Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 3372 ggr
Rainee
0

Erfarenheter av P-stav?

Hej, och innan du påpekar det - Ja, jag skriver många trådar om preventivmedel just nu. Jag försöker helt enkelt hålla sinnet öppet för alternativa preventivmedel med låg hormon. P-stav har väl relativt låg hormon vad jag förstått. Därför skulle jag också gärna få läsa era erfarenheter av p-stav. Tack på förhand! :)

Aleya
0

Det är som minipiller = bara gulkroppshormon. Så det är väl snarare en annan sammansättning än vanliga p-piller.
Nackdel är väl att den sitter där den sitter om du skulle få problem med blödningar.
Och fördel är att den sitter där den sitter om det nu funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fia1116
0

Jag har haft min p-stav i drygt ett år kanske? Jag har nästan enbart positiva saker att säga om det. Jag slipper komma ihåg att ta ett piller varje dag vilket är suveränt eftersom jag är relativt glömsk, jag har ingen mens alls och jag får inga humörsvängningar. Jag tänker inte på att jag har den! 

Jag misstänker dock att den kan bidra till min huvudvärk men det är inte säkert att det hänger ihop så.

Rainee
0

#1 Ja, den har väl ungefär samma innehåll som cerazette men mindre och jämnare dos. Men jag undrar om man inte skulle kunna fixa blödningarna med p-piller en kort period, läst lite om andra som har det :)

#2 Oj vad kul! Skatta dig lycklig. Har inte hört någon som fått huvudvärk av p-stav, brukar vara i kombinerade p-medel som man kan få migrän, men jag är inte säker. Har du det väldigt ofta eller bara ibland? :)

Aleya
0

#3 Detta är nog dock mer för oss som måste undvika att blöda = har endometrios. Och därför testar man ofta att dubbla doser av preventivmedel. Men tror att du får ge staven minst 6 månader.
Och ja det är som cerazette

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fia1116
0

#3 Jag har huvudvärk nästan dagligen och har haft i flera år, ungefär sedan jag började med p-piller. Åt yaz i ungefär två år innan jag bytte till cerazette och sedan satte jag in en p-stav. Bytte från yaz pga ett migränanfall och migrän + kombinerade p-piller är ingen bra idé.

Rainee
0

#4 Usch, 6 månader tror jag inte att jag skulle stå ut om jag nu mådde dåligt av staven, 3 månader är nog det längsta jag kan ge.

#5 Men gud va jobbigt, har du inte kollat upp det ännu då?

fia1116
0

#6 Jo självklart, men ingen har hittat något som kan vara kopplat till huvudvärken. Jag tänker antingen följder av en hjärnskakning för tre år sedan (som sjukvården inte tog riktigt på allvar), eller p-staven. Ska till läkaren snart igen och börja om proceduren (suck). 

Nu blev det lite OT men var uppmärksam på symtom, hur du brukade må innan vs hur du vanligast mår efteråt. Det är bra att hålla koll på vad som kan hänga ihop med preventivmedlet!

Rainee
0

#7 Säger lycka till, till dig då! Ja, symptom är jag alltid uppmärksam på men det blir så mycket att jag får ångest och går runt och tänker hela tiden på hur jag mår, för att jag är så rädd för att må dåligt och då sätter det sig liksom psykiskt. Usch, när det kommer till att testa preventivmedel och "hoppas" på att man inte mår dåligt eller får en massa hemska biverkningar är jag verkligen en mes, är så himla rädd för att må dåligt etc, för när jag väl mår dåligt så blir det typ så illa att jag vill ta livet av mig typ..

panini
0

Nu har jag själv ingen erfarenhet av P-stav, men vet att min syster hade väll mens i 4 månader när hon fick sin och har ständigt oregelbunden mens i flera veckor i taget ibland. Det är det enda, hon mår inte dåligt eller något av den.

