Mår dåligt av mens
Hej alla!
Jag har alltid mer eller mindre mensvärk då jag har mens, ofta även känningar några dagar innan men oftast inte så farligt. En period hade jag galet mycket mensvärk men blev behandlad med homeopati och akupunktur vilket hjälpte.
Ibland kan jag även känna mig illamående någon dag innan mensen börjar. Senaste mensen mådde jag dock sämre än vanligt. Jag mådde illa till och från främst dagen innan och var dessutom lite dålig i magen. Dagen då jag fick mens mådde jag okej (den kom på morgonen) fram tills lunch ungefär, då började jag få rätt ont och kände mig "äcklig" i magen, dvs. magen känns orolig. Tog en värktablett och det blev bättre. Sen mådde jag helt okej fram tills på kvällen (kunde dock inte äta speciellt mycket, det kan jag aldrig första två/tre dagarna) då jag började må riktigt illa och var lite lös i magen. Jag har spyfobi så när jag blir illamående blir jag väldigt orolig och jagar upp mig. Så jag hade ont, mådde illa och blev sådär svettig med hjärtklappning. Det höll på i minst 30-40 min innan det gick över och jag kunde gå och lägga mig och sova. Jag vaknade dock hela natten, tror inte ens jag somnde riktigt, av att jag hade ont och kände mig orolig i magen. Det var en riktigt jobbig kväll & natt. Dagen efter hade jag inte så ont, men var rätt dålig i magen.
Tredje dagen mådde jag bra igen, men de första dagarna var riktigt jobbiga. Nu undrar jag vad man ska göra när man mår sådär risigt? Jag brukar inte må så dåligt, brukar inte bli dålig i magen, eller må så illa heller. Kan det ha berott på att jag ätit en del salta nötter dagarna innan mensen? Vad kan man göra för att slippa må sådär dåligt? Har ni några tips? Jag får ångest av att må dåligt och vill därför helst slippa det.
Tacksam för svar!
Det är vanligt att man blir kass i magen runt mens så inget konstigt med det. Salt ska du däremot undvika om du vill undvika illamående, det kan nämligen fungera som kräkmedel. Försök bara att leva och äta som vanligt, ingen mår väl toppen när hon har mens ;)
/Christine
Tack! Nej kanske inte men under alla mina mensår, ca 9 år, har jag aldrig varit så dålig i magen. Kan leva med att må lite halvdant under mensen men någonstans går ju gränsen för vad man ska behöva stå ut med. Jag ska absolut undvika salt i fortsättningen, tack! :)
#2 - Ja, det där med mens är knepigt. Blir det ännu värre till nästa gång så kontakta barnmorskan och kolla av så det inte är nåt tok. Jag mådde fruktansvärt dåligt första åren, hade så ont i magen att jag kräktes, det blev dock bättre med tiden. Hoppas det bara var något tillfälligt för dig! Och som sagt, undvik sånna salta saker :)
/Christine