Stanna eller gå?
Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 3 år och varav 2 år på distans. Jag har aldrig varit såhär kär i en annan människa och han gör mig till den lyckligaste när vi är med varandra (träffas ca en gång i månaden i några dagar). Jag kan verkligen vara mig själv med honom och han är min bästa vän.
Men… Jag har tappat känslor.
För att: Jag kommer inte över en tjej som pratade med över internet för han blev i stort sett kär i henne, det är inte det att jag inte litar på honom men allt dem skrev till varandra sitter fast i mitt huvud.
Han hatar när jag går ut på krogen med mina vänner, undrar hur många gånger kvällen har slutat i tårar för att han börjat bråka. Han säger själv att han inte gillar när jag går ut för att han inte har kontroll. Han tror att JAG är otrogen (det är jag inte!!) och säger konstiga saker till mig flera gånger i veckan och ibland tror han inte på att jag är med min bästa vän en helt vanlig dag utan att jag är med någon kille.
Han säger åt mig att svara i telefon på ett visst sätt, smsa med honom på ett gulligt sätt och han kan ibland bli arg när jag inte svarat på hans sms på kanske 30 minuter.
Sen är självklart inte jag perfekt heller liksom…
Jag har tvekat på vårat förhållande fem gånger innan och inte vetat om jag velat var tillsammans med honom mer, men den här gången är annorlunda för jag har tappat hoppet om att vi ska ändra på oss. Jag vill inte heller göra såhär mot honom en gång till!
Skriv vad ni tycker, stanna eller gå?
Ta ett allvarligt snack, om det inte hjälper- gå. Då är han helt enkelt inte värd din tid!
Medarbetare på Skor iFokus
Jag tycker att du ska prata med honom, istället för att lämna honom. Lämnar du honom så vet du ju inte Helle Rom det kan lösas sig, så jag säger Stanna. Men om han inte vill lyssna eller fortsätter så tycker jag du ska lämna honom.
Enligt egen erfarenhet tycker jag du ska gå… Jag antar att ni försökt lösa det här på olika sätt? Diskuterat, sagt vad ni känner?
Dina kvällar ska inte behöva sluta i tårar, för att du umgås med vänner eller är på krogen. Det är ett kontrollbeteende han håller på och han är säkert väldigt manipulativ med. Brukar vara så med personer med sådana beteenden.
Jag stannade kvar länge med en partner som höll på som din och värre därtill. Jag började tro att han gjorde rätt i att kontrollera mig och att det var fel att inte sitta med handen fastklistrad i mobilen för att svara så fort som möjligt så att han inte skulle tro att jag var otrogen, samt att det var fel att träffa mina vänner. Var det manligt kön var det ju bara att glömma. Tappade många vänner under de åren, tyvärr.
Så se till varningstecken och gå om detta inte förändrats under längre tid. En partner kan inte få hur lång tid som helst på sig att ändra beteenden. Det spelar ingen roll om han sagt att det ska bli bättre, mest troligt blir det inte det. Det är alldeles för jobbigt och ansträngande för en människa att ändra på sig på det sättet. Han tycker säkert det är väldigt skönt också att han kan kontrollera dig på det sättet. Det är inte sunt.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Du skriver även att du tvekat på förhållandet fem gånger innan. Det är ganska mycket och säger sitt tycker jag. Livet är för kort för att stanna kvar i förhållanden som får en att må lika dåligt som en mår bra, oftast mer dåligt till och med.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
jag vill nog inte råda till varken ena eller andra, men ut från personligt tyckande:
En sådan svartsjuka är hans eget problem, och något han måste jobba med, inte något du kan jobba med. Han kommer hela tiden hitta nya saker att störa sig på och nya saker som väcker svartsjukan.
Personligen skulle jag faktisk ta illa vid att någon hela tiden skulle tro jag är otrogen när jag inget fel gjort, och jag skulle själv inte accepterat att leva i ett sådan förhållande du beskriver. Jag kan inte dikteras att svara på si eller så vis, jag har inte rapportplikt på sekunden om ett sms kommer, jag är för tusan inte en ägodel att beordra till hur jag skall bete mig och hur snabbt jag skall lyfta upp luren! Och det är inte du heller!
Med detta sagt är det inte alls säkert att "lämna" är det ända svaret på frågan. Det kan mycket väl vara det rätta svaret, men det kan inte jag veta. Endast du vet om lämna eller be om förändring om han verkligen vill behålla dig är svaret för dig. Vad jag vill ha fram är: Det han begär av dig är inte normalt eller schysst. Han begär det för att han är svartsjuk som en ersättning till att jobba med sin svartsjuka. Det är mer smärtsamt för honom att ta tag i en svartsjuka han bär på än att begära saker av dig för att lindra hans svartsjuka. Så i stället för att jobba med sitt eget problem lägger han det på dig.
