vilket handtag på menskopp?
Jag har bestämt mig för att köpa menskoppen Meluna Soft, förmodligen storlek S. Men vilket handtag ska man välja? Det finns ju pinne, boll, ring och inget alls. Pinne tycker jag verkar besvärligt. Vad har ni för erfarenhet av dessa fyra? http://www.lacopamenstrual.es/wp-content/uploads/2012/04/meluna_sport_4.jpeg
Jag har den med ring, den är toppen!! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag har haft både pinne och ring. Den med ring gick sönder rätt fort - alltså själva ringen, men jag använde aldrig den för att ta ut den så det gjorde inget. Jag klippte bort resten av ringen. Den försvann i någon av mina flyttar helt enkelt. Utöver det har jag nu en med pinne, men den ska vara gjord så att man kan klippa av en bit (min har t:ex två "kulor") utan att det ska vara något problem. Jag har inte klippt av min mest för att jag är lat, men jag har aldrig använt pinnen för att ta ut koppen.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Visste inte att det fanns med olika handtag, där ser man! Jag har pinne och tycker det funkar bra, har klippt av den en bit då den skavde men jag använder sällan den heller för att ta ut den.
/Christine
#2 Så lustigt att det kan vara så olika, för mig är det tvärtom. Hade en med pinne och pinnen gick sönder! Det var en lunette som för mig var svår att ta ur, (pga svags och värkiga fingrar) speciellt utan pinnen till hjälp. Skaffade då meluna soft S med ring och tar ut den med hjälp av ringen. Men har märkt att den är lättare att få tag i också så det kanske inte behövs alltid. Men för mig är den mkt bättre!
Ah, tänkte också att det kanske är bäst utan handtag. Får se om det inte blir så då :-)
Det smartaste är att välja någon med ett handtag, och sedan om det inte känns bekvämt att bara klippa bort den delen. För vissa vet jag att de behöver handtagen för att få ut koppen överhuvudtaget, även om jag inte behöver det personligen.
Kanske det, dock verkar det så enkelt att bara greppa tag i den. Men det kanske är svårare än det verkar. Jag är bara rädd att en avklippt bit ska skava i ett extremt känsligt underliv, men det kanske det inte gör?
#7 - Ta en med någon typ av handtag, det är svårt att veta hur långt upp den faktiskt kommer hamna ;) Och det skaver absolut inte med en avklippt bit :)
/Christine
#7 Det är ju så olika från person till person. För mig skulle det vara svårare att försöka få tag i något slags handtag, men för vissa vänner vet jag att de inte skulle klara det utan handtag alls.
Jag hade lätt valt utan, har klippt bort min pinne. Skulle den hamna väldigt högt så är det bara att krysta en gång så flyger nästan koppen ut.
#10 Fast alla är ju inte byggda på samma sätt… min sätter sig rätt högt upp och sitter där, krysta och den åker ner en millimeter, max. Visst, det är bättre nu med en meluna soft men lunette var svinjobbigt att få ut och nästintill omöjligt när pinnen gick av. Speciellt som jag har ont i händer, fingrar och handleder. Försöka få in två fingrar så långt och få grepp om nederdelen, samtidigt som det ju är lite blött och halt där nere plus att händer och fingrar gjorde ont… nä fy! Vacuumet satt stenhårt med den dessutom, kändes som jag fick blåmärken inne i mig för att få ut den! Inget jag saknar! Nu med ringen är det bara att haka fast ett finger och vicka ut den. Så skönt! Tog mig typ en kvart att få ut lunetten, 1 minut att få ut melunan! :)
Jag skickade in en enkät till något ställe med alla mina sjukdomar och annan information, och då blev jag rekommenderad en Ladycup. Men då blir jag lite osäker, för Meluna Soft verkar också bra. Någon som har erfarenhet av dessa?
Det blev en Ladycup Wild Honeysuckle Small trots allt! Så nu är det bara att vänta! 😃
Jag visste inte att de fanns olika modeller. Jag har köpt 3 sorters menskoppar (alla med pinne) men jag har klippt av pinnen på alla för det passar mig bäst att ta ut koppen direkt i koppen så att säga.