Vad tycker ni om nattbindor?
Hej pĂ„ er!đ
Sitter och funderar lite⊠Tar mitt sista ppiller pĂ„ kartan idag, innan jag gĂ„r pĂ„ sockerpillren. DĂ„ fĂ„r jag ju sĂ„ klart min mens!đ TĂ€nkte alltsĂ„ pĂ„ det hĂ€r med mensskydd. Eftersom att jag aldrig trivts med varken tampong eller menskopp (gillar inte att veta att jag har nĂ„got mensskydd i mig, för Ă€r ibland sĂ„ glömsk!đ), föredrar jag bindor. AnvĂ€nder oftast nattbindor, dĂ„ jag vill vara sĂ€ker, bĂ„de dag som natt. DessvĂ€rre kĂ€nner jag mig bara sĂ€ker med dem pĂ„ dagen.. Tycker inte alls att nattbindor Ă€r tillrĂ€ckligt lĂ„nga, för fĂ„r alltid sova pĂ„ mage för att inte det ska rinna allt för lĂ„ngt bakĂ„t/pĂ„ sidan.. Förra gĂ„ngen hade jag inga nattbindor hemma, och affĂ€rerna dĂ€r jag var stĂ€ngde allt för tidigt om kvĂ€llarna, sĂ„ jag fick lĂ„na en blöja utav min systerson pĂ„ 4 Ă„r. Det funkade att anvĂ€nda över natten, och jag mĂ„ste sĂ€ga att jag slapp oroa mig över att lĂ€cka under hela natten! đ
Jag förstÄr inte varför nattbindorna inte Àr bÀttre utformade baktill. Jag har blött otroligt mycket mer tidigare Àn vad jag gör nu nÀr jag Àter ppiller, sÄ jag ska inte gnÀlla egentligen. Men ÀndÄ liksom⊠Oftast fÄr jag köra pÄ dubbla bindor om nÀtterna, för att det inte ska rinna bak. Lite trist och besvÀrligt, enligt mitt tycke.
Vad tycker ni om nattbindor? SĂ„ klart vill jag bara ha svar frĂ„n er som anvĂ€nder bindor nu dĂ„, eftersom att ni med menskopp/tampong troligen har andra Ă„sikter Ă€n vad som Ă€r relevanta just vid denna diskussion. SĂ KLART fĂ„r ni komma med Ă„sikter om vad ni tyckte om nattbindor nĂ€r ni anvĂ€nde dem innan, men vill inte ha nĂ„gra tips och sĂ„dant om menskopp/tampong just i denna trĂ„den. Tack. đ
Jag anvÀnder bara nattbindor. Blöder igenom ibland pÄ natten men tycker egentligen inte det gör sÄ mycket. Sover pÄ en tjock handduk sÄ Àr det bara att slÀnga den i tvÀtten. Men jag rör mig mycket pÄ natten sÄ jag tror inte nÄgon binda kan vara helt sÀker för mig pÄ natten, jag kommer blöda igenom ibland oavsett.
Brukar sÀtta bindan lite lÀngre bak pÄ natten Àn pÄ dagen, eftersom det oftast rinner bakÄt nÀr jag sover pÄ rygg/sidan medan det pÄ dagen blir mer rakt ner. Innan brukade jag ha dubbla vanliga bindor, för att fÄ en extra lÄng binda.
Ăr det viktigt för dig att inte lĂ€cka/blöda igenom sĂ„ kan du ju köpa blöjor? (:
//Jessie
Jag tycker ocksÄ att nattbindor Àr superskumt utformade.
Köper de tjockaste jag hittar och sover sen pÄ handduk.
Funkar prima Àven om det inte kÀnns riktigt okej eftersom nattbindor finns av en anledning?
Har dock enbart riklig mens 2/6 dagar sÄ det Àr rÀtt okej men ÀndÄ.
VÀnliga hÀlsningar Sanna.
Medarbetare pÄ Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#1: Blöjor Àr rÀtt sÄ dyrt, men fÄr fundera pÄ saken. Jag tycker det Àr rÀtt viktigt att inte blöda igenom och sÄdÀr. Tycker det Àr sÄ jobbigt (gör det ÀndÄ om dagarna!). Provat att sova pÄ en tjock handduk, men har ju oftast vitt pÄslakan hemma (Àlskar den vita inredningen och har bara vitt i princip. inte sÄ praktiskt vid perioder :P) , sÄ kommer ju ÀndÄ pÄ tÀckena i sÄ fall ..
#3 Jag brukar faktiskt inte flÀcka ner pÄslakan eller tÀcken, har i alla fall inte mÀrkt det. Har ocksÄ mest ljusa fÀrger men det Àr inte jag som tvÀttar sÄ jag har inte kollat sÄ noga efter flÀckar faktiskt. PÄ lakanet ser man det ju tydligare (:
DÀremot blir det ju lika mycket flÀckar Àven om pÄslakanet Àr mörkt/fÀrgat�
//Jessie
Har nattbinda och sÀtter en extra vanlig binda bakom den Ànda upp till troskanten pÄ ryggen. Det funkar, men visst skulle det kunna finnas lÄngre nattbindor!
#5: Jo, det brukar jag ocksÄ göra. Men brukar alltid fÄ lÀgga i massa papper dÀr bak med, eftersom att annars rinner det pÄ sidorna..