Hur du löser detta kan jag inte ge någon facit på tyvärr. Jag känner varken han eller dig. Som du själv säger, "jag är inte felfri heller", men att du har dina fel och brister ursäktar inte hans krav och kontroll. Du har säkerligen saker du kan jobba med du med, men jag anser inte du skall jobba med att lindra hans svartsjuka. Det är hans problem att arbeta med, och du som måste sätta gränser för vad du accepterar av hans svartsjukesymptom. Det är nämligen skillnad att förstå hans känsla och acceptera hans beteende när han kringgår sin svartsjuka och agerar på den för att kontrollera dig, två vitt skilda saker! Och detta kommer från en som själv levt med en sjuklig svartsjuk man i 12 år.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Han är ett kontroll freak! Är han orolig för att du är otrogen kanske du ska se över vad HAN egentligen gör bakom din rygg. Detta känner jag igen ifrån ett tidigare förhållande å de slutade tyvärr inte lyckligt. Samma för några vänner till mig. Sånt här är aldrig kul. Klart man ska ha tilliten där å kunna gå ut med sinna vänner utan att han dka tro en massa skit! Jag tycker du är värd så mycket bättre. Livet är för kort för att hänga fast sig i dåliga relationer! Kram på dig!!!
Som sagt har jag tvekat fem gånger innan och det har berott på EXAKT samma saker tyvärr. Vi har sagt att vi ska ändra på saker och ting med ingenting händer…
Han har tidigare i vårt förhållande gjort mycket skit bakom min rygg över internet och facebook och det kanske är därför han är så mot mig…
Tack för era svar och ert stöd!
#7 låter precis som mitt förra förhållande. Lämnade honom, då fick jag äntligen tillbaka alla mina vänner. Jag är singel i dag och kan inte bli lyckligare än såhär! Tänk, livet är för kort egentligen :)
Om han inte är villig att ändra sog ser jag ingen anledning att stanna? Varför gör du det? Vad är det som du tror att ingen annan kan ge dig?
Det kan jag inte svara på faktiskt… Därför jag tvekar och tappar känslor. Ska nog åka till honom på fredag och prata med honom och eventuellt göra slut, men eftersom vi bor långt ifrån varandra måste jag nog sova kvar en natt…
Ja, som #6 skriver. Det är ganska sjukt hur det fungerar för vissa människor, men många av de som kontrollerar sin partner och utgår från att den ska vara otrogen håller mest troligt på med fuffens själv.
Kan bara gå till min före detta relation. Han plågade mig i flera år angående tillfällen han trodde att jag var otrogen, fick inte ens vara ifred på jobbet från hans sms. När det tog slut visade det sig att han hade varit otrogen här och där…. Han hade till och med inlett ett förhållande i smyg innan han dumpade mig! Står tydligt på fb att de blev tillsammans två veckor innan vi gjorde slut 👍
Finns det något namn på fenomenet? För jag vet att det är rätt vanligt. Själv kan jag dock inte få ihop det.
Usch fyfan va hemskt! Finns inte ens i tankarna hos mig! Hoppas du är okej nu!!
Min pojkvän hotar och har gjort det flera gånger med att ta livet av sig om jag gör slut. Han har haft en jävligt jobbig uppväxt så han kan göra det. Känner mig så jävla fast, någon som varit med om liknande?
#13 Jag gjorde så när min kille skulle lämna mig. Haha va några år sen. Men jag kom över han dnabbt och mår hur bra som helst idag. Tro inte på vad han säger! :)

#13 har varit med om och när han sa det så kastade jag ut honom på gatan. Inte träffat honom sen dess, men han verkar leva och ha hälsan.
#13 Har också varit med om det och var inte nog klok att gå direkt, vilket du behöver göra!
#13 Lämna! Jag vill inte säga att det inte kommer hända för det vet jag inte, men troligtvis (och förhoppningsvis) så händer det inte. Han kanske kommer vara hjärtekrossad i början men man läker, det gör man, hur ont det än gör.
Usch jag lider verkligen med dig som fått höra det han sagt. Ingen ska behöva tro att de är orsaken till att någon vill ta livet av sig.😕
Har bestämt mig för att lämna honom. Men han tillåter det typ inte…
#18 Vad menar du med inte tillåter? Du har all rätt att lämna.
#18 synd för honom då, du fåt göra vad du vill!
#18 Han äger inte dig så han kan inte bestämma de! :)