Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: gynekologsnack
Läst 2745 ggr
Anonym
0

ont vid sex

Har ett problem som stör mig rätt mycket, det är nämligen så att jag spricker, varje gång jag försöker penetrera med något grövre än ca 1.5 cm i diameter, har nu inte varit sexuellt aktiv på ca ett år och har därför undvikit den biten, men känner ändå att jag måste ta tag i mitt problem.

Det hela började med att jag fick skavsår efter att ha haft väldigt mycket sex, sedan läkte jag inte helt innan jag hade sex igen och så pågick det en period. Efter ett tag insåg jag att jag visst läkt men att jag bara sprack igen varje gång jag blev penetrerad, min känsla är att hudvecket som sitter precis i slidmynningen ned mot anus täcker för mycket av slidmynningen samtidigt som den inte är elastisk, vet inte vad jag ska göra längre, klarar inte av att gå till gyn psykiskt, skulle springa därifrån innan jag ens hunnit dit. Att prata om det är inga problem alls, men skulle aldrig palla en undersökning.. Lever hellre i celibat då.. Vet inte om jag bara behöver skriva av mig eller vad jag förväntar mig av detta men har någon input så tackar jag och tar emot, för såhär ska det inte vara..

Kan tillägga att det inte är att jag spänner mig, då hudvecket verkligen är i vägen.. och det är där jag spricker,

MVH ung tjej som inte klarar undersökning

Karmatarerskanise
4

För att kunna få hjälp krävs en undersökning.  Och i framtiden måste du göra cellprover.

Ravynsfair
3

Jag förstår att det känns superdupermegapinsamt och jobbigt att gå till gyn. 
Du skulle inte kunna ha med dig en nära vän vid undersökning ?

Jag har själv agerat moraliskt stöd vid ett par sådana tillfällen och nej, jag ser inte min väns underliv under undersökningen. 
Jag satt vid huvudet och höll henne i handen under hela förloppet. 
Vi pratade om struntsaker och fnissade åt alla möjliga ting, nästan så gynekologen blev lite frustrerad, haha. 

Om ditt problem påverkar dig såhär mycket så tycker jag att du borde försöka ta dig till en gynekolog och få en undersökning. 
Får du en manlig gynekolog så får du självklart byta om du finner dig obekväm vid det, dem förstår! 

I övrigt har jag tyvärr inga vettiga tips mer än en fråga om glidmedel. 
Har du testat att använda det?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Nova1234
0

Ring och prata med en gynekolog, (kvinnlig om du fördrar det) tala om hur du känner inför en undersökning och ta det därifrån.

Anonym
0

#1 Det jag var rädd för.. Men för att jag ska klara av en undersökning är jag rädd att jag skulle behöva vara sövd, eller så pass mentalt borta att jag inte förstår vad som händer.. 

Hade samlag med min pojkvän nästan ett års tid efter att smärtorna uppstod ändå och har det hellre så än att genomgå en undersökning.. Klarar helt enkelt inte av det..

Anonym
0

#2 och #3 Spelar helt ärligt ingen roll om det är en man eller kvinna eller en hund som ska göra undersökningen, vet inte vad det är som gör att jag inte klarar av en undersökning men något är det som gör att jag får panikångest bara av tanken..

Karmatarerskanise
2

#4 Ring och prata med gyn. Du kanske kan få lugnande. För det är viktigt att du kan undersökas.

Anonym
0

#6 Rädd att lugnande inte är starkt nog, så länge jag kan gå så skulle jag gå därifrån, så illa är det.. Att prata om det är inga problem, skulle jag kunna undersöka mig själv o ta cellprov på mig själv hade det inte varit några problem, men tror att det är att någon annan som ska göra undersökningen som är problemet och lugnande är inte starkt nog om jag inte får en dos som gör att jag inte kan resa mig upp..

Karmatarerskanise
1

#7 Då tycker jag du ska boka tid hos gyn för ett samtal.  Man kan komma över fobier.

Anonym
2

#8 Isåfall börjar jag på UMO, dit ska jag ändå om en snar framtid..

