Bör jag vara orolig
Snälla hjälp mig.
Jag är en 13 årig tjej som fick min första mens Februari 2015.
Jag har nu fått mens sammanlagt 3 gånger (är inne i 3 nu.)
Jag får som en brun flytning innan och en brun flytning efter (kan hålla i sig i ca 2 dagar.) Sen får jag det i 1 vecka ungefär mellan mina mensar.
De förra två gångerna jag hade mens så var det väldigt mycket men nu den tredje gången så är det inte lika mycket + lite kortare antar jag. Under varje natt jag haft mens denna gång så kommer det inget under natten men istället en brun flytning men sen när jag har rört mig och vaknat till så kommer det igen.
Jag är en människa som är otroligt orolig för det mesta och tror att det är det värsta hela tiden. Så fort det är något så läser jag på UMO och google att om man har bruna flytningar så är det CANCER.
Jag är så orolig för det så jag känner för att jag bara skulle vela begrava mig själv.
Men 1% av mig säger att jag är så ung och har precis fått mens och då är det troligen inte cancer. Men vad ska jag göra?
Jag vill bara veta om ni kvinnor känner igen detta och om det är farligt?
Ps… jag vill inte undersöka mig. Bara helst veta vad ni tror. Men jag vill helst inte bli mer skrämd.
Mest troligt är att det är flytningar blandat med några droppar blod som är lite levrat lite vilket ändrar färgen till brunt. Alltså ingenting att oroa sig för. Att det kommer före och efter är alltså bara "förberedelser" och "rester" av mensen, lite lite blod kommer. I mittenveckan är det nog pga ägglossning, kallas "mellanblödning".
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#1 ÅHHHHH taaaaaack, du ska bara veta vad orolig jag har varit. Jag kan nästa spy så orolig har jag varit.
Jag var så rädd att de är cancer men jag är så ny i kvinnovärlden, så jag kan inte så mycket ännu.
Ingen orsak, vi har alla varit där! Jag hade iallafall min storasyster att prata med, men det är svårt i början, allt är så nytt och pinsamt av någon anledning… Skönt att jag kunde lugna dig! Undrade också vad sjutton det där var för nånting i början! ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Låter precis som mig då jag fick min mens. Massor första gångerna samt bruna flytningar. Sen blev det färre dagar och inga bruna flytningar. Och fortfarande kommer det knappt något under natten, utan på morgonen när man reser sig så rinner det till. Oroa dig inte! Det låter helt normalt!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Låter fullständigt normalt. Jag har ibland lite brunare flytningar mot slutet av min mens men jag minns då jag först fick min mens så var det bruna flytningar i början.