Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 3173 ggr
[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Är detta normalt (skar mig igår) (X)

Igår skar jag mig på en brödkniv när jag skulle laga mat och idag mår jag illa och min fingerspets har jag ingen känsel i fingertoppen där jag skar mig. Inget ytligt sår utan lite lite djup pga skar snett igenom. Är detta normalt att må så illamående och vara svag? Borde jag kolla upp det idag ? Blödde en hel del igår för att vara på finger toppen även blöder det lite än !

0

Svag menar jag lite svimmfärdig och lite svag

Anna O.
1

Tycker du borde kontakta vårdcentralen eller ringa och höra med dom.

0

Kan det höra ihop att jag inte tål smärta på visa ställen och blod?

Anna O.
0

Ja, min mammas kommit är jättekänslig för blod och när hon skar sig så svimmade hon. Men det blödde ganska mycket (såret var lite djupt) så dom fick limma ihop lite av fingret.

Anna O.
2

Men jag tycker endå att du kan ringa istället om du inte vill åka in så tidigt idag. Ring 1177 så kan du fråga dom.

0

Det är djupt pga snett skärt :/

Anna O.
1

Tror nog inte det är jättefarligt sålänge det inte "forsar" blod. Men om det inte blöder lika mycket så kan du ta lite sprit och lägga på ett plåster så att du dödar alla bakterier.

1

Aa ringer 1177 och sitter i kö för att jag är illamånde och sådant verkar vara skumt :/

Anna O.
0

Ja vad bra, säg gärna hur det gick.

0

Det bra går utan plåster nu och fortfarande av trubbad känsel :/ Så är rädd att jag ska bränna mig på heta saker tex styrkjärnet :/

Karmatarerskanise
2

Tror inte det är någon fara alls. Att du mår illa handlar antagligen om din oro. Om du är orolig för att skada dig så ha inte ditt finger nära tex strykjärnet ;)

[Devya]
0

En gång så råkade en av mina pojkar klippa sig i fingret och han gick omkring och viftade på det innan jag märkte något och mittiallt märkte jag att det fann blod överallt. Blod på golvet, på väggarna,dörrarna, fönstren osv. Man tenderar att blöda mycket från fingren men det är ingen fara. Se till bara att rengöra det och sätt på ett plåster.

8-åringen som klippte sig i fingret och blödde mycket hade inte ett djupt sår även om man trodde det då han blödde så jättemycket. Men det var ingen fara.

[SisselaJ]
1

Jag tror inte alls det är någon fara. Fingrar läker snabbt och eftersom det inte blöder längre tror jag det börjat läka alldeles utmärkt. Det kan kännas som om man har nedsatt känsel men det är inte konstigt med tanke på hur känsliga fingrarna är. Ett skärsår kan ta sönder många nerver. Skär man sig riktigt illa kan man tycka att ärr kliar eller känns konstigt också.

0

Rensade såret igår under sårskorpan det såg bra ut förutom lite sikret men inget var på låga vägar. Även tryckt på finger toppen och den håller på att bli bättre med :)

0

Rensade såret igår under sårskorpan det såg bra ut förutom lite sikret men inget var på låga vägar. Även tryckt på finger toppen och den håller på att bli bättre med :)