Kan de neka mig p-piller?
Jag har tagit kombinerade p-piller i flera år. Min familj har dock en sjukdomshistoria som innefattar bland annat stroke, varav jag ligger i en genetisk riskgrupp för att få propp. Annars är jag frisk, tränar, nikotinfri, har bra blodvärden, inte överviktig osv.
När jag skulle få nytt recept på p-piller så sa barnmorskan att hon inte ville skriva ut kombinerade p-piller utan att jag ska gå på minipiller i stället. Detta på grund av min familjs hälsa. Om jag inte ville ta minipiller så skulle jag remitteras till en kvinnoklinik där de kunde avgöra det hela. Efter några månader, när jag ännu inte fått någon tid på kvinnokliniken, så bokade jag tid hos en annan barnmorska som inte såg problemet med att skriva ut kombinerade p-piller till mig. Hon menade att det krävdes "genetisk risk" PLUS en annan riskfaktor för att det skulle vara relevant. Men, eftersom hennes kollega sagt något annat tyckte hon att jag skulle gå till kvinnokliniken ändå. Nu har jag fått tid till kvinnokliniken och ska dit nästa vecka.
Jag har varit väldigt nöjd med mitt preventivmedel men vill såklart inte utsätta mig för extra risker. Däremot är jag inte heller alls sugen på att byta till minipiller då mina blödningar varit regelbundna och milda och min hy är bra som det är nu. Jag är rädd att "störa" detta.
Min fråga är dock: får barnmorskor egentligen neka mig preventivmedel? Jag förstår att de kan rekommendera mig att göra annorlunda, men är inte beslutet mitt? Någon som vet vad som gäller?
De kan ju säga "Jag rekommenderar det här istället", men att neka dig tycker jag låter helt fel.
Fast vore jag du skulle jag definitivt prova nånting annat med tanke på familjens sjukdomshistoria.
/Christine
Vad är det som du ser som en nackdel med minipiller och vad ger kombinerade p-piller för fördelar som du inte får av minipiller?
Nej, de kan inte neka dig, men de kan välja att remittera dig istället (har jag förstått det som) Jag tycker att det låter dumt att äta kombinerade p-piller om du ligger i riskzonen faktiskt
Medarbetare på Skor iFokus
Du har inte funderat på att prova något helt annat? Hormonfritt?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#2 Barnmorskan pratade om att minipiller kan innebära att jag blöder varje dag och sedan inte blöder alls (det sistnämnda sa hon som något positivt),. Jag ser det inte som positivt eftersom jag gillar regelbunden mens, att veta att kroppen verkar fungera ändå. Och att jag inte vet hur nya ppiller kan påverka mitt humör, min hy min lust osv. Det är nackdelarna.
#3 Det krävs två riskfaktorer för att de anser att risken är förhöjd så pass att de vill varna för det. Om jag hade två riskfaktorer så vore risken för blodbropp 1,5 ggr större tror jag det stod. (Det vill säga vore jag antingen över 35, överviktig, hade jag dåligt blodtryck, levde jag inaktivt eller rökte jag så hade jag haft 1,5 högre sannolikhet. Nu har jag inte det) Eftersom stroke ligger i familjen så har jag en risk för propp ändå - med eller utan p-piller. Jag tror personligen att det är mer "dumt" att jag inte äter så nyttigt som jag önskar att jag gjorde, än de facto skillnaden i risk mellan mini- och kombinerade ppiller.
#4 Finns det något förutom kondom, spiral och "säkra" perioder? Är väldigt trött på p-piller överlag.
#5 ok, då förstår jag P-dator finns, men det kostar ju en del (dock en engångskostnad). Sen finns femidom och pessar också
#6 Tack ska kolla upp det☀️
#7 hoppas att du hittar något :)
Är kondomen helt bortglömd eller? ;)
/Christine
#9 TS skrev ju att hon inte ville ha kondom?
#10 - Sorry, missade det ;)
/Christine
#11 lätt hänt!
