Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: den-kvinnliga-kroppen
Läst 1719 ggr
Monisp
0

Tetralysal mot finar

Jag började med tetralysal för ungefär 2 och en halv vecka sen, och det blev bättre efter bara några dagar. Jag mådde väldigt illa och hade ont i kroppen, För en vecka sen så blev det sämre, jag har aldrig haft så mycket finnar i mitt liv. Innan hade jag ganska "tung" acne, nu är det dubbelt så mycket sämre än när jag började. Det gör ont, jag har några jättestora finnar, bara om jag rynkar ansiktet lite gör det jätteont och det kliar väldigt mycket. Ska det bli så? Blir det bättre först och sen mycket värre innan det blir bättre? Har detta hänt någon annan? Jag vet att det bara har gått snart tre veckor, men jag står inte ut med mitt ansikte! Jag kan inte ens titta på mig själv eller röra mig. Ni som har tagit tetralysal, har detta hänt er? Hur upplevde ni hela behandlingen?

Scorpio97
1

Jag har fått flera olika antibiotika mot acne, vet dock inte om jag fått just tetralysal. Varje gång fick jag info om att det kommer bli värre först, och sedan blir det bra (för mig hade det dock ingen effekt alls, fick senare ett starkare piller). Kommer tyvärr inte ihåg hur länge det kunde bli värre.

Men om det gör väldigt ont och påverkar dig mycket, så tycker jag du ska ringa 1177 eller ta kontakt med din läkare.

//Jessie

Haztparken
0

Man brukar genomgå något som kallas uppblossning när man börjar med olika preparat, alltså att det blir mycket värre i början för att sen börja läka och bli bättre efter hand. Precis som om huden vill rensa ut allt = det ser värre ut.

Jag har provat Tetralysal. Hjälpte ja, men ett tag efter avslutad behandling så kom aknen tillbaka. Det som hjälpte mig var p-pillerna Zyrona som är framtagna för just mot akne, finns motsvarande som heter Diane (dom har jag dock inte provat). Allt är så individuellt, Tetralysal kanske är det som funkar för dig och då är det ju toppen! :) Men om inte så rekommenderar jag Zyrona om du inte redan provat det.

Men ja, uppblossning som du verkar genomgå nu är vanligt. Väldigt vanligt att man blir torr av dessa antibiotika behandlingar.