Jag anvÀnder alltid "nattbindor" Àven pÄ dagen och fast att jag har rÀtt normala blödningar nu, sover dock alltid i dubbla tajta trosor + shorts nÀr jag har mens för att inte lÀcka, mest av gammal vana eftersom att jag haft sÄ otroligt riklig mens innan jag skaffade p-piller, handduk nÀr jag sover skulle jag aldrig klara av! haha
Jag anvÀnder inte bindor men efter min förlossning var det liksom binda Ànda alternativet och dÄ köpte jag bindor som hette nÄgot i stil med förlossningsbindor. Dom var iaf till för nyförlösta som blöder rikligt. Dom var stora och tjocka jag blödde aldrig igenom dom iaf :) det var pÄ cura apotek.
#8: à h, ska kolla upp dem. Kan ju vara ett alternativ om man vill sova utan oro om nÀtterna nÀr man har mens (jag Àr ju sÄ fjÄmpig! :))
Jag Àr ocksÄ en sÄn som anvÀnder nattbinda pÄ dagen, anvÀnder dom ocksÄ pÄ natten, standard att behöva byta sÀngklÀder pÄ morgonen den första eller dom tvÄ första morgona med mens, fast i dag har jag ingen förhoppning ens pÄ att inte blöda igenom dÄ mamma har tagit stora dagsbindor och inte nattbindor nÀr hon handlade sÄdant senast. Sen kan jag hÄlla med om att natt bindorna borde ha en bÀttre form.
Strunta i vad andra tycker och var dig sjÀlv.
Jag anvÀnder nattbindor Àven pÄ dagtid iallafall dem första dagarna av mensen (har riktigt riklig mens)
Nattbindorna beroende pÄ sort Àr tjocka och lite "klumpiga" men vissa Àr tunnare men hÄller ÀndÄ bort lÀckage vÀldigt bra, jag skulle rekommendera det om man blöder mycket jag kan till och med vara tvungen att anvÀnda tvÄ för att det rinner bakÄt nÀr jag sover.. sÄ det inte blöder ut pÄ lakanet. Om man har byxor kÀnns det nÀstan som nattbindorna Àr sÄ tjocka sÄ dem syns utanpÄ sÄ dÄ brukar jag ibland vÀlja "dagbindor" nÀr jag Àr ute.
Kommenterar anonymt pga jag skÀms över detta, hoppas dt e ok.
Som smĂ„barnsmamma mĂ„ste jag slĂ„ ett slag för plastad frottĂ© i stĂ€llet för handduk! Blöd igenom den om du kan đ (dĂ„ Ă€r det nog dags att ringa efter ambulans đ)
#12 jag rör mig sÄ mycket i sömnen att om jag lÀgger en handduk under mig sÄ har den Äkt ivÀg pÄ morgonen ÀndÄ men det lÄter smart att ha en plastad frotté
En plastad frotte kan du köpa pĂ„ metervara lite varstans, du köper sĂ„pass lĂ„ng remsa att du kan bĂ€dda runt kanten pĂ„ sĂ€ngen. RĂ€cker inte det kan du anvĂ€nda sĂ„na dĂ€r klips som man spĂ€nner fast lakan med, tror de heter lakanstrĂ€ckare. Ser ut som ett rakt hĂ€ngsle om du Ă€r med pĂ„ vad jag menar? đ
Jag anvÀnder visserligen menskopp men blöder sÄ mycket första dagarna att jag anvÀnder binda pÄ natten för att inte vakna till Stockholms blodbad. Jag tycker dock ocksÄ de Àr jobbigt utformade och inte alls sÀrskilt bra. Mitt tips Àr ocksÄ att kombinera med en handduk, det gjorde jag nÀr jag bara anvÀnde binda.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#14 tack för tips:D
sÄ lite sÄ ^^

Vill ocksÄ slÄ ett slag för förlossningsbindor, fick stora fina pÄ bb och har köpt sen pÄ apotek.
Annars finns det ju tena som egentligen Àr utformad för urinlÀckage, men det gÄr bra att anvÀnda vid mens ocksÄ. Dom finns i mÄnga olika storlekar.
mvh Maria vÀrd pÄ barn, miljonar, bloggande
medarbetare pÄ husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#18: Vart hittar man förlossningsbindor pÄ apoteket? TÀnkte de kan vara vÀrt att prova dem under natten.

#18 Har för mig att pÄ dom flesta apotek finns dom bland amingspumpar och barngrejer. Brukar finnas en hylla för spÀdbarn och dÀr hittade jag mina.
mvh Maria vÀrd pÄ barn, miljonar, bloggande
medarbetare pÄ husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
AnvÀnder nattbindor pÄ nÀtterna, de jag köper Àr lÄnga tycker jag och tÀcker bra bakÄt :)
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
PÄ "mitt bb" fick man tenas skydd mot urinlÀkage :) dock Àr dom sÄ breda i grenen att de knölade ihop sig och det rann brevid.. och jag blödde knappt efter förlossningen :s
Jag gillar nattbindor pĂ„ dagen. PĂ„ nĂ€tterna har jag dem ocksĂ„ men hittar oftast flĂ€ckar i trosorna Ă€ndĂ„. Har liksom gett upp dĂ€r. Ăter jag ppiller har jag minimal blödning och utan blöder jag helt normalt.
#13 Jag kan rekommendera madrasskydd istÀllet för plastad frotté! Fungerar som ett dra-pÄ-lakan.
**Surface of Velvet
**Core of Steel