Konstigt telefonnummer
Fick nyss ett konstigt samtal från ett långt telefonnummer. Dem ringde i en ton så hann inte svara. Men det var inte ett samtal ifrån Sverige utan det står på internet att det kom från Somalia och att det kan va bedragare som haffar åt sig pengar om man råkar svara. Jag vill inte få såna samtal!! Någon som fått såna samtal och som vet vad man kan göra för att det inte ska hända igen?
Jag fick något sånt mitt i natten en gång. Svarar aldrig på nummer jag inte känner igen. Vet inte om det finns något sätt att förhindra det annat än att inte svara då det kan bli en dyr historia.
Det går ju inte att spärra någon att ringa dig, men ringer de igen då svara inte, då ger de nog med sig.
Om jag inte minns helt fel så var det ju något liknande samtal som saltade ens telefonräkning något kopiöst av att man bara lyfte på luren.
Svara inte! Vet inte hur det är med android men har du iphone går det att blocka nr :)
De där bedragarna som påstår sig vara från Microsoft men som egentligen vill ta över min dator har ringt kanske 10-15 gånger. Det är alltid samma harang de drar och personen har alltid en kraftig indisk accent. Börjar man säga emot lägger de på luren. Men nu senast försökte de en ny grej. En kvinna med den där indiska accenten påstod sig ringa från Italien och kallade mig "Signora" (jag är helt säker på att hon satt nånstans i Indien). Hon började med att fråga om jag tycker om italiensk mat. Där tog mitt tålamod slut. Vem svarar nej på den frågan? Det var bara en krok hon slängde ut för att få mig bli kvar i telefonen.
Brukar inte svara på mobilen när jag ser såna nummer. Råkade svara på jobbets tel när nån sån där person ringde som ville man skulle uppge inloggningsuppgifter till datorn.
Jag jobbar statligt, så jag frågade helt enkelt Are you stupid? calling a number belonging to the swedish gowernment, trying to commit a crime. Det sade klick i luren väldigt snabbt.
Försök att "Nixa" sånna telefonnummer, så kommer det nog säkert att bli bättre. När jag "Nixade" från min mobil, så har inga sånna personer ringt till mig mer. Innan jag gjorde det, så var det måååååånga som ringde till mig. :)
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Jag lägger in oönskade nummer på "reject list" i telefonen (har Samsung) och då tutar det upptaget när de ringer🙂
/Christina
De där människorna ringer på min hemtelefon. Då är det svårt att göra nåt, mer än att inte svara när man ser att det är ett kilometerlångt telefonnummer.
Jag svarar aldrig på konstiga nummer. Eniro-appen är toppen, ringer någon du inte har i telefonboken så letar den upp namnet på personen/företaget. Annars är det ju bara att nixa telefonen.
/Christine
#9: Jag tror inte de som ringer från nåt callcenter i Indien vet vad Nix är när jag ifrågasätter varför de ringer trots att min telefon är "nixad"…
#10 - Det behöver dom inte veta, ditt nummer ska inte dyka upp i sådana register.
/Christine
Att nixa telefon hjälper inte mot bedragare. De skickar knappast efter listor från svenska leverantörer av nåt slag utan de hittar numren på annat sätt.
Ett sätt (som även oseriösa svenska försäljare använder) är tex eniro. Finns ens nummer med där så är det bara att ringa.
Men när det gäller rena bedrägerier som de som nämns här i tråden så använder de sannolikt andra sätt. Ett sätt är att ha bara ett enda telefonnummer sen låta en dator göra om numret i massa olika varianter och låta en dator ringa upp. (även svenska försäljare använder datoruppringning).
Sen när det gäller telefonbedragarna så kan de mycket väl använda samma sätt som de som skickar spam-mail. Att de har så kallade spindlar som skannar av nätet efter telefonnummer. Och då gäller inte bara typ eniro utan har man tex lagt ut sitt nummer i tex i en sälj annons så finns numret att få tag i.
Finns ytterligare ett sätt. Har man laddat hem ett program/app till mobilen så har sannolikt det programmet/appen tillgång till numret. Sen hur den programtillverkaren använder numret vet bara dom.
De enda som faktiskt bryr sig om att en telefon är nixad är någorlunda seriösa svenska företag. Bedragare eller bara lite oseriösa struntar fullständigt i det.
.