Plastikoperation av utstående öron
Hej!
Jag ska inom detta året operera mina utstående öron, det är inte jättemycket, men jag trivs inte med dem, och tycker det är obehagligt med upsatt hår och jag kan liksom inte sätta håret riktigt bakom öronen. Jag älskar att ha plattat hår och det ser lite konstigt ut när öronen står utanför håret.
Jag är ändå lite rätt för att det ska se onaturligt och opererat ut, eller kanske bli lite fel.
Är det några utav er som har erfarenhenheter med denna sorts operation? Hur gick det isåfall för er? Blev resultatet bra?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
En kille som gick i min klass på mellanstadiet gjorde en sådan operation och det blev mycket bra efteråt! :)
Min storebror har gjort det och jag tror inte man tänker hur dom ser ut om man inte vet om det.
/Christine
okej tack så mycket för svaren, någon som har erfarenheter med smärtor?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag kan inte svara på smärtor, men om du gör det hos en vettig kirurg så kommer det inte att se onaturligt ut! Ont lär det väl göra ett tag, och du lär behöva vara noga med att inte sova på sidan och så de första veckorna
Medarbetare på Skor iFokus
Jag har gjort den operationen. Gjorde det när jag gick i sjuan.
Mina öron blev jättefina och jag ångrar inte alls att jag gjorde operationen. Dom blir tjockare när man känner på dom för att dom delar på bråsket längst hela örat och när de växer igen blir det tjockare helt enkelt. Men det syns inte, bara känns så det gör ju inget.
Smärtan direkt efter själva operationen var inte så farlig. Man fick lite smärtstillande tabletter och första dygnet är man väldigt trött så man sover igenom de värsta. Kom bara ihåg att jag hade ont första 2-3 dagarna. Kändes som en huvudvärk blandat med sår liksom. Men inget man inte kan hantera.
MEN, bråsk läker vääääldigt sakta. Jag hade ont i mina öron i över ett år efter operationen. Kunde inte ha mössa eller vara med på idrotten när man skulle ha bollar eller andra grejer som kunde nudda öronen. Kunde inte sova på öronen i början heller, och jag älskar att sova på sidan. Så det var faktiskt sjukt jobbigt, men det gick ju med över. Det positiva med det är att när man opererar öronen så tappar man känslen i själva huden. Kunde dra ett finger över örat och jag kände det inte. Och det betyder att ta hål i öronen i framtiden är väldigt smärtfritt 😉 Man vänjer sig vid att känseln är nedsatt och tycker ju inte att jag har nedsatt känsel i öronen fast jag egentligen har det.
Men, jag ångrar inte en sekund att jag gjorde operationen trots att man hade ont i öronen i ett år efter. Är så nöjd med hur dom blev och har inte alls komplex över dom längre som jag hade som liten. Tänker inte ens på dom när jag sätter upp håret osv. Man kan även ha kepsar och dylikt utan att öronen sticker ut under.
Vissa kanske tycker det är en onödig operation men jag mådde dåligt över det och ville känna mig bekväm med uppsatt hår och plattat hår. Klart man kanske får komplex över något annat, så är de ju oftast men för mig var öronen en så stor grej så komplex jag haft efteråt har inte mätt sig med de jag hade för öronen. :)
Emma