[Lilyz]1
1

Jag är inne på min 4e P-stav, så har alltså haft i många år. 😉 Med första staven hade jag oregelbundna blödningar i början men sen blev det bättre. Nu blöder jag inte alls sedan flera år tillbaka, jag har nästan glömt hur det är att ha mens. 🙂 Inte fått några andra biverkningar eller så heller och den migrän jag hade innan försvann i samband med första staven (vet ju inte om det hade något samband men det var anledningen till att jag valde stav, barnmorskan sa att det kunde hjälpa mot min hemska migrän). Så jag har bara positiva erfarenheter! 👍

laddare
0

Har satt i en p-stav i torsdags eftersom jag gått nästan två år med p-piller. Hoppas på att blödningarna ska ordna sig, och att det ska lugna sig. 

Hur är det med säkerheten? Eftersom det finns "en risk" att man blir utan mens, måste/borde man testa sig för graviditet ibland då?

Hur ofta hade ni ont i armen samt blåmärke efter att ni satt in den?

fia1116
0

#11 Mensen är ju ett bra sätt att hålla koll på kroppen och det är lite konstigt att inte ha mens faktiskt. Prata med din ungdomsmottagning om att du ändå är orolig för graviditet! De kan säkert ge något bra råd.

Jag hade ont i armen ett par, tre dagar efter jag hade satt in den, men jag fick också hemska blåmärken som satt kvar ganska länge. Det är helt individuellt hur starkt man blir påverkad av insättningen!

[WickedAlly]
0

Det enda negativa jag upplevde var ökad aptit, det tillsammans med rätt kass självdisciplin resulterade i många kg plus. 
Annars var jag väldigt nöjd med min stav, hade den i fyra år. Mensfri under hela perioden :)

Rainee
0

#9 Okej, men då var det väl inte hemska blödningar? De som blöder mycket i början brukar ju typ ha trosskydds blödningar, i så fall är det inte så farligt :)

#10 Låter väldigt positivt! Hur länge blödde du i början då? :)

#11 Alltså tror inte du behöver vara orolig för graviditet, p-stav är väl ett av de säkraste alternativ som finns men om du är orolig så är det bara att du testar dig ibland. Har du upplevt några andra biverkningar? 

#13 Okej, men det händer väl rätt ofta med p-piller också. Oj, mensfri hela perioden? Fick du inge blödningar i början heller? :o

[WickedAlly]
0

#14 Ja, det gör ju det. Hade jag inte låtit mig själv falla för frestelsen hela tiden så hade det ju inte vart något problem egentligen heller.
Nej, inte mer än att den pågående mensen tog slut som vanligt. Jag vet inte hur det är nu men då skulle man sätta in på första eller andra mensdagen nämligen.

[Lilyz]1
0

#14 Det var inga konstanta blödningar utan småblödningar då och då som kunde komma helt oförberett och ibland vanlig mens som höll i sig 5-7 dagar, men det var lite jobbigt att man inte kunde räkna ut när det skulle komma. Så när jag skulle göra något och visste att jag inte skulle ha fri tillgång till toalett hade jag ofta tampong eller torsskydd i förebyggande syfte. Så var det nog i ett år ungefär, men jag stod ut för jag ville verkligen inte byta p-medel och så här i efterhand har det helt klart varit värt det. 🙂

Rainee
0

#15 Då hade du väldig tur i alla fall, de flesta blöder ju ett tag i början! Verkar som du hittat ett bra preventivmedel för dig i alla fall. Själv vet man ju inte om man vågar :(

Rainee
0

#16 Ja det var ju smart, känns som att man alltid får ha trosskydd med sig som du säger i så fall. Men det här med sexet då, hade du sex i alla fall fast du blödde lite titt som tätt? :)

[Lilyz]1
1

#18 Ja det är bra att alltid ha sånt med i handväskan, har jag fortfarande fast det var flera år sedan jag blödde för man vet ju aldrig! Ja jag hade sex som vanligt när jag småblödde, vi hade en mörk t-shirt som underlag eller så passade vi på i duschen. 😉

Rainee
1

#19 Okej va trevligt, så länge det inte forsar så ska det väl gå bra då ;)