Slutat med Yasmin 28
Hej! jag har precis (1 vecka sedan) slutat äta p-pillret Yasmin 28 som jag nu ätit i ca två år, åt innan dess andra märken och innan jag fick Yasmin 28 åt jag Zyrona för att få bukt med mina akneproblem (vilka utlöstes efter jag slutade med ett annat p-piller när jag var runt 22). Zyrona funkade toppen mot akneproblemen, som jag förstått beror på någon slags Hormonobalans i min kropp. Men, Zyrona är väldigt starka och jag blev efter 4-5 års användning av dessa förbjuden att fortsätta av en läkare. Jag äter p-piller främst för min hud och fick då istället Yasmin 28 vilka ska vara mildare för kroppen. Nu är jag 30 år och känner att efter över tio års p-pillerätande att jag verkligen inte vill stoppa i mig mer. Vill liksom se att min kropp funkar som den ska. Nu är rädslan att främst akneproblemen ska komma tillbaka. Sist jag slutade blev det fullständig katastrof och det enda som hjälpte var att börja äta hormoner igen, då var jag runt 22-23 år. Jag hoppas att det med åldern kanske blir bättre med huden men vet ej. Har även haft problem med håravfall och huvudvärk då jag ätit Yasmin 28..inte heller så roliga bieffekter. Känner nu en kraftig huvudvärk efter att jag slutat.. Har någon erfarenheter att dela med sig kring detta ämne, akneproblem och användning av Yasmin 28? det skulle vara svårt att inte börja igen om mina akneproblem blossar upp lika illa som det gjorde sist. Tacksam för svar!
Jag åt p-piller i 6 år. Hade inga problem alls med akne. Men när jag slutade för 8 månader sen har jag alltid haft en å annan finna i ansiktet, jätte tråkigt! Men ska börja med p-piller inorgon igen, dels för stt skydda mig men även för finnarna. Hormonerna blir ju en balans i kroppen så man slipper finnar. Men eftersom du är äldre än mig så vet jag inte hur din kropp kommer reagera på att sluta med pillerna. Testa å se, finns inte mkt annat å göra :)
#1 Ja, precis. Kan inte göra annat än att testa och se hur det blir. Det är väl det att vill jag föröka få barn inom en ganska snar framtid funkar det inte heller så bra att käka p-piller, men ja, en sak i taget ;) Tråkig att du fick finnar när du inte alls haft det förut! Då är det lätt att ta beslut om att börja äta igen såklart.
#2 Nä beslutet är inte så lätt. Slutade med p-piller först då jag inte hål hormoner. Mina slemhinnor blev jätte torra. Så testade mini p-piller istället men de funka inte heller. Men jag har vart igen de i många månader nu så jag tog beslutet med Gyn om att testa de igen. Så hoppas de fungerar denna gången! ;) haha Hoppas allt går bra för dig. Kvinnokroppen är ett mysterium ibland ^^ hahahaha
Lycka till med det då!
#4 Detsamma!