Hud lossnade vid vaxning
Vaxade benen för första gången med Veet wax stripes idag. Var faktiskt positivt överraskad eftersom det inte gjorde alls så ont som jag trodde att det skulle och håren lossnade. Men sen märkte jag att översta lagret med hud lossnat på ganska stora delar av det jag vaxade. Nu är det fortfarande rött på ställena där huden lossnat. Det gör inte ont, men det känns ju fel att hud ska lossna väl? Vad gjorde jag för fel?
Jag tror inte att huden lossnade, rött kan det lätt bli men det brukar gå över inom några timmar.
Är du helt hudra på att det inte är lite vax som fastnat på dina ben? det brukar finnas lite papper i förpackningen som du kan ta bort vaxet med som fastnat på stället du vaxat har du använt det?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Det borde göra väldigt ont om du drog bort frisk hud så därför tror jag att du inte riktigt gjorde det.
Tänkte bara tipsa om att nästa gången du vaxar, så kan du he talk under så blir det skonsammare.
Hur är du så säker på att hud har lossnat? Det borde, som sagt, göra vansinnigt ont
Medarbetare på Skor iFokus
Jag trodde också att det var vax först eftersom jag också tyckte att det borde göra mer ont om hud lossnade. Men jag har gnuggat med våtservetten som följde med flera gånger och tvättat med tvål och vatten men det försvinner inte.
#2 Frisk hud vet jag inte om det var 😛. Brukar ha mycket död hud på mina ben och har inte skrubbat dom på länge…
Det skulle gjort ont att tvätta det om huden lossnat då det är översta hudskiktet som skyddar. Så jag tror att det är en vanlig irritation efter vaxningen.
Annars kan du skicka bild så blir det lättare att se :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag har varit med om samma sak, fast då vid vaxning på salong (när jag av någon anledning var hos någon annan än min ordinarie). Jag gick in dagen efter och visade hur huden såg ut, och den som gjort det fick bassning och jag fick pengarna tillbaka.
Vet dock inte om det berodde på att vaxet var för varmt eller att hon inte höll huden tillräckligt spänd. Kan du ha gjort något av de misstagen?
Skulle din hud ha lossat så skulle det vattna sig och bli som en slags brännskada så det är förmodligen bara irriterat .
/Maria
Alltså ingen påstår väl att HELA huden har lossnat. Huden har många lager och det allra yttersta lossnar ju hela tiden.
#7 Ja det är mycket möjligt! Tack för tipset, ska testa att hålla huden bättre spänd och värma vaxremsan mer nästa gång.
#9 Ja precis! Det är ju inget tjockt lager hud som lossnat utan bara det allra yttersta.
Man ser liksom hur yttersta lagret av huden är lite upp fläkt i kanten där huden lossnat. Har tittat på det ordentligt och det är definitivt hud, men som sagt bara ett väldigt tunt lager.
#10 då hade du antagligen väldigt torr hud innan bara
Medarbetare på Skor iFokus
#10 Alltså i mitt fall tyckte jag att vaxet kändes ovanligt varmt, det var inte värre än att jag stod ut (nätt och jämnt), men jag har funderat på om huden också blev lite bränd.
Ett tunt lager hud har lossnat från mig (fläckvis) när jag vaxade efter att jag ahde duschat. Blev som små brännmärken efteråt och höll i sig ett tag. Det var inte vackert 😕
Va lycklig och gör andra lyckliga<3