50. 

I såna här förhållanden så bryts den utsatta ned och förlorar sin självkänsla - sin tro på sig själv.  Precis som du säger att han vill få det till ditt fel - väldigt vanligt. Så det är bra om du kan ta hjälp och få goda råd av andra. 

Det ALLTID fel att misshandla någon, punkt!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Cindy S
5

Kvinnojouren kan nog säga det bättre, men jag gör ett försök. Sök först alternativt boende. Ta ledigt från jobbet om möjligt, försvinn bort ett tag. Ring en släkting han inte känner till, eller som han känner till men som vågar säga att du inte är där när han ringer. 

OM du orkar: Gör sedan en polisanmälan via webben. Skriv ner allt som hänt, nämn när du varit på sjukhus. Har du någonsin sagt ja till sex för att du var rädd för konsekvenserna? Har han hotat dig ifall du sagt nej? Har ni haft sex efter att han klått upp dig(det är definitivt våldtäkt, för du vet han att du inte sa nej p.g.a. av rädsla) eller efter att du visat dig ovillig till sex?  Finns det vittnen till att han behandlat dig dåligt? Finns det nedskrivna bevis på hoten? Har han hotat dig ifall du lämnar honom?(Det senaste tycker jag liknar slaveri, för då har han ju tagit din frihet ifrån dig, men det tror jag aldrig någon fällts för om man inte stängt in någon).

Som sagt, om du orkar.

Om de inte tar det på allvar nu, skriv till landstinget och fråga var man ska vända sig, det finns alltid en chef över polischefen i kommunen. Det verkar ju som om de är helt knäppa de poliserna du träffat, de ska ta varje slag allvarligt och inte vara irriterade på dig.

Riskera inte att ta kontakt, lämna en lapp om du vill så han inte polisanmäler dig saknad, men ta inte reda på var han gräns går. 

Om du har råd sök terapi för att hantera vad som hänt och din rädsla för att vara själv. Det är bättre att vara ensam än att ta reda på ifall han menar allvar angående mordhoten, eller att leva med rädslan. Och skaffa dig nya vänner. Du lever i livsfara för att de tycker att det är ok. Det spelar ingen roll ifall du inte berättar om allt, att du berättar att du är rädd är anledning nog för dem att stötta dig. Vi lever i Sverige, ett av de mest jämställda landen i världen, inte i en krigszon där man nöjer sig med den lycka och säkerhet man får. Du har rätt till mer. Du har rätt till kärlek OCH säkerhet. Fly innan du blir en obehaglig historia i tidningen där arselpoliserna säger "Vi gjorde vad vi kunde, det fanns inget som tydde på att det var allvarlig misshandel." Då är det för sent.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

OlgaMaria
9

Men du, det största problemet är inte att polisen eller vänner inte tar så seriöst på det. Det värsta är att du inte tar så seriöst på det. Vad ska polisen göra ifall du själv vill stanna kvar i detta helvete? Snälla du, du måste lämna honom genast.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Otroulig
4

Om du ska lämna honom så har även kvinnojouren råd. 

För när du gör det ska du se till så att du får med dig dina värdesaker du älskar mest, eventuella husdjur, mkt viktigt, samt att du även ser till din ekonomi, att du för över pengar du har rätt till - till ett eget konto som inte han har tillgång till. 

Du säger att du är väldigt rädd för att vara ensam - jag förstår inte hur det skulle kunna vara värre än att bli misshandlad och hotad till livet. Ensamhet är något man kan lära sig att uppskatta, att lära känna sig själv och att uppskatta sitt eget sällskap är oerhört viktigt.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[xMondSy]
1

Inte acceptabelt! Jag hade inte stannat kvar en sekund till även om han har stunder där han är kärleksfull och mjuk. Hot ska tas på allvar, speciellt när farliga saker blandas in och misshandel!

obstitant
2

Som #3 säger, ring Kvinnofridslinjen, 020-505050. De kan lyssna på dig och ge dig råd hur du ska göra för att ta dig därifrån.

Sarah
3

Du måste lämna honom! En dag kommer han så ihjäl dig. Ring kvinnojouren! Inget av det här är ditt fel! Lämna innan det är för sent!

[scrappy]
4

Är han på jobbet imorgon? Ring då kvinnojouren, ta med dig alla dina värdesaker, packa ner det viktigaste, ta med dig eventuella djur och skynda dig därifrån!

Jag är inte säker på att du förstår hur din egen skrift låter? Han har hållt en kniv mot min hals en bit ifrån men ändå. Normala män håller inte en kniv mot en på vare sig stort eller litet avstånd.

Att ert förhållande är jättefint emellanåt och kanske även utåt(?) är typiskt. Misshandlare kan ofta vara "jättefina" emellanåt, men det spelar ingen roll alls, ett slag = stick därifrån direkt. Det kommer aldrig att bli bättre på egen hand, du säger själv att han mordhotar mer och mer. En dag kanske han spelar över lite för mycket och då kan det vara kört. Skynda dig därifrån, på säkraste möjliga sätt.

Håller tummarna för att du hittar mod till detta 🌺 Du måste ta hand om dig själv. Att vara ensam är så mycket bättre än att hålla fast vid någon som misshandlar. Det är ju nu du är ensam, med honom! Bryter du dig loss kommer du kunna få nya vänner, läka, bli dig själv och så småningom kunna hitta en ny och normal partner.