Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 4099 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
0

Simning på idrotten hjälp!

Ja som det står i rubriken. Vi har simning den här veckan och hade det i dag på idrotten. Men blir så arg på idrottsläraren för jag har mens och då kan jag inte bada. Jag vill inte använda tampong heller då det är min först:) Men han vart sur för han sa är du INTE med får du INGET betyg. Sen sa han du för väll stoppa in en sån där tampong eller vad det heter:( Blir bara helt förbannad! Vad ska jag göra? Det är fler som har det i klassen alltså mens och då sa han ni får väll bada ändå! Annars kan jag bara sätta ett F som betyg:(

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Aleya
5

Prata med rektorn. Det är väl det jag tänker kan hjälpa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ikajo
8

Gå till din mentor alternativt rektorn. Det borde finnas rutiner. Annars gör skolan sig skyldig till diskriminering.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Tusen
6

Om man inte störtblöder så går det utmärkt att bada trots mens. Fastän man inte använder tampong.

Blöder man väldigt mycket (som man kan göra speciellt de första dagarna) kan man ju be om att få "simma upp" någon annan dag. 

Simning ingår som ett moment inom idrotten men det finns inget som säger att man måste simma en speciell dag.

Be om att få en ny simtid av din lärare så att han får se dig simma.

djurkillen
0
aekitsune
6

Men för helvete, det är så jävla orättvist med idrott i skolan. Jag minns hur förfärligt hemskt det var att tvingas byta om osv i skolan när en hade mens -.- Jag tycker idrotten ska avskaffas som obligatoriskt moment.

Som lösning på ditt problem tycker jag du ska kasta en använd binda på din gympalärare. Just for fun.

http://aekitsune.blogg.se

Love Lejonhuvadekaniner
2

Har rogt läraren och han sa att jag kunde på simma på klasstiderna vi har varje fredag:)

Love Lejonhuvadekaniner
0

Ringt*

Love Lejonhuvadekaniner
0

Haha det var det en i klassen som gjorde han vart as arg och alla bara skrattade :D#5

aekitsune
5

Alltså på riktigt, om din gympalärare har minsta lilla åsikt om vilken typ av mensskydd du ska använda tycker jag du ska anmäla henom på studs. Det är helt oacceptabelt.

aekitsune
2

Jag är förbannad nu. Har redan varit förbannad över skolidrotten sen tidigt imorse. Den är så oerhört kränkande för i princip alla, förutom de som är duktiga på just idrott. Det är hemskt att behöva duscha och byta om bland andra när en har mens, eller om en inte är lika snygg som alla andra, eller någon av alla andra miljoner anledningar. Personer som av olika anledningar inte kan prestera lika bra som övriga (funktionsnedsättningar och liknande), de har fortfarande ett betygsunderlag som bygger på en normkropp. En person som p.g.a. t.ex. anorexia inte vill delta i idrotten kommer inte ens få ett slutbetyg från gymnasiet, och har därmed hela sin framtida karriär förstörd. Usch :C

Hoseok
4

#10 Det jag har fått förklarat för mig under hela mina skolår, är att man alltid har rätt till att ha egen idrott. Alltid. Man ska inte ens behöva ha en större anledning, det räcker med att man säger att man "Har ångest och inte vill ha idrott med resten av klassen".

Jag vet inte om det bara jag som har haft tur under hela mitt liv och fått detta som en privilegium, Men gäller inte detta alla skolor? Jag frågar för att jag faktiskt inte vet. Grejen är att många inte ens frågar, för de vet inte om att "egen idrott" (även känt som alternativ idrott) faktiskt finns.

Jag hade alternativ idrott under hela gymnasie-tiden. Jag deltog inte på några lektioner men tog studenten med E i idrott ändå, för jag skrev dagbok över min hälsa + gjorde vissa obligatoriska saker.

Under högstadiet hade jag också alternativ idrott i en mindre grupp. Det gick hur bra som helst.

