Spricka i svanskotan?
Hejsan! För ungefär 2 veckor var jag och min pojkvän i deras stuga, vi skulle till kiosken och tänkte ta cykeln. Det fanns dock bara 1 cykel så jag satt på pakethållaren.. Jag fick väldigt ont efteråt och det blev några gupp så hoppade lite där bak på pakethållaren. Smärtan kom och gick helt fram till nu i veckan då jag mer eller mindre har konstant smärta.
Det går ganska bra när jag sitter och ligger ner, men så fort jag reser mig, går, skrattar, ska gå på toa, ja nästan vad som helst förutom att sitta och ligga gör det riktigt ont. Jag har också fått en liten knöl/bula på svanskotan. Jag ville vänta till efter helgen och se om det blir bättre men det har nästan blivit värre. Jag antar att jag slagit i svanskotan riktigt hårt men kanske till och med en spricka? Någon som vet vad dom gör om man har spricka i svanskotan? Googlade men fick inte direkt fram något svar, det ända jag kom fram till var att man kunde köpa en sittring men det är ju inte direkt som att jag har ont när jag sitter.. Är inte alls sugen på att åka till vårdcentralen då den vi har här bara har manliga läkare..
Spricka eller ens fraktur på svanskotan åtgärdar man inte operativt, enbart manipulation ev. Tror att det I ditt fall snarare är en ligament skada/påfrestning. Svanskotan ligger ju ganska fritt utan ssk mycket muskulatur runt och är därför relativt lättutsatt. Dåligt genomblödning I regionen, så det kan ta ngr veckor innan strum turerna läker. Xyloproct eller Scheriproct suppar eller salva brukar hjälpa ngt.
Tyvärr så finns det inte så mycket de kan göra. Det enda de gör är att du får receptbelagd smärtstillande medicin. Jag bröt svanskotan för några år sedan och det gjorde så fruktansvärt ont, kunde varken sitta eller ligga (bara på sidan). Blev tvungen att sjukskriva mig, men det var i princip bara att vänta tills det läkt av sig självt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja okej tack så mycket för era svar! :) Jag får bara vänta tills det går över då, hoppas det inte tar så lång tid
Min erfarenhet av spricka i svanskotan är att man inte kan sitta utan väldigt mjukt underlag.