Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 864 ggr
IceTee
0

Ont vid ägglossning

Sen jag slutade med p-ring har jag, självklart, fått ägglossning. Något jag upptäckt är att, förutom att sexlusten ökar markant, jag får ont, vilket jag förstår är vanligt. Dock får jag alltid ont på samma sida, men jag trodde att det var varannan gång från vänster äggstock och varannan gång höger! Min mens är rätt regelbunden, men inte helt. Jag vet veckan den kommer men inte dagen. Dock kan jag aldrig minnas om jag har ont varje gång eller bara varannan, men jag har ett vagt minne om att jag hade lika ont förra månaden och då också på vänster sida. Dessutom undrar jag vad ni gör som får ont? Jag får ibland väldigt ont och kan inte stödja på vänster ben och det enda som hjälper är att sova bort det (med en ipren, men den tar inte bort allt)

Medarbetare på Skor iFokus

mollyt
0

Jag får ont (inte alltid) vid ägglossning, jag kan också känna i vilken äggstock det är. Men det varierar mellan höger/vänster för mig.

Jag gör ett te på 50/50 kamomill och pepparmynta. Det ska dra rätt länge, typ 15 min(!) och smakar som hö, haha! Men det är kramplösande och jag tycker att det kan hjälpa bättre (precis som vid mensvärk) jämfört med värktabletter.

IceTee
0

#1 men beror det på kramp när man får ont vid ägglossning också?

Aleya
0

Jag tycker du ska gå till gyn. Mitt helvete med endometrios började sakta men säkert som du beskriver. På slutet hjälpte inte alls Alvedon eller något och jag mådde skit. Nu kanske det inte är det du har. Men vet att du skrivit liknande trådar tidigare. Så det kan vara värt att kolla vad det kan vara. Har själv bara haft ont på ena sidan. Och det var vänster. När jag gick helt obehandlad så var det ett rent hellskotta att bara gå på toa då jag hade mens. Kissa gjorde ont och att skita ska vi inte ens prata om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
0

#3 har alltid trott att man har vansinnigt ont vid mens då också? Jag pallar mensen utan problem om jag kan ta två panodil och två pronaxen (de receptfria) på morgonen och två på kvällen. Dagen efter brukar det var myyycket bättre och kvällen efter är ofta smärtan helt veck! Dessutom har jag fått för mig att man blöder mycket vid endometios?

Aleya
0

#4 man behöver inte alltid ha det. Man kan bara ha vissa symtom och andra tillkommer efter ett tag. Vissa har ont vid samlag och andra inte. Men eftersom du verkar ha problem så föreslår jag att det är värt att kolla.

Medarbetare för Julen

IceTee
0

#5 slår VC en signal i veckan då, tack!

Aleya
0

#6 jag skulle dock föreslå att ringa gyn direkt om vc tjorvar. För dom är inte alltid så glada när man misstänker endo vc. Dom anser att då är man på fel plats.

Medarbetare för Julen

IceTee
0

#7 har letat efter gynnottagningar men antigen blir det privat eller så måste jag byta vårdcentral (umo har några månaders väntetid och mödravården fnyser åt en och säger att man ska gå till umo)