Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1056 ggr
RosyK.
0

Smärta vid högra äggstock!!

Hej! Jag har haft en kraftig smärta sen igår vid min högra äggstock o de känns till och med ner till högra benet. Har så svårt o sova just nu. O jag vet inte vem jag ska vända mig till. Känns som mensvärk fast enormt mycket och vidrigare smärta. O har aldrig någonsin haft nån sån smärta tidigare under hela mitt 22åriga liv. Börjar känns lite illamående då o då. Tacksam för råd eller vad som helst!

Hoseok
0

Om du har så ont att det berör din sömn och ditt liv i allmänhet så ska du uppsöka läkare. Gå till vårdcentralen imorgon om det inte gått över. Om det blir värre, åk in akut till sjukhuset. Det är nog ingen fara, hoppas det går över!

Hoseok
0

Jag kom dock på en sak nu. Är du säker på att det är äggstockarna? Det är inte t.ex. din blindtarm?  Ring 1177 och fråga!

Symtom vid blindtarmsinflammation

Typiska symtom är

• smärta och ömhet runt naveln
  • smärta i magens nedre högra del
  • ökad smärta vid rörelser, hosta och nysningar
  • illamående och dålig aptit
  • feber, ofta ganska låg, som kommer efter något dygn.
Haku
0

Det kan vara blindtarmsinflammation eller gynekologiska besvär har du så ont som du beskriver ring 1177 och åk in om dem tycker det.

Kvinnor i fertil ålder bör undersökas av en gynekolog, då en del gynekologiska besvär kan vara svåra att skilja från blindtarmsinflammation.(kopierat från 1177)

Haku
0

#1 Om hon har haft så ont så länge skulle jag inte tipsa henne att vänta tills imorgon med vårdcentral att ringa och rådfråga 1177 NU är bäst och rådfråga vad dem tycker om hon ska åka in akut elr ej, för om det är blindtarm eller akuta gynekologiska besvär kan en insats snabbt vara viktigt

Hoseok
0

#4 Låter vettigt, kör på det Haku säger, Rosy!

RosyK.
0

Tack för svaren! Har inge problem vid naveln. Bara ungefär högra äggstocken o därifrån ner till benet. Det va bort imorse men sen så smög de tillbaka typ. Det är inget jag vill någon ska behöva genomlida.

Haku
0

#6 Kan fortfarande vara blindtarmsinflammation om du har extrema smärtor vid högra sidan, kopierat från 1177: "Var fjärde person med blindtarmsinflammation saknar de mest typiska symtomen under inflammationens tidiga skede."

Men om du inte har ont längre så är det nog ingen fara!

RosyK.
0

Just det jag har och smärtan blir bara värre. Ringer 1177 nu. Så tacksam för alla kommentarer! Kram

Hoseok
0

Berätta gärna imorgon om du vet vad det är! Lycka till.

Hanna
0

#8 Stort lycka till! Hoppas de finner vad som är fel och att det inte är något allvarligt. 🌺

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Haku
0

lycka till:) ibland har man bara ont i magen och det går över men värt att kolla upp!

Just_kill_me
0

Jag e snart 14 år och känner likadant har pratat med mamma men hon sa att det inte var farligt har likadana smärtor som dig så jag vet. Jag ringde 1177 och dem sa bra åt mig att ta smärtstillande vilket inte var professionellt eller hjälpsamt. (Ville bara att du ska veta att du e inte ensam)

Maria
0

Jag tycker också det låter som det kan vara blindtarmen och då ska man inte avvakta.

/Maria

Haku
0

#0 Hur gick det för dig TS?

IceTee
0

#12 varför skulle det inte vara hjälpsamt? Och ja, hur gick det TS?

Medarbetare på Skor iFokus