Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 3492 ggr
Lia
0

Sprucken cysta

Jag vaknade precis av mensliknande smärta. Det kan ju inte vara det tänkte jag, mensen upphörde för flera dagar sen, och jag har regelbunden mens. Så jag går på toa och sätter mig en stund. Kissar först, torkar mig och bara väntar ut det. Plötsligt känner jag hur det rinner ut något ur slidöppningen. Jag torkar mig igen och ser att det är vatten. Detta händer sen flera gånger, och har ännu inte upphört. Jag har tagit Alvedon, och väntar på att smärtan och vätskan ska upphöra. Jag har tidigare haft stora cystor till följd av endometrios. Bara vanliga gulkroppscystor. Jag misstänker att detta är en sådan, som nu spruckit. Jag har inte kollat mig hos gyn på länge, så jag vet inte om jag haft någon cysta, men jag brukar ha det så det låter rimligt att det skulle vara detta. Vad bör jag göra nu? Funderar på att ringa gyn, men de brukar vara så himla otrevliga och bara snäsa åt mig, så jag undviker det om det går. Om det nu är så att jag måste ringa så hör jag självklart det, men tänkte höra vad ni tror först.

Karmatarerskanise
0

Tycker du ska ringa gyn direkt.

BeahKlein
0

Tyvärr tycker jag att du bör ringa gyn, innan det kan resultera i att du får en infektion eller liknande om cystan kanske satt fel eller så om du förstår vad jag menar. :) och om du känner dig obekväm hos din normala gyn så försök att hitta en annan, :) lycka till!

Lia
0

Min gyn är jättebra och kompetent, jag känner mig alltid bekväm hos honom. Det är de man ringer till som är elaka och bara säger att man inte behöver komma och att man hittar på osv… Jag tog tramadol och sov några timmar. Men när tabletterna slutade verka började det höra ont igen. Det går liksom i vågor, och ibland är det väldigt intensivt. Jag sitter just nu i bilen på väg till akuten. Vi ringde, och fick lov att komma in. Hoppas att det inte är allvarligt. Tack för era svar!

Karmatarerskanise
0

Lycka till. Berätta gärna vad dom sa sen!

pyromanen
0

Cystor brukar inte sitta nånstans där vätska kan rinna ut genom slidan ifrån… Bra att du söker vård!

Lia
0

Nu sitter jag äntligen i bilen på väg hem. Jag blev nästan inte ivägsläppt, men läkaren var säker nog för att låta mig gå. Jag mår ju trots allt bättre nu. Men vad det var visste hon inte helt säkert. Det kunde vara en cysta i livmodern som orsakade detta, men om jag blev sämre skulle jag åka tillbaka igen. Hoppas jag får sova inatt och slipper fara till akuten igen på ett bra tag!

Karmatarerskanise
0

Vad obehagligt att inte bli ordentligt utredd! Hör ju inte till vanligheterna att läcka vatten.

Lia
0

Nej eller hur. Men de tog alla möjliga olika prover och undersökte med ultraljud väldigt länge och diskuterade sen bilderna med ytterligare en läkare. Så det var en lång utredningsprocess, och jag tror inte någon hade kunnat göra det bättre. Sen hade jag fått stanna om jag var väldigt orolig, men det känns skönt att komma hem.

Karmatarerskanise
0

Okey. Hoppas det blir bättre :)