Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: ung-kvinna
Läst 1676 ggr
laddare
0

Gammal bild på pass

Hejsan! Visste inte riktigt vars jag skulle skriva detta, men testar på denna ifokus-sida för gissar att det finns några här som kanske har lite koll eller erfarenhet gällande pass! Det är så att min syrra fyller 20 inom ca en vecka, men det ända ID-kort hon har just nu är sitt pass. Det ska vara giltigt, men bilden är ca 5år gammal så det är alltså stor skillnad på bilden jämfört med IRL… Man kan se likheterna ändå, ex näsa, ögon osv. Fungerar fortfarande detta? På ex Systembolaget samt krogar? Där man måste visa giltigt legg?

laddare
0

Eller kommer de neka?

Niklas
1

Hon kan nog råka ut för bägge delarna beroende på vem som tittar på passet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

starhawk
0

Pass är giltig legitimation så länge tiden på det inte gått ut så det gäller, dock kan det ju vara tveksamt vid bedömning om bilden inte är aktuell, hon bör alltså skaffa ett ID-kort med en mer aktuell bild

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

oh-la
3

Så länge som passet är giltigt är det en fungerande legitimation, precis som alla andra id-handlingar. Ett körkort slutar ju exempelvis inte funka som leg efter 8 år. Det som är viktigt är som sagt att det inte gått ut.

Niklas
1

#4: Fungerande legitimation är det inte säkert att det är om bilden är olik innehavaren. Hon kan bli nekad att använda den om det är tveksamt ifall den är hennes.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
0

Precis.  Kan den som kollar passet inte känna igen personen kan man bli nekad. Lika bra att skaffa nytt.

Trollan92
0

Om passet är ogiltigt så får hon ju skaffa nytt. När mitt pass gick ut så hade jag tur att dem ej nekade mig tills jag fick hem mitt nya :)

Karmatarerskanise
1

#7 Var läser du att det är ogiltigt?

starhawk
0

#8: Det står klart och tydligt på passet sista giltighets dag efter den är det ogiltigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Karmatarerskanise
0

#9 Nu frågade jag inte var på passet det står datum, för det är jag faktiskt väl medveten om.

Ladydragon
0

hade för ett tag sedan denna diskussionen med Polisen då man på ID kort inte tillåts har glasögon på sig men jag har alltid annars på mig glasögon och har ibland råkat ut för att det kan bli lite tjafs om det verkligen är jag på bilderna då jag nu har glasögon men inte på ID kortsbilden 

svaret är att det ska inte spela någon roll inte heller totalt ändrad frisyr eller liknande utan den som granskar ID kortet ska titta efter hur näsan ögon mun m.m ser ut 
och det allra viktigaste att det är giltigt och att om man uppmanas att uppge till exempel personnummer så ska man kunna göra det korrekt medans personen kontrollerar att det man säger stämmer med ID kortet 

så kontrollera om Passet är giltigt i så fall ska det inte vara några problem

Karmatarerskanise
0

#11 Vad konstigt.  Min mor har glasögon på sitt id.

Trollan92
0

#8 läste fel så ursäkta mig då…

Trollan92
0

#9 Jojo men de är ju inte de dem kollar. Dem kollar ju person nummret. Så mitt otillåtliga pass fungerade för mig. Men nog om de för jag läste fel.

Karmatarerskanise
0

#24 Dom kan mycket väl kolla om det är giltigt eller ej.

Trollan92
1

#15 Skrev jag att dem inte gör de? Dem kollar först å främst pers nr.

Trollan92
1

" det är ju inte de dem kollar" de jag menar med de är att dem kollar ju ej när de gått ut utan personnr. De e ju de man har legg/pass till om man ska till systemet eller köpa cigg

Karmatarerskanise
0

Självklart kollar dr åldern, och en del killar också om det är giltigt. Har själv råkat ut för det.

[Thiah]
0

#17 Jag har blivit nekad med ett ogiltigt pass fast jag ser ut som jag gör och var över 20 år (skulle köpa cigg).  Ett ogiltigt id kort är som det låter inte giltigt och är det en nitisk person som kontrollerar det så kan det sluta med nekande.

VästkustFia
0

#11 Jag tar alltid av mig glasögonen i passkontrollen, innan de hinner börja titta misstänksamt. Men det händer att de gör det ändå för jag ser ut som en förrymd brottsling på fotot 😃… Jag är inte lik mig även fast det är nytaget. Reglerna för passfoton (och ID-kort också antar jag) har ju blivit så strikta numera,  man måste stirra åt ett visst håll och får inte ens le.

Karmatarerskanise
0

#20 Det stämmer inte. Jag har nyss skaffat pass och internationellt id. Man kollar rakt fram och får le bäst man vill :) Fick ta om fotot tills jag var nöjd dessutom hehe. Hos polisen då.

neasfotografier
0

Måste hålla med Hera här om att hos polisen så påpekar det ingenting om att man måste se ut på ett visst sett på passfotot.
Tycker snarare att det var värre förr när ena örat skulle synas eller vad det var.
Nu behöver man bara kolla rakt fram in i kameran och lägga till ett litet leende om man vill det 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

ChristineL
1

Den som kontrollerar legitimationen är skyldig att kolla detta:
Personnummer
Giltighetstid
Om personen på fotot motsvarar den verkliga personen

I vilken ordning är upp till var och en, en del kollar inte alls, andra kollar allt supernoga.

IceTee
0

Om man fortfarande kan se likheter så funkar det ju defitivt?

Medarbetare på Skor iFokus

VästkustFia
0

#21, #22 Då hade jag nog bara otur med personen som tog fotot… måste ha varit en ovanligt nitisk typ.

obstitant
0

När jag skaffade nytt pass+leg för 3-4 år sedan fick man inte le. Har de ändrat det igen?

Karmatarerskanise
0

Jag skaffade förra året oc h då fick man.

Zadeira
0

Jag blev nästan nekad att handla på systemet när jag gått från överviktig när fotot togs till vid tillfället anorektiker. Hon i kassan påpekade att det nog var bäst att skaffa ett nytt id-kort för hon var väldigt skeptiskt till att det var jag innan jag fick förklara att jag gått ner 50 kilo och dessutom var sjuk i anorexi :(

Så visst kan de neka om de inte är helt hundra på att personen är den rätta ägaren till passet.

neasfotografier
0

Jag gjorde nytt i april och jag fick le 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Tuulikki]
0

Jag fixade ett i februari 2014 och fick le!

typjessica
0

Jag gjorde pass i maj och skulle kolla rakt fram och vara neutral. Ett giltigt idhandling är en giltig idhandling.

Åsa S
0

Jag jobbar på systembolaget och jag rekommenderar att man skaffar nytt id ifall man ändrat uteende drastiskt. Vi ska kolla att personn är lik den på bilden på id kortet. Är man sig inte lik och man inte är 100% säker på att det är personen som står framför sig som är på id-handlingen så finns det skäl att neka till köp. Det kan ju vara en lånad i-handling av nån släkting.

Karmatarerskanise
0

#31 Det stämmer inte. Du måste se ut som personen på fotot.

typjessica
0

#33 Den informationen fick jag när vi gjorde pass på min son på 1 år vars pass är giltigt i 5 år trots att han kommer ändra utseende drastiskt.