Magkatarr endast vid mens
Varje gång jag får mens (hänt de senaste månaderna) så får jag magkatarr, är det vanligt? Det försvninner så fort mensen är slut. Vad är orsaken till det?
Hemsida: Nivinas kaniner
Hur menar du? Vad är det för besvär du får?
Det finns egentligen inget som heter magkatarr, det är ett samlingsnamn för olika magbesvär.
Jag blir lite gasig och bubblig i magen vid mens, fullt normalt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Får sugande känsla längst upp i magen och kraftig smärta om jag inte ätit på ett tag. Fick gå upp inatt kl 3 för o ta en smörgås så smärtan skulle försvinna. Det håller inte i sig hela tiden utan smärtan håller i sig i några sekunder, försvinner och kommer tillbaka efter nån minut igen. Kan inte äta något kryddigt heller för då har jag ont länge efter det.
Man ska inte dra alla under en kam, men många (även jag) äter lite mer sött och "onyttigt" när jag har mens. För vissa kan då magen balla ur och s.k "magkatarr" kan uppstå.
Jag har mens nu, men det är bara de första dagarna jag känner mig gasig/bubblig i magen, och ofta ser uppsvälld ut…
Min mage ballar alltid ur när jag har mens. oavsett om jag äter sötsaker eller inte. Vet många som har liknande besvär och det är inget farligt alls :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#3 eftersom jag mår så illa då så äter jag aldrig sötsaker, går liksom inte ner..