Sen mens efter akut p-piller?
Jag börjar bli lite nojig känner jag…
5 januari hade jag oskyddat sex. 6 januari tog jag ett sk dagen efter-piller (norlevo). Har läst att det kan förskjuta mensen en aning, och att man bör göra ett graviditetstest om mensen är mer än 5 dagar sen. Beräknad mens var 24 januari. 29 januari (alltså 24 dagar efter sexet) gjorde jag ett graviditetstest som visade negativt (testade med morgonurinen, som de rekommenderar). Mensen är nu alltså 11 dagar sen. I vanliga fall är den ganska regelbunden (26-27 dagars cykel). Nu undrar jag om det kan vara så att det är p-pillret som gör att min mens är rubbad, eller om det kan vara så att jag faktiskt är gravid, trots det negativa testet? Jag testade ju inte så tidigt, så jag tycker att det borde ha visat positivt när jag testade sist om det är så att jag är gravid…
Någon annan som har erfarenheter av akut p-piller? Fick ni sen mens (och hur sen i så fall)?
Har beställt graviditetstest och tänkte testa igen så fort jag får hem det. Ville bara skriva av mig lite och kolla om det är fler som haft liknande erfarenheter…
Jag hade precis samma!!!
Efter ett samlag i mellandagarna visade det sig att kondomen åkt av någon gång mitt i allt. Jag tog dagen-efterpiller och fick en kort miniblödning ett par dagar senare. Väldigt mycket mindre blod och kortare tid än vad jag brukar.
Så skulle jag fått mens nu för ett par veckor sedan, men ingenting. Och jag brukar vara väldigt regelbunden. Efter en vecka tog jag ett graviditetstest - negativt - och efter tolv dagar kom mensen.
Så utifrån mina erfarenheter låter det inte konstigt det du beskriver. Du behöver inte vara gravid fast mensen är så sen - men jag förstår att du är orolig. Jag kände samma sak. Ta det lugnt och ge det tid. Har det gått en vecka och du ännu inte fått något, ta ett test till om du är orolig.
Jag vet inte hur långt förskjuten mensen kan bli i värsta fall. För mig var det cirka 2 veckor, och det är ganska lång tid när man vet att det kan växa något litet där inne i magen.
Lycka till!
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#2 Låter precis som mig! Fick också en mellanblödning några dagar efter pillret. Kan det ha något med saken att göra?
Jag tycker att informationen i bipacksedeln till Norlevo är så himla vag och bristfällig… Har googlat lite (eller massor) och sett att flera har betydligt senare mens än de skriver om i bipacksedeln… Vissa verkar ha fått rubbad mens i månader efter pillret, och det hittade jag ingenting om i bipacksedeln. Inte konstigt att folk blir oroliga!
Känner mig lite lugnare nu när jag hört att någon varit med om samma sak. Givetvis kommer jag fortsätta oroa mig tills jag testat negativt igen och fått min mens (om jag får den), men knuten i magen lossades åtminstone en aning 🙂
#3, skönt att det känns bättre. Oron och osäkerheten är ju det värsta, då är det bättre att bara testa och få det ur världen.
Jag läste också om en hel del som fått tokig mens. Det är ju inte så konstigt med tanke på att det är rätt starka hormoner i pillren. Men kämpa på, och uppdatera gärna sen när du fick mens. Jag hatar när man googlar om såna här problem så hittar man någon som har problem och folk som svarar att det nog är lugnt, men så får man aldrig veta hur det gick sen! Haha. I-landsproblem.😃
#3 Ja gud, inför första testet var jag så orolig att knäna skakade och fingrarna darrade så jag knappt kunde öppna förpackningen på testet, haha! 😃 Världens lättnad när det visade negativt, men nu börjar jag ju såklart oroa mig igen när mensen inte vill komma
Haha, samma här! Känns som om jag har läst en miljon trådar om just akut p-piller, och jag blir tokig på alla som är "olösta"! Ska givetvis uppdatera när/om mensen behagar dyka upp 😃 Tack så mycket för dina svar!
#4 Inga problem!
Jag kissade i koppen och sprang ner till Coop för att köpa testet eftersom vi har det cirka 30 meter från vår port. De finns ju bakom kassan, så jag var tvungen att fråga om de hade "ett sånt där graviditetstest". Ja, sa hon och plockade fram ett och jag betalade.
Sen när jag skulle gå ropade jag till kassörskan "du måste önska mig lycka till" och lite förvånad svarade hon "ehm … lycka till!" och skrattade. "Om jag bara visste vad jag ville", svarade jag skrattandes tillbaka. Det blev så komiskt, hela situationen.
Jag ville nämligen båda, samtidigt. Men min sambo ville absolut inte ha barn, så det var nog tur att det inte var något.
#5 Haha, åh, jag vet inte om jag hade vågat köpa det på någon affär här i närheten! Tackar gudarna för att det går att beställa online med diskret leverans 😃
Det låter som att det löste sig på bästa sätt för dig! Det kommer säkert ett mer passande tillfälle att skaffa barn, när ni båda är redo 😃
Alltså det akut p-piller gör är att skjuta fram ägglossningen så det är inte konstigt att mensen blir sen också.
Ha en bra dag! // Pernilla
#7 Jo, det förstår jag. Det jag blev orolig för var att bipacksedeln sa att man bör testa sig om mensen är senare än fem dagar (vilket jag tolkar som att det är ovanligt att den blir så pass sen som fem dagar), och min mens är betydligt senare än så. :)
Update: Har gjort ett till gravtest i morse och även det visade negativt. Har inte fått mensen än däremot, men jag antar att de bara är att vänta in den nu! 😃
Okej, då förstår jag.
Ha en bra dag! // Pernilla
Mensen kom idag, 14 dagar försenad! 😃
#10 Grattis! Nu verkar du ju inte behöva fler svar, men jag har erfarenhet av dagen efter piller, och den erfarenheten är en 7 år gammal och väldigt älskad pojke. ;)
#11 Haha, det verkar ju ha löst sig på bästa sätt för dig också, trots allt! 😃
Tack för en bra tråd som lugnar mina närver något! Jag är också livrädd att jag blivit gravid, min mens kommer alltid på dagen men nu 5 dagar föresenad. Fick också små blödningar efter att jag tagit pillret. Är dock extra nojig då jag tog pillret dag 3 (ca 50 timmar efter samlaget) vilket ökar risken för att bli gravid. Tog ett test för 7dagar sedan som visade negativt men tänker ta ett nytt på måndag. Håller tummarna för att det inte är gravid. Tänk att man kan man kan sakna mensen så otroligt mycket ;)
#13 min uppfattning är att alla former av piller som på nåt sätt "stör" mensen fuckar upp hela cykeln ett tag framöver.. Min mens har kommit exakt samma tid, samma dag i cykeln i 5 år när jag tog piller för att skjuta upp den, fick mens ändå när vi va utomlands och sedan var nästa mens 1.5 månad sen.. Sen bidrar ju stressen även den till att mensen blir sen. :) Var sjukt irriterad när mensen var 1.5 månad sen och har en cykel på 21 dagar i vanliga fall eftersom att jag skulle börja med p-piller just den mensen också haha
Dem två gångerna jag tagit akut-piller så dröjde de 1 vecka för mensen att komma! :)
Hej, tack för era svar, fick mensen idag tack och lov! 🥳 Den var 9 dagar sen.
gammalt inlägg men de här har jag fått förklarat. När man tar ett dagenefterpiller kan den kommande mensen "försvinna" så då får man inte förrän nästa riktiga mens kommer. Eller Om man redan haft ägglossning, då kan pillret påverka nästa mens som SKA komma eftersom den är "nästa" å man redan haft. Då kam det dröja 6 veckor kamske om vi säger att man tog de precis efter ägglossningen. Detta är vad jag hört å någon på umo försökte förklara det å det va så jag uppfattade det och för mej hände det en gång innan jag visste drtta, då va mensen 3 veckor sen när jag tog dagenefter å jag måste ha prickat in det väldigt "smidigt" haha
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326