Tryck och ständigt blödande
Hej!
För ca 2 veckor sedan hade jag en oerhört obehaglig känsla därnere. Har hänt flera gånger att jag känt obehag från ingenstans, obehag som påminner om tryck och som inte alls gör ont. Men obehag innuti som får mig att inte vilja ha byxor och bara sitta framför datorn, för oftast känns det värre när man står eller ligger. Men iaf, för ca 2 veckor sedan var trycket nonstop i en hel vecka, jag var ständigt kissnödig och obehaget kunde beskrivas som om något var påväg att trilla ut, eller som om jag glömt en tampong därinne i flera veckor. Iallafall, ett stort tryck och obehag innuti och runt clitoris. Dagen känslan försvann, kom det blod. Nej, inte mens, tjockt, slemmigt gucka med blod. Sedan dess kommer det i omgångar, vissa dagar ingenting och vissa dagar lite.
Har så oerhört mycket problem med mitt underliv att jag har lust att skära ut allt nu. Käkar p-piller (Jasmin) för att balansera ut en hormonstörning jag har, och det har funkat helt ok mot hormonstörningen i 3 år. (Jag tror inte det är fel på medicineringen).
Vet att jag borde gå till läkaren, men jag skäms. Jag har varit där flera gånger och det är alltid om mitt underliv. (får Svamp 1 gång i månaden pga pillrerna, så måste ta ut medicin mot svampen då och då, och fick herpes för ett år sedan så måste ta ut medicin för det med, samt p-piller). Oftast får jag såna medlidsamma blickar att jag i stort sett vill kasta mig ut genom fönstret.
Och nu det här konstiga mellanblödnings-lika fenomenet, trycket och obekvämligheten som får mitt sociala liv att stanna, har fått ställa in flera event när jag plötsligt vaknar med tryck. Dessutom har jag senaste månaderna vaknat typ 2 gånger om natten för att behöva kissa, något jag aldrig behövt förut.
Ibland kan jag undra, sitter allt i huvudet? Är jag mentalt sjuk eller något? Blir galen, hjälp.
Har förövrigt varit hos barnmorska och testat mig för könsjukdommar och tagit gravidtest, och jag är helt ren och ej gravid.
Så kände jag när jag hade cystor.
Sedan tror jag inte du får medlidande blickar. Svamp, herpes och p piller är väldigt väldigt vanligt.
Du borde verkligen gå på en ordentlig utredning. Usch, så där ska ingen behöva känna. Låter som framfall, men det låter som om du är rätt ung?
Myom? Någonting trycker uppenbarligen på din urinblåsa.
Om du får Svamp av dina p-piller kan du inte pröva en annan sort?
Har provat att hålla en diet som kan ta kål på svampen? Sök på candida på hela iFokussajten så får du lära dig mycket om vad det är och varför man får det.
#2 Misstänker också cystor, då läkarna pratade om PCO när de talade om min hormonstörning. Sist jag var hos läkaren, var det en ganska ung kille. Han blev rentav nedstämd och försiktig när jag pratade om mina problem. När jag skulle därifrån sa han "…. ja… lycka till med allt…." och jag gick hem och grät, i stort sett.
#3 Är 17år ;/ Har pratat med barnmorska och läkare om svampen och barnmorskan säger att jag helt enkelt får leva med det, för att de p-piller jag tar (Jasmin) är det bästa för min kondition. Har överdrivet mycket testosteron, och Jasmin var den ända som kunde balansera ut det. Om jag ej äter dessa får jag sjukt mycket finnar, blir nästintill översexuell och oerhört lättretad. Sedan jag börjat med dessa har jag fått nästintill felfri hy och är betydligt lugnare.
Är det östrogen du balanserar testosteronet med?
Om du har PCO finns det då inte andra hormoner man kan ta till än just p-piller?
Men du kan väl söka och läsa på om candida i alla fall. Kanske kan du med en annan kost slippa en del av svampen. Det handlar ju om vilken miljö man har i underlivet. Tycker det låter helt outhärdligt.
Tyvärr är inte sjukvården alltid så uppdaterad och de kan väldigt lite om vad man själv kan göra åt olika symptom.
Jag tycker att du skall googla allt du kan om PCO, cystor, hormonbalans etc. Det finns hur mycket som helst ute på nätet. Nu är ju mycket skrivet av vanliga "hälsofrälsare", men du får läsa med lite urskillning.
Du måste också få undersökt om det är cystor och de kan väl tas bort relativt enkelt.
Problemet är att det här kan vara allvarligt- om du har otur. Det här är inget problem någon kommer reagera likadant på då det här är mycket ovanligare och kommer behöva en ordentlig undersökning (från deras sida alltså)
Medarbetare på Skor iFokus
Jag tycker nog att du ska ta en tripp till läkaren och kräva en bättre plan. Det du kände kan mycket väl ha varit ägglossningen. Jag känner igen hur det kan vara. Du har dock fler problem och de borde ta det på allvar.
Svampmedicinen (bättre med oral, men även den påverkar) och p-piller kan göra att du får torrare och skörare slemhinnor vilka då lätt får Svamp igen, så var det för mig. Förutom att äta mer långsamma kolhydrater (för svampen finns alltid i din kropp, men vid obalans växer den till) så kan du behöva smörja dig med olja och jag äter ju inte p-piller men jaf behöver ta lokal östrogen för att stärka. Jag tycker att du ska beställa tid och begära att de tar ett helhetsgrepp..kanske ta med dig mamma eller något.
Ang. underlivet- hur tvättar du dig?
Medarbetare på Skor iFokus
#7 svampmedicinen är oral och ska ätas en tablett varannan vecka, för att hålla det borta. #8 med vatten, bara. Noga med att hålla tvål därifrån har hört allt för många skräckhistorier.
#9 då kan det göra dina slemhinnor sköra och påverka dem. Du behöver smörja med olja. Jag har Ceridal hudolja, helt fantastiskt och sedan får du fundera på om du behöver något annat. Jag "tvättar" endast med oljan för att inte reta slemhinnora och störa balansen.