Karmatarerskanise
1

#9 Låter bra :)

Rainee
1

Du borde verkligen göra en undersökning för att utesluta om det kan vara något med det där hudvecket du pratar om. Annars finns det ju en del andra grejer det kan vara som vestibulit, slidkramp eller Svamp till och med. Och jag vet att det kan vara jättejobbigt med undersökningar, jag var precis som du förut. "Aldrig i livet" sa jag om det, inte en chans att jag skulle lägga mig i den där stolen och de skulle pilla runt där nere. Men rätt som det var så fick jag göra det i alla fall, jag tror att varje kvinna förmodligen kommer att behöva gå dit någon gång och göra en undersökning. Och vet du vad? Det var inte alls lika farligt som jag trodde, det var lite pinsamt men när det var över så kändes det bara skönt att ha det gjort. Alltså de ser ju slidor varje dag, och de vill faktiskt bara hjälpa dig :)

Anonym
0

#11 Problemet är som sagt inte vem som tittar runt där nere, så länge det inte är jag så går det bara inte, och tror inte jag plötsligt bara kommer kunna gå dit i och med att jag gått med dessa problem i flera år redan utan att uppsöka hjälp just för att mitt psyke inte klarar det om jag inte är helt uppe i det blå när undersökningen sker.

Har inga problem med att det skulle vara pinsamt, konstigt men jag klarar bara inte av det psykiskt, det är ju inte bara jag som sett mig "där nere", och det har aldrig varit något problem, men just undersökningsbiten klarar jag inte av. Precis som att jag inte alls kan tänka mig att föda naturligt idag, skulle hellre göra abort än att föda ett barn trots att jag inte vill annat än att ha ett eget barn, vissa säger att denna "känsla" går över när man väl är gravid men jag orkar inte gå runt i flera år till och vänta på att få bukt på mina problem..

Rainee
0

#12 Hmm, förstår inte riktigt, vad är det du har sån ångest för? Att det ska göra ont? För att det är pinsamt eller liknande verkar du ju inte ha problem med. Vad menar du med att du inte klarar av det "psykiskt"?

Anonym
0

#13 Jag vet inte riktigt vad det är som jag tycker är hemskt, hade jag vetat det hade jag ju försökt hantera det, men precis som jag skriver har jag inga problem med att det ska vara "pinsamt", som sagt, de ser kvinnors könsorgan hela dagarna och jag lär dessutom aldrig träffa människan igen, jag har inga problem med att pojkvän eller liknande är där nere o.s.v. men jag får panikångestattacker av att tänka på att behöva gå på en undersökning, utan att jag kan säga varför jag får dom..

Nova1234
1

#14 många (jag inräknad) känner sig väldigt utlämnande vid en gynundersökning. Jag tar långa suckar innan jag går in hos gyn Personalen är alltid väldigt proffsig och vet att det kan vara jobbigt för en del kvinnor att lägga sig i stolen Det är ett nödvändigt måste att göra det. Alltid när jag är klar, tänker jag "ah det va ju inte så farligt" Gå till gyn och bara prata. Du är säkert inte den första som känner som du gör

pyromanen
1

Berätta för gyn hur du känner inför att göra en gynundersökning. Garaterat att du inte är. Den enda som haft det problmemet, och då kan de hjälpa dig så du kan hantera det. Förr eller senare behöver du bli av med den rädslan.

Rainee
0

#14 Ja det låter väldigt konstigt.. Kanske är det så att du bara behöver stå ut med obehagligheten och få det gjort? Ett nödvändigt ont, för du kan ju inte gå runt såhär och ha ont om det beror på ditt hudveck, då är det bättre att få proffs som kollar upp det :/

Anonym
0

#15, #16 och #17 tack för svar, men "jobbigt" beskriver inte hur jag känner det, snarare typ att jag hellre skiter i sex resten av livet eller tar livet av mig än att jag går på en undersökning.  När man sitter och hyperventilerar så att man inte kan andas av tanken på att prata med någon om att gå på en undersökning så är en undersökning rätt långt bort, inte bara ett nödvändigt ont som man bara kan göra..

Karmatarerskanise
1

$18 Då bör du börja med psykolog.

Rainee
1

#18 Håller med Hera, då behöver du nog få hjälp med att komma underfund med dessa problem..