#9 Det är egentligen sambon som inte vill ha det. Han tycker inte känns bekvämt. Men vi har inte gett det särskilt många försök. Att jag - eventuellt- riskerar att få blodpropp pga p-piller är ju inte heller särskilt…bekvämt 🤔
Knepigt det här med preventivmedel. Allt har ju fördelar och nackdelar!
#13 har ni provat thin från rfsu? De finns npgra guldiga som är tunnare, men min pojkvän känner ingen skillnad säger han (har glömt vad de heter också…)
Min kollega fick blodpropp pga p-piller då hon bara var 22. Hon hade tur att proppen var i benet (inte i hjärnan t.ex). Så se det inte som att de nekar dig utan snarare som att de är kloka och inte vill riskera din hälsa!
Ja du kan inte kräva av en barnmorska att skriva ut p-piller om hon/han anser att det är vådligt för din hälsa. Hon kan däremot skicka dig vidare om du inte är nöjd med beslutet.
Du kan ju heller inte kräva att en läkare skriver ut viss medicin t.ex.
/Maria
Risken för proppar ska man ta på allvar. Jag var bekant med en tjej som trots olika riskfaktorer fick kombinerat p-piller utskrivet.
Hon var överviktig, rökte, högt blodtryck osv.
Det slutade med att hon som 15 åring fick en propp i hjärnan.
Hon klarade sig, men det är nog ingen dröm att få det och att sedan rehabiliteras för det.
Så funderar på att eventuellt byta eller göra en utredning. Det är mitt förslag.
Och ja, sjukvården kan neka att skriva ut p-piller eller andra mediciner om dom anser att det kan vara skadligt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag trodde inte att det var relevant för inlägget, men när jag besökte barnmorska nummer 2 så var det just för att byta till mini-piller i stället (det vill säga få råd om hur det fungerar + recept). Då frågade barnmorska nummer 2 mig "varför?" och jag sa det som står i inlägget, att jag hade fått höra av en annan barnmorska att jag borde byta till mini-piller för att inte riskera propp. Då sa hon att de inte brukar avråda det eftersom jag "bara" hade en riskfaktor och inte två. Och så fick jag läsa en broschyr där det stod att barnmorskor bara avrådde folk från kombinerade p-piller om de hade två riskfaktorer. Sedan fick jag en tid hos Kvinnokliniken ändå.
Jag blev dock nyfiken på vad som gällde rent juridiskt, om de får lov att inte skriva ut ett särskilt preventivmedel, och har nu fått svar.
#17 Det känns rätt sjukt att hon fick kombinerade p-piller utskrivet när hon hade 3 olika riskfaktorer. Hur mår hon idag? Nu får hon väl inte p-piller längre?
#5 Det finns ju egentligen inget som är "säkra perioder". Och det finns inget p-medel som är helt hundra procent säkert. Men "säkra perioder" är nog det minst säkra, så det skulle jag nog inte satsa på som en metod iaf.
Kopparspiral kanske skulle vara något? Hormonfritt och ganska säkert. Finns massor med information att läsa sig till om det. Även pessar och annat. RFSU listar en hel del på sin hemsida:
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Sorgligt att barnmorkor har så dåliga kunskaper.Risken att få venös blodpropp är mkt dåligt korrelerat till stroke
Och dessutom,vilket är det allra viktigaste Risken för venös blodpropp orakad av P-piller finns bara under första året man har p-piller Så har du använt kombinerade p-piller i flera år så har du "bevisat" att du tillhör den stora majoriteten kvinnor som inte har ökad risk att få blodpropp av kvinnor Du kan googla detta och sen upplysa din barnmorska
#20 Jag hade inte vågat mig på kopparspiral
Fler och fler påstår att dom blivit förgiftade av dom. Dessutom blöder många mer, längre och får mer smärtor vid mens.
Att man får mera mensont och längre och rikligare blödningar när man har kopparspiral är ytterst väldokumenterat och välkänt.
Att man skulle bli förgiftad är dock en myt
#23 förgiftning är verklighet för många. Såg nyligen att tv4 (tror jag det var) ska ta upp det.
#21 Hehe, precis den infon fick jag igår på kvinnokliniken (fast då kostade det 200 kr mer än att läsa ditt inlägg 😐)