Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 707 ggr
emeliiiiieee
0

Ta stygn tidigare

Måste bara höra, ska ta mina stygn på tisdag men nu har mitt plåster åkt upp som vanligt så vill bara bli av med skiten, tror ni det är möjligt att ta stygnen redan imorgon? skulle ha dom i 14 dagar och det är på tisdag men jag står verkligen inte ut längre.

[Wraith]
0

Det är absolut möjligt, men om det gäller i ditt fall är ju omöjligt att säga, men en dag hit eller dit spelar sällan någon roll. Men be dem kolla upp det på HC eller där du ska ta dem. Om man har otur kan man behöva få gå längre med dem.

emeliiiiieee
0

Jo jag tänkte ringa imorgon och höra. 

Jag ser ju ända in till stygnen nu eftersom plåstret lossnat igen som vanligt och dom ser rätt fina ut faktiskt.

Ravynsfair
0

Jag plockade bort styng några dagar innan de skulle bort för att jag inte stod ut med skav och kliande efter en blindtarmsoperation. 
(Såret löper precis vid byxkanten vid magen)
Ärret är väldans brett och ruskigt fult pga det men äsch, ingen som tittar på min mage ändå 😃

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Wraith]
0

Ja det går säkert bra, så ring du till HC/VC och boka tid om det inte är drop-in.

emeliiiiieee
0

Det är inte möjligt att det spricker upp om jag tar det för tidigt? har haft noll komplikationer utom kliande och plåster som lossnat varenda eviga dag.

Zadeira
0

Det viktiga innan du tar stygn är att det verkligen har läkt ihop ordentligt så att det inte spricker upp. Detta kan du givetvis få bedömt hos VC innan de tar stygnen, fråga dem om stygnen är redo att tas. Jag fick rekomendationen att ha lite plåstertejp över ärret ett par dagar efter stygnen tagits.

Har man otur och tar stygnen för tidigt (det har jag gjort själv en gång, tog dem själv hemma någon dag för tidigt vilket inte rekommderas alls) kan det spricka upp igen eller så läker det inte lika fint och blir ett tjockare ärr. Men återigen, det är de som tar stygnen på VC bra på att tala om när de får se hur ärret ser ut.

emeliiiiieee
0

Går ner imorgon och kollar om dom kan tas :)

Zadeira
0

Om inte så kanske du kan få det omlagt med ett nytt plåster så att det sitter bättre tills det är dags!

emeliiiiieee
0

Tyvärr så vägrar dom byta pga infektionsrisk utan dom lagar det bara…

emeliiiiieee
0

Fick ta stygnen idag. Såg riktigt fint ut enligt hon som tog dom. Men nu när jag kom hem så swr jag att dom vätskar som fan. Gultrött vatten typ. Nått ofarligt eller ska jag gå ner igen?

IceTee
0

#10 ring dem och rådfråga!

Medarbetare på Skor iFokus

Zadeira
0

# 10 Gissningsvis sårvätska. Vanligt med lite sårvätska, som då är klar och ren. Är du röd, svullen eller varm kring umrådet?

Ring dem eller sjukvårdsupplysningen för att vara säker.

emeliiiiieee
0

Dom rekommenderade att komma ner för säkerhetsskull. :)