Sluta med p-piller
Hej! På lördag tar min nuvarande p-pillerkarta slut och jag funderar på att inte börja med nästa karta. Detta av många olika anledningar men främst för att jag inte vill trycka i mig mer skit, ha ensamt ansvar för säkert sex och tror att p-pillrena har påverkat mitt humör och beteende negativt vilket jag har accepterat för flera år sedan och nu tror jag nästan att det är så jag är som person. Jag hoppas inte det. Jag har funderat på att sluta länge men fortsatt då jag uppskattar att kunna kontrollera min mens. Men det är inte anledning nog till att må dåligt psykiskt och få i mig skit. Den enda oron är hur min kropp kommer reagera när jag slutar så jag skulle vilja kolla med er som slutat. Hur reagerade er kropp på det? Hur mådde ni? Hur lång tid tog det för kroppen att vänja sig?

Absolut inget hände för mig. Fick mens som vanligt ganska fort och det var som tidigare. Tills jag satte i p-staven ett halvår efteråt och mensen upphörde helt igen.
Jag åt Cerazette. Har testat Prionell och några andra tidigare men Cztt har fungerat bäst för mig.
Jag slutade med mina i Januari (i år) pga att jag blev sjuk under en resa och inte kunde behålla något under en period. Sen tänkte jag att "Äh, skiter i pillrena nu. Låter mensen komma igång ordentligt, sen sätter jag in en P-stav eller börjar med NaturalCycles istället (man mäter temperaturen varje morgon med en basaltermometer och vet efter det när man ska låta bli sex/använda skydd om man inte vill bli gravid)".
Tänkte att det skulle ta ett ganska bra tag, men redan månaden efter så var mensen igång och efter det har den varit regelbunden sånär som på dagen (vilket den aldrig varit förut). Dock så var jag och min man lite väl oförsiktiga så bara 3 månader efter blev jag gravid haha. (Verkligen inte planerat, men lika välkommet för det ändå).
Många säger att det tar eeevigheter för kroppen att komma igång ordentligt efter att man slutat med P-piller, vilket i vissa fall stämmer. Men inte i mitt fall. Och inte fick jag några jobbiga symptom heller. Tror kroppen mår mycket bättre nu när jag slutat med pillrena, även om jag inte hade så mkt problem med dom heller.
Hoppas det svarade lite på din fråga :)
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
Tack för svar :) Någon som vill svara på om det påverkat er psykiskt att sluta?

Hände inget särskilt, fick tillbaka min oregelbundna mens, kroppen blev som innan liksom.
/Christine
#3 Har man mått dåligt psykiskt med p piller så brukar man må bättre.
Själv märkte jag inget annat än att mina cystor kom tillbaka.
Jag slutade med p-piller i december. Jag fick mer regelbunden mens och min mensvärk försvann. Mitt humör var väldigt påverkad utav p-piller, lättare irriterad etc.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
#6 Fick du mindre mensvärk utan piller?
#7 Japp, märker knappt av det nu. Då jag gick på p-piller så hade jag så satans ont så när jag la av i december så tänkte undra hur det ska gå utan p-piller. Tror alla reagerar olika på p-piller.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
jag var helt förtvivlad när jag gick på p-piller jag höll dock bara på ett år ungefär men jag svängde blev deprimerad kom tillbaka igen och depp igen. inte mitt bästa år. när jag sluta så kom mensen ganska precis en och en halv månad efter och har varit stabil sedan dess (om jag inte varit sjuk eller mycket stressad) humöret de slutade svänga 3 månader efter ungefär och jag har mått toppen sedan dess. kan också säga att jag har fått mindre mensverk sen jag sluta. hade dock inte jätte mycket innan heller med kan endå känna en klar skillnad .
Jag har slutat med p-piller och mini-piller och det påverkade mig psykiskt.
För mig påverkades hela världen kändes det som, till det positiva. Tiden med hormoner upplevde jag som känslomässig vaddering, utan hormoner känns allting skarpare. Det här låter flummigt men jag uppfattar att allting känns mer på riktigt nu. Jag vill aldrig någonsin stänga av mina sinnen igen, så aldrig mer hormonbehandling för min del.
När jag slutade med ppiller så tyckte jag min kropp reagera väldigt positiv och jag kände mig mycket gladare och allt kändes inte lika jobbigt längre! Sex lusten kom tillbaka. Tog väl kanske ett halvår/året för mensen att bli regelbunden igen, fast kanske inte hade riktigt regelbunden innan jag börja med ppiller heller. Men nu är den det i alla fall :P
Nä tre år med ppiller hit å dit räckte för mig att inse att det var inget för mig i alla fall :)
// Michis