Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1687 ggr
Tjej.e
7/5/15, 2:56 PM

Svamp

Hej! Jag är en 13 årig tjej som tror sig har fått svamp. Det hela började med att när jag fick min mens och börja använda binda så torkade det ut mitt underliv så det börja spricka. så småningom så börja jag få flytningar och trodde det hörde ihop med mensen. Men nu efter ett tag så börjar det komma fram vitt klet det börja klia och svida. Jag sökte runt på internet och det mesta stämde in med svamp. Efter som jag är 13 år tycker jag det är pinsamt att säga till mamma eller att åka till läkaren. Finns det något jag kan göra hemma? Jag får väll inte gå själv till Apoteket och köpa medesin så fall skulle det vara pinsamt. Hur ska jag göra nu. ? Jätte glad om jag får svar!

Annons:
Åsa S
7/5/15, 3:02 PM
#1

Bäst är att gå till gynekolog eller ungdomsmottagning och kolla upp vad det är. Det kan vara annat än svamp och tar man svampmedel utan att det är svamp kan det bli värre. +Du kan få bättre mediciner via läkaren än de man hittar i affären.

ChristineL
7/5/15, 5:12 PM
#2

Ja, gå till umo och kolla upp det! Är det inte svamp så hjälper inte huskurer mot svamp ;)

OlgaMaria
7/5/15, 5:14 PM
#3

Hur länge har du haft besvären? I samband med ägglossning får man en vit kletig flytning, och i övrigt kan du också ha betydligt mer flytningar nu jämfört med innan du fick mens. Men det är ju inte bra om det svider och gör ont.

Smörj gärna underlivet med någon olja, t ex rapsolja eller kokosolja, om det känns torrt och irriterat.

Första gången man har misstanke om svamp är det bra att bli undersökt så att man får rätt diagnos. Man ska som sagt var inte behandla mot svamp om man inte vet att det är det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fingerprints
7/5/15, 5:17 PM
#4

Gå till ungdomsmottagningen, du får mycket bättre medicin där som oftast intas oralt istället.  Det är inte ens garanterat att de från apoteket hjälper. Huskurer kan lindra men de hjälper inte. Sen är det otroligt dumt att självdiagnosticera sig själv.

Jag förstår att det är skitläskigt och känns pinsamt men tänk på att de som jobbar där 1. Träffar flera människor i samma situation som dig varje dag - alltså inget konstigt för dem. 2. Har full förståelse för att du är nervös och känner dig pinig, tro mig, de vet om det.

Du kommer säkert vara jättenervös innan, det var jag också första gången jag gick dit men jag fick en jättebra barnmorska som lugnade mig och efter någon minut med henne var jag helt lugn. Och jag kan lova att du kommer vara sådär härligt lättad när det är över.

Regnbåge

Honestyisdead
7/6/15, 7:46 PM
#5

Håller med övriga. Behandla inget fören du fått diagnos.

Upp till toppen
Annons: