Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 1466 ggr
Fanny92
0

Han ruinerar mig

Hej!

Jag bor med min sambo sedan 3 år tillbaka och just nu jobbar jag som timvikarie, brukar ha runt 5000 kronor kvar efter betald hyra medan han inte jobbar och inte heller kan jobba (tänker inte gå in mer på de) men han får in drygt 1400 kr/mån.

Jag försörjer honom fullt ut, han betalar aldrig någonting även om han får in 1400 kr. Jag betalar hans cigaretter, jag fyller på hans mobil osv.
Igår fick vi en gåva av min pappa på 200 kronor som min sambo utan tvekan tog till sig själv. Pengar jag ger till honom skickar han till sina släktingar som bor i ett annat land.

Snälla hjälp mig, hur ska jag göra?

Officielle
15

Sätt ner foten. Du är inte hans mamma och ska inte stå för alla hans utgifter. Jag skulle ge honom ett ultimatum.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Aleya
7

Han är väl ändå myndig, och borde kunna söka socialbidrag eller något.

Fk finns ju med.

Du ska säga att nu får det vara nog och sluta ge han en massa pengar. Han kan väl gå och gnälla till sina föräldrar eller andra anhöriga isf.

Du är inte hans mamma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fanny92
1

Tyvärr har han inte rätt till fk och socialbidrag, inte heller hans föräldrar bor i Sverige. 

Jo har försökt sätta ner foten, pratade med han nyss och han sa på ett oerhört otrevligt sätt att jag ska få tillbaka pengarna som min pappa gett oss. När jag frågade om andra pengar jag lagt på honom blev jag tillsagd att jag 'kunde ta hans kuk' …

Fridaaaa
15

Hade aldrig accepterat det! 

Och med den attityden hade jag lämnat honom. Helt oacceptabelt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annzoo
2

Nu vet jag inte hur eran relation är men har du försökt sätta ner foten och säga ifrån? Han kanske lever efter de hans föräldrar lärt honom.

Vågar du inte säga ifrån eller att han inte vill förstå kanske de bästa är att bli särbo.

Officielle
11

#3 Låter som att du bor med en mycket omogen, vidrig man. 

Låt honom inte tala till dig sådär, det är ju förnedrande. Sluta stå för alla hans utgifter och låt honom spendera sina 1400 kr eller släng ut honom.

Fanny92
1

Har sagt ifrån flertalet gånger vilket alltid slutar med att han blir riktigt sur på mig och ber mig att 'sluta gnälla över hans pengar'

Spöket
14

Är det så du vill leva i resten av ditt liv?

Multi vad?

Aleya
11

#7 jag skulle inte tolerera det han säger. Då skulle jag göra som så att jag skriver upp alla pengar han får/lånar av dig. Sen skriver ni ett kontrakt att han SKA börja betala tillbaka. Om än det är 100 kr i månaden. Tillbaka ska det.
Gör han inte det så kan du skicka den lilla snorungen till kronofogden.
Då ska vi se hur kaxig han är.

Sen skulle jag ha kickat ut han, för man biter inte handen som föder en.

Medarbetare för Julen

powerade
12

om han får 1400kr i månaden borde han väl ändå kunna betala telefonräningen själv? och han borde kunna beetala sina cigaretter själv, du ska inte behöva betala det  åt honom!  Och när han dessutom talar sådär vidrigt till dig så borde du se till att han inte får 1 krona till någonting från dig. 

Han beter sig typ som en 12 åring.. och ska föreställa myndig? Fortsätter han att bete sig såhär skulle då jag lämnat honom direkt, du är faktiskt värd så mycket bättre när du dessutom har ett hjärta av guld

Karmatarerskanise
15

Skaffa självrespekt! Hur du kan acceptera att han säger så är väldigt märkligt.  Och ang5pengsrna så har du ett val.  Du kan sluta betala och ge pengar. Du kan be honom flytta hem till sin mamma igen. Det är ju ganska uppenbart att han inte älskar dig och bara är här för en sak.

Skogsraah
10

Det där förhållandet ska du definitivt inte stanna kvar i. Det låter fel på alla sätt och vis!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Fanny92
2

Har pratat med honom, sagt att nu får han klara sig på sina pengar. Hans reaktion? Han låste in sig i ett rum, hällde i sig massa vodka och lyssnar på hög musik…

Officielle
19

#13 Låt honom behålla offerkoftan på om han vill. Det du gjorde var helt rätt, klart att du inte ska tolerera att bli behandlad så.

Myrra
12

Släng ut tyrannen!🌺

Fanny92
0

FB Konversation:

Han - Du sårade mig, De ä inte för nån jävla pengar

Jag: Jag sa bara sanningen

Han: Man säger inte på det här sättet Jag vet att man ska nt göra nått för nån Du behöver nt göra nått

Jag: men du gör mig JÄVLIGT ledsen och besviken när du tar de pengar du får till dig själv medan jag betalar allt åt dig, DET sårar mig

Han: Sluta med att betala jag har alltid sagt det man gör nt nåt för nån å sen säger de rakt i ansiktet på den person. Du sårar mig, det är inte kärlek i vårt förhållande.

Nu sitter han inne i rummet och slår sig själv för att jag ska komma och be om ursäkt , snälla hjälp jag vet inte vad jag ska göra…

Officielle
14

Om han säger att det inte finns kärlek i ert förhållande, då är det ju ganska tydligt att han bor hos dig för att du sköter om honom och står för allt. 

Om du ber om ursäkt visar du att du har gjort fel, vilket du inte har. Det är inte lätt att ta av sig offerkoftan men du ska absolut inte känna någon skuld. Låt honom hantera situationen bäst han vill. Låt honom inse att det han håller på med är patetiskt.

Paxxie
13

Du har inte gjort något fel alls! Intrycket jag får är att han är väldigt manipulerande och nästan löjlig. Det är inget orimligt med att du inte vill betala allt för honom, tvärtom: det är helt förståeligt och sunt. Att han blir så upprörd över det tyder bara på att han antingen är väldigt omogen eller är orolig för att inte kunna utnyttja dig längre. Låt honom gnälla och slå sig själv över det om han vill, men ta inte på dig skulden för det!

ChristineL
12

Där sa han det själv, det är inte kärlek i ert förhållande. Men så bra, vad gör ni ihop då? 

VARFÖR i hela friden betalar du HANS saker åt honom? Jag kan förstå om du får betala mycket av era gemensamma utgifter, men mer ska det inte behöva vara.

Skogsraah
12

Han verkar vara väldigt destruktiv som sitter och slår sig själv för att du ska komma och be om ursäkt… Svårt att ha och göra med en partner som gör på det viset. DU har inte gjort något fel. Låter på det stora hela som att du borde lämna förhållandet. Det verkar inte sunt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Officielle
16

Faktumet att han måste skriva till dig på Facebook för att berätta hur han känner är ju ännu mer patetiskt. Pinsamt att han inte kan säga det han skrev till dig i verkligheten. Kanske skäms han över sitt beteende.

DesK
11

Du har hamnat i en ohållbar situation, som du snarast bör ta dig ur. Du visar här att du i praktiken har blivit medberoende, så kanske behöver du hjälp från kunniga utomstående med att avsluta den här destruktiva relationen. Skickar ett gäng styrketankar till dig.

/Désirée

Ria74
11

Jag gissar på att han tycker det är ganska bekvämt att bli försörjd av dig. Han behöver ju inte göra något och får ändå sina ciggaretter, mobilen påfylld och mat i magen.

Att han sitter och slår sig själv är bara för att du ska få dåligt samvete och inte våga ta upp det med honom igen.

Du har inte gjort fel på något vis, det är han som ställer orimliga krav på dig. Stå på dig och be honom flytta om han inte börjar ta ansvar, kan han inte jobba så får han ju bli sjukskriven eller få bidrag på något vis.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
3

#16 när jag läste detta så skrattade jag. Inte åt dig, men att han är så bortskämd.

Försök att inte bry dig. Och kan du så åk iväg och låt han sitta ensam i helgen och fundera på hur han beter sig.

Jag kan förstå om det gör ont i dig. Och har du haft det på detta viset i tre år så vet du ju inte annat.

Men som du ser så stöttar vi dig. Och du kan göra dig fri från detta offer.

Medarbetare för Julen

pyromanen
9

Jag tycker inte man behöver vara snål, att det kan vara ok om den ena bidrar med mer pengar än den andra pga att nån tjäner mer än nån annan. Problemet här är att han bidrar ju inte ens med det lilla han hade kunnat bidra med. Han snyltar på dig!

Sarah
17

Osmaklig kille som utnyttjar dig och dessutom är sjukt otrevlig och respektlös. Respektera dig själv och gör slut.

Em_
3

Antingen manipulerar han dig eller så mår han väldigt dåligt. Ekonomiskt hjälp verkar ju inte få honom att ordna upp sin ekonomi. Jag tänker att några hundralappar hit eller dit inte är så viktiga på långsikt egentligen, utan att det stora problemet är att han inte bidrar. Om du mår och han älskar dig borde han ju vara villig att hjälpa dig att lösa situationen. Ett alternativ kanske kan vara att han är i sitt hemland varannan månad och tjänar ihop tillräckligt med pengar för att vara med dig varannan månad.

_Fisken
8

Jag är stum av både förvåning och ilska.  Han verkar reagera som en barnrumpa. Du ska ta en allvarlig funderare på hur DU ska reagera på hans sätt. Du kanske får svårt att ändra på honom, men du kan ändra dig själv.  Annars? Bli särbo.

Allt oviktigt
11

Skulle aldrig acceptera att bli behandlad  som en plånbok. Antingen så får han se till att skaffa pengar till det han behöver eller så får han vara utan saker. Låter som om det är på tiden att han vaknar upp till verkligheten och det lär han inte göra så länge som du betalar