Solande och födelsemärken
Hej!
Hur är det med solande och födelsemärken? Jag har ett födelsemärke på halsen som är upphöjt och runt (planerar att ta bort det då det kan göra ont om nåt skaver mot det).
Behöver man täcka för födelsemärken med kanske något plåster?
Jag har även ett ärr på ena låret från ett födelsemärke som jag tog bort för över 6-7 år sedan. Bör man vara försiktig med sådana ärr också när man solar?
Ärr är det nog ingen fara med. Första halvåret man inte ska utsätta det för sol bara enligt min läkare.
Såvida det är konstaterat att det inte är något annat så är set bara att behandla det som resten av området tycker jag (solskydd osv)
Medarbetare på Skor iFokus
Kapar tråden lite. Jag har ett ärr från ett sår från i april, ska jag vara försiktig med det?
Jag har aldrig skyddat ärr på något speciellt vis (och då är jag en som hatar kladdiga krämer, så jag använder i princip aldrig solkräm på övriga kroppen heller).
Någon enstaka gång har det kliat lite, men annars har det aldrig hänt något även om ärren bara varit några dagar/veckor gamla. Förutom att vissa ärr bleks när jag är i solen. Men då är jag en som ogillar solen, och max ligger och solar i någon timme när jag "måste". Jag veta alltså inte om man får någon reaktion om man solar länge.
//Jessie
Ok, tack för svaren! :)
Men hur tror ni det funkar med existerande födelsemärken? Som mitt på halsen? Det är alltså inte platt, utan upphöjt. Ska jag ha solkräm på det i alla fall?
Ärr saknar pigment och ska därför skyddas. Precis som resten av kroppen bör oavsett om man har födelsemärken eller ej.
Du borde vara försiktig oberoende. Smörj in dig ordentligt om du ska sola. Jag gjorde misstaget att slarva med det och råkade ut för soleksem som numera dyker upp varje sommar… Inte vackert.
Om du planerar att ta bort något födelsemärke så ska du efteråt vara väldigt försiktig och inte vara i solen. Det kan vara värt att vänta med att ta bort det där födelsemärket tills hösten om du tycker om att sola om sommaren.
#5 Jag svarade på det i #2
Medarbetare på Skor iFokus
Ok, tack!
#8: Såg det nu, jag läste slarvigt :) Tack!
Jag har hela kroppen full av leverfläckar/födelsemärken så jag skulle omöjligt kunna visa mig i solen utan heltäckande jumpsuit om man behövde skydda sina fläckar på något särskilt sätt, mer än att jag använder solskyddsfaktor 30. Jag har haft malignt melanom i en av mina stora födelsemärken som tagits bort, men jag skyddar mig ändå bara med solkräm.
Ärr kan ta upp till ett år innan de läker och om man utsätter dem för kraftigt solande under tiden kan de både svullna upp, klia, kännas torra och stela och missfärgas. Jag (har självskadat en del i mina dagar) smörjer mina ärr med solskydd. Är det "färska" ärr, nån månad gamla, försöker jag ha ett litet plåster eller tejp över dem när jag vet att jag ska vara i stark sol en dag. Äldre ärr bryr jag mig inte om mer än som med födelsemärkena, att skydda med solskyddsfaktor 30.
#10 Tack för bra svar! Får vara försiktigare med mina då.