Så jag vill informera så många som möjligt att de ska försöka prata med rektorn, syv eller sin idrottslärare angående det här med alternativ idrott ,för det kan finnas på era skolor.

aekitsune
1

Jag vet inte. Jag hade anorexia och försökte som 14-åring förklara för mitt 40-åriga gubbslem till lärare att jag pga det inte klarade av att vara med på t.ex. simningen. Blev skrattad åt och så sa han att jag inte skulle få något betyg. Jag har alltid mått dåligt över att behöva vara med, men aldrig blivit meddelad att det finns alternativ idrott.

Hoseok
2

#12 Förstår inte hur vissa människor lyckas jobba med barn. Oerhört obehaglig upplevelse, förstår att du mår dåligt för det!

Grejen med alternativ idrott är att jag tror skolor gärna inte ger den specialbehandlingen, man måste liksom lirka det ur dom. Typ tjata lite på dom.

[Túrwen]
1

Förstår inte varför inte du bara kan gå och simma med en annan klass eller att de andra som står över eller är sjuka tar det senare? Prata med rektorn säger jag nog också

Trollan92
1

När vi tjejer inte va med på simningen fick vi göra andra uppgifter. Så som att gå promenad å se vad hus nr8 på "Vingatsn" hade för färg. Sådanna uppgifter fick vi. Och läraren hade ju svaren på de å hade man rätt så visste hon att man hade gått den promenaden! Huvudsaken va att röra på sig! ;)

molam
3

Fick IG i idrotten för att jag inte var med på simningen (var med på ALLT annat) jag tål inte klor så simmar jag i en simbassäng så får jag köttsår utöver hela kroppen och detta fick jag IG för babba Blev galen och gick och Klagade till rektorn att jag fick IG för jag inte var med på EN lektion av simning, och Efter mycket om och  men så Gick det bra och har idag MVG i idrott, så Om du inte ska få betyg i idrott för en Ynka simlektion så gå GENAST till rektorn

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Thiah]
9

Inte för att försvara ett dåligt beteende men på min tid kunde vissa tjejer ha mens ganska många gympalektioner samma månad och då blir det ohållbart att inte vara med. Så många lärare är säkert så trötta på ursäkten att man har mens(som inte är en sjukdom) bland tonårsflickor och reagerar då lite dumt. Idrott är ett viktigt ämne (vi rör oss alldeles för lite) med ofta få timmar så jag kan förstå att lärarna blir frustrerade. Jag hoppas ni kom fram till en bra lösning.

[Älskamig]
0

Blev också "tvingad" av min idrottslärare att använda tampong. Det värsta var att det var en tjej till idrottslärare som sa detta. Hon blev irriterad när jag sa att jag inte använde det.

marta01
0

För alla som av olika anledningar inte kan simma t.ex. Kloralergi kan man rund komma det genom en viss lag, hade själv inte haft god känt om det inte vore därför, tyvärr kommer jag inte i håg vad den heter eller finns nu. Sen en allmän små irriterad retorisk fråga finns det inte en ända vettig idrotts lärare. Och sen det här med mens om man har simmat tidigare t.ex. Trean och klarat det så kan läraren flytta med det haft två som gjort så, börjar åttan hade simning senast i trean. Eller smidigast är att göra det vid senare tillfälle kanske enannan klass ska iväg att simma som man kan följa med.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

IceTee
1

#16 hade du inger läkarintyg? #17 känner igen det där… Tyvärr kan man inte tvinga någon till att vara med vid mens anser jag då jag vet många som mår dåöigt av det. Vi fick ofta höra "jo men det går över när man rör på sig" av vår manliga lärare (som om han har någon erfarenhet…?) och det kanske det gör, men så fort jag stannar så gör det sjukt ont igen, som om all smärta samlats nästan! Det är svårt att lösa det där tyvärr…

Medarbetare på Skor iFokus

farvendal
0

Simningen är obligatorisk och utan den blir det F/IG. Det handlar inte om att man missar en lektion, det handlar om att man missar just den lektion som innehåller ett viktigt moment. Ungefär som att man skulle strunta i att göra nationella provet i något ämne. Dåligt beteende av denna lärare ändå dock. Det är inte alltid så enkelt att bara stoppa in en tampong i fiffin så är allt bra sen.. de ska f.ö skita i vad man använder för skydd kan jag tycka.. och ge dig chansen att simma någon annan gång.

#16 Har man läkarintyg på sånt så får man inte underkänt. Hade du inget sådant?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Naviifax
1

#21 Man kan få IG även med läkarintyg. Svinigt är det. Jag har haft problem med knäna hela mitt liv (femurpatollärt smärtsyndrom) och fick inte vara med på vissa moment utan körde sjukgymnastik istället. Hade intyg på detta så när de andra simmade satt jag på min motionscykel eller gjorde mina andra övningar. Fick ändå IG för att jag inte klarat av de moment som ska göras, och då hade jag ändå 2 intyg - ett från min läkare och ett från min sjukgymnast.

@adventuresofnavi | instagram

farvendal
0

#22 Känns ju rätt sjukt må jag säga. Gick du vidare med det?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Naviifax
3

#22 Ja, kontakt med rektorn via mina föräldrar osv. Det slutade med att det blev så otroligt påfrestande och vi fick bara till svar "Det är ett av momenten", så jag orkade inte lägga energi på det tillslut. Fokuserade på mina andra ämnen som faktiskt fick lida för jag var så arg och irriterad över idrotten. Helt idiotiskt är det.

Tänker på den bilden där det sitter en människa, en apa, en elefant och en fisk där en chef/lärare säger något i stil med "Nu ska vi utvärdera er alla genom er förmåga att klättra upp i trädet".  Helt sjukt att det ska vara så svart på vitt.

IceTee
0

#24 låter väldigt olagligt måste jag säga… Har man ett handikapp så har man rätt till att få skolgången anpassad för att den ska fungera. Var det längesen? Om det inte var det tycker jag att ni ska höra av er till Skolverket!

Naviifax
0

#25 Gick ut gymnasiet -10 men detta var ju i grundskolan. På gymnasiet anpassades det mycket bättre. Så ja ett litet tag sen 😃 Ska jag vara helt ärlig så är det inte en fight man orkar ta när man har stor press på sig i högstadiet. Så det fick vara :)

IceTee
1

#26 förstår det… I mellanstadiet blev jag nekad hjälp trots att BUP sagt att jag skulle få det, men då orkade man ju inte (eller ah, mamma och pappa alltså) och nu känns det lite sent såhär nästan 10 år senare

panini
0

#17 Fast vissa tjejer kan ha mens ganska länge. Min syster har p-stav (hon satte väl in sin första i 9:an eller något) och hon kan ha mens i veckor/månader i rad, som tyvärr är en ganska vanlig biverkning med p-stav. 

Fast detta fanns kanske inte på "din tid"? :)

panini
0

#21 Jag var inte med på en enda simning i 8:an, var med på 1 vanlig idrottslektion och var med halvt på alla teoretiska lektioner. Jag fick E! Jag själv förstår fortfarande  inte detta för vi hade ändån en ganska hård lärare som dessutom hatade mig ;P

farvendal
1

#29 de är hårdare på sånt där i gymnasiet. fast fortfarande en viss skillnad mellan lärare har jag märkt..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

smellcaramell
1

jag gick ut gymnasiet nu i juni och vi hade inte ens bad på skolan, supernöjd är jag, skulle kännas rätt skumt att ha bad med bara killar.. På högstadiet var jag typ aldrig med på badet då jag hade mens i 7 dagar, och alltid lyckades pricka in baddagarna som första och sista dag och sedan hade jag järnbrist som gjorde att jag blev sjuk efter varje mens så missade sista badtillfället oftast också.. Kunde inte använda tampong och hade en manlig idrottslärare som inte alls var bekväm med att "prata mens" så han lät det vara, gjorde alla moment under en lektion istället, han visste ju liksom att jag kunde simma också då han visste hur jag "var" så att säga ( är en person som vägrar misslyckas)

dundeer
1

jag fick inte heller godkänt på idrotten under grundskolan. Jag har en vattenfobi som heta duga (jag får panik ifall vattnet är över min midja). Dom första gångerna så följde jag med till badhuset men när min lärare började pressa mig mer och mer (Jag grät och hade panik) så började jag istället skolka…