Ont i svanken
Jag har börjat få sjukt ont i ryggen. Tidigare kunde jag känna av smärtan om jag suttit still i en lång stund framför datorn, men nu känner jag det direkt när jag vaknar…
Förstår ju själv att det inte är hälsosamt att sitta still långa stunder i streck, men det är så svårt att försöka låta bli i praktiken.
Det känns som en lättnad av att sitta med en mer kutig hållning, vilket verkligen bekymrar mig. Eller om jag lägger mig på rygg, då känns det skönare en stund.
Men den eviga molande värken av att försöka sitta upprätt… Den gör mig halvt tokig :P Det får man för att ha suttit sönder kroppen framför en dator de senaste åren….
Har ni några enkla övningar som man kan göra lite när som helst, för att mjuka upp och stärka ryggen/magen? Börjar bli ohållbart att leva såhär, så jag måste börja med att försöka bryta mönstret av stillasittande.
Jag vet knappt ens hur man stretchar xD
Om du redan har problen så tekommenderar jag att du kontakter en sjukgymnast så att du får rätt övningar.
#1 Jag har faktiskt inte tänkt på att det. Det kanske är det bästa att göra, för att inte skada sig mer i onödan.
Yoga är bra tycker jag.
"På natten är alla katter svarta"
Du behöver se till att du gått dig svettig och sedan kan du sätta dig på knä, lägga dig över låren och sedan försöker du att utefter golvet sträcka dina armar så långt fram du kan. Det stretchar musklerna. Det viktigaste här är troligen att du stärker och tränar din rygg.
Är det såhär jämnt eller är det periodvis? Tänkte om du kunde se samband mellan ryggvärken och vissa tidpunkter i din menscykel. Det är ju rätt vanligt med att just svanken värker runt ägglossning och mens.
Annars sjukgymnast!
/Christine
Jag säger också sjukgymnast. Om du försöker själv är risken att du bara gör det värre när du inte vet orsaken
Medarbetare på Skor iFokus
Sjukgymnast, jag har exakt samma problem, och allt blev värre och värre. Nu går jag med konstant värk pga för mjuka leder, överböjlig rygg + att bäckenet förskjuts och blir snett så måste gå och knäcka rätt med jämna mellanrum…Jag borde ha gått och sökt hjälp tidigare och fått övningar för att stärka upp ryggen, något som jag kämpar med nu…men sök hjälp direkt så hoppas jag det ordnar sig 🙂
När du ändå är hos en sjukgymnast och får övningar så kan du be om att få pröva TENS. Det kan lindra smärtan i ryggen och ge dig möjlighet att leva smärtfritt under tiden du tränar upp dina muskler.
Sedan jag började hå på gym i januari (tränar bodypump och hiit) så har min hållning blivit mycket bättre! Nu är det jobbigt att sitta kutryggad ;) Jag har märkt att jag lägger upp fötterna på en höjd under bordet som gör att jag får sjukt ont i höger höft. Måste tänka på hur jag sitter, rak i rygg och fötterna rakt ner på golvet. Kan tipsa om att sitta på en pilatesboll för hållning och balans :)