Klåda och oregelbunden mens
Hej!
Jag har i tre dagar nu haft en klåda i underlivet. Den är inte konstant, utan dyker upp bara ett fåtal gånger under dagen (kanske 3-4 ggr). Kan det vara Svamp eller något? Det svider inte iaf.
Har också haft oregelbunden mens förra månaden (39 dagar, brukar ligga på 30-33 dgr) och är nu inne på dag 34 dgr. Men det kan nog bero på oro.
Har du obekväma trosor (string etc) ? Rakar du dig i underlivet? Har du tighta jeans? Alla dessa aspekter kan få det att klia i mitt underliv om det inte beror på Svamp. Det där med mensen kan som du säger vara stressrelaterat! När jag började träna blev min mens sen som sjutton, och träning är en stress för kroppen t.ex
Har vanliga trosor (bomull), rakade underlivet för ett par veckor sedan för första gången (men inte igen sedan dess), tighta byxor… ja, men inte jättetighta. Beror på vad som räknas som tight.
Sover utan trosor ibland, särskilt nu när det börjat klia. Använder inte tvål i underlivet och tvättar det inte överdrivet med vatten.
Vanliga jeans som inte är boyfriend räknar jag som tighta :) Tror du inte att det kan vara för att du rakade dig? Det är jättebra att sova utan trosor och lufta! Tror det är rakat underliv + tighta brallor. Jag har en väldigt känslig fiffi som reagerar på allt sådant. Speciellt om jag har string och tighta brallor.
Ja iofs! Håret håller väl på och växa tillbaka igen (rakade dock inte allt), så kanske därför då :) Men klådan känns mer inne underlivet.
Håret är ju till för att skydda vaginan från bakterier så det kan börja klia där inne ändå. Kliar det inne i slidan eller i vulvan (inre blygdläpparna, runt hålet, klitoris m.m)? Om jag har tighta byxor blir det liksom varmt där vilket sedan leder till irritation. Usch, det finns nästan inget värre än ordentlig klåda i underlivet :P Fyy!
har håret hunnit växa ut? I så fall kan det faktiskt vara boven i dramat! Om jag går för länge mellan att trimma ner håret börjar det klia! Antar att håren kittlar?
Medarbetare på Skor iFokus
#6 Tror inte att det är ytväxten som kliar i och med att TS säger att det är mer slidan som kliar… Dock tror jag att det har med rakningen att göra.
#7 det var därför jag frågade om håret hunnit bli långt eftersom det i alla fall på mig kan klia mellan blygläpparna och ibland nära slidöppningen när håret ligger där
Oj, gör det? Det gör det inte på mig :o Se där!
Håret har vuxit ut ganska mycket. Det var ju ca 3-4 veckor sedan jag rakade mig så, och mitt hår tenderar att växa ganska snabbt.
Jag får avvakta och se om klådan går över så småningom. Men jag borde väl gå till gynekologen i alla fall, då jag ändå skippade att gå på cellprovtagningen när jag fick första kallelsen.
#9 jag har aldrig hört någon annan med samma problem, men uppenbarligen händer det! #10 ja, du borde gå till gyn! Det är bra att bli kollad om man är osäker
#11 Jaa, tydligen! :) Själv kan man inte få mer än max 2 cm där nere så det är aldrig något problem för mig…
Hoppas det löser sig TS! :)
Tack så mycket för era svar! :)
Mensen kom "äntligen" igår, så är nog inga fel på det området iaf.