Hormonfritt Preventimedel?
Hej det är så att jag 22år och sambon 24år började planera barn i början av året och vart mycket riktigt gravida.
Men i vecka 8 började kräkningarna för min del och kunde inte ens gå upp ur sängen.
inget hjälpte och fick åka skytte trafik för att få dropp hela tiden tappade 10kg på 3 veckor och kräktes sista veckan 20 gånger om dagen/natten.
Men oturligt nog klarade sig inte våran lilla ängel sig längre en till gravid vecka 12.
Allt detta tog extremt hårt psykiskt för oss båda och fysiskt för mig.
Så nu efter skrapning och allt annat så säger nu läkarna till oss att det är bara köra på och vi får ha sex igen och får även försöka på nytt.
Men vi känner oss inte psykiskt redo för att försöka få ett nytt barn enu vi vill vänta ett par månader i alla fall, men vi vill så klart ha sex igen.
Och nu till min fråga är det någon som vet vad det finns för bra fungerande preventivmedel utan hormoner?
Vill inte börja med hormoner igen för att kanske få sluta med det om några månader bara.
Vill gärna ha något som inte kostar multum :)
Kondom. Utöver det finns ju femidom, pessar och p-dator. Tror inte jag glömt någon nu!
Medarbetare på Skor iFokus
Kondomer? Finns ju pessar med, dock inte använd själv då det verkar knöligt med spermiedödande medel och sånt. P-dator?
Pessar är inte så knöligt nu det finns bra sorter i silikon som man kan ha inne i ca 48tim och bara ta ut och tvätta och sedan stoppa tillbaka ex. såna som femcap och caya. I många län ex. stockholms län är pessar gratis för alla kvinnor. Spermiedödande medel får inte längre säljas men man smetar in pessaret med en slags gele som har lågt pH men den får man betala själv.
Kondom används absolut men då både jag och sambon tycker att det tar bort så mycket av njutningen så försöker vi hitta annat :)
P-dator skulle jag absolut vela ha men dom är så otroligt dyra :O
ca 4 000:-
Ska kolla upp dom andra och se vad det är och om det kan passa oss :)
Jag använder kopparspiral. Jag trivs kanon med den.
frozentwilight.blogg.se
jo men är inte det krångligt att sätta in och ta ut?
Säg att vi bara behöver preventivmedel ca 3 månader.

Fundera på om ni behöver något skydd, vill ett lilla syskon komma så låt det komma 😉tre månader är inte lång tid att läka ett sår ändå och sorgen kommer ni alltid att ha.
Vi har funderat massor fram och till baka och vi vågar inte enu dels vågar inte jag själv jag är livrädd över att må som jag gjorde och alla dessa påsar dropp. Detta var vårt fösta försök till barn och så vart det missfall så jag känner verkligen att jag inte är psykiskt redo enu. Vet att vi alltid kommer vara ledsna men känns verkligen inte rätt enu. Så vi är helt säkra på att vi vill skydda oss med vill ej ha extra hormoner :-)
Jag har en p-dator, men den är ju förvisso rätt dyr… Men då har du ett hormonfritt preventivmedel som du kan använda många år framöver! Skulle aldrig byta bort den!

#8 du kan ha mått så dåligt för att det var något fel på barnet. Många kvinnor får ofta ett missfall innan dom blir riktigt gravida.
#9 med p-dator försvinner inte det spontana då, när det finns "förbjudna" dagar?
Kondom ger mer skydd än en pessar. De har UMO sagt till mig.. Kopparspiral är också ett hormonfritt p-medel. :)
#11 läs #6
#12 k
Kondom är ändå en vanesak. Visst är det lite trist, men man vänjer sig. Plus att man slipper kladdet. Sen kanske ni inte måste använda kondom varje gång, ifall du får koll på din ägglossning. Under ca en vecka fram till och med ägglossning kan du bli gravid. Det betyder tre veckor då du kan köra oskyddat, men det hänger ju på att du vet när du har ägglossning.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Har dock ingen aning men kan så klart ta reda på det :-) P-dator verkar super men är för dyrt då jag inte har någon aning alls om hur länge jag behöver den. Tack för alla super svar! :-)
#15 dock kan ju en p-dator hjälpa er när ni ska ha barn igen också!
#10 Nej det tycker jag inte, men när vi fick röda dagar så använde vi kondom om vi ville ha vaginalt sex. Det är mer en vetskap att ha i bakhuvudet. Så vi har alltid kondomer hemma.
Precis som #16 säger är det en fantastisk hjälp(!) den dagen man vill bli gravid, för man vet precis vilken dag man är som mest fertil! 😃
(Följer) Jag har också planerat att börja köra hormonfritt prevmedel då jag vill lära känna min kropp. Har läst mycket om Natural Cycles, inte lika dyrt som en p-dator verkar det som? Tänkte faktiskt ta och beställa hem ett paket där ifrån idag :D Ska lusläsa så det inte tillkommer andra kostnader än de som står, men man kan ju paketbeställa en 1 årsprenumeration för 590kr och få basaltermometern eller välja att köpa termometern för sig (200 spänn typ) och prova en gratismånad och därefter betala 60-90 kronor i månaden beroende på hur länge du vill ha det verkar det som. Kanske lättare att göra så än att slänga upp flera tusenlappar på en gång på en p-dator? :)
#18 Det beror nog på hur man tänker… Natural Cycles är ju en ständigt löpande kostnad. Vill man bara navända det 6mån är det såklart billigare än en p-dator. Men å andra sidan så betalar du endast en engångavgift för en p-dator som du sedan kan använda 8-10 år.
Jag laddade ner NaruralCycles app och förde in temperaturen från min p-dator och märkte att deras mobilapp var mer generös med sterila dagar jämfört med min p-dator. Men jag har tidigare läst en del om p-datorn och den ger bara sterila dagar om den är 99,3% säker på att du verkligen är steril. Så jag kan inte säga vilken som räknar rätt eller fel… Men det var skillnad.
#19 Kostnadsfrågan har du iofs rätt i! Tänkte inte på det :) Intressant det med skillnaden! Ja då kan man undra vad som stämmer :)