Riklig mens
Vet inte om jag kan skriva det här men detta är mitt första inlägg o jag behöver akut hjälp… Jag har haft mens i ett år (är 14år snart) och i början var det oregelbundet o jag blöde bara lite. Men när den blev regelbunden så blöder jag sjukt mycket, jag måste byta binda hela tiden o jag blöder igenom varje gång jag sover och i skolan blir jag jättestel o typ awkward för att jag är sååå rädd att blöda igenom… Jag får ibland kramp som är helt hemska och ofta får jag ont i huvudet, snurrig och jag kan inte stå upp utan att hålla i något. Jag tycker att detta är sjukt jobbigt, och nu i sommar ska jag till Kroatien o då vill jag ju bada men precis då har jag min mens… Hoppas det är ok att jag skriver här… //A
jag tycker du ska gå till ungdomsmottagningen och prata med en barnmorska om detta P-piller kan vara ett alternativ
Gå till ungdomsmottagningen och prata med dom. Dom kan exempelvis skriva ut minipiller eller p-piller. Mensen brukar minska då, vid minipiller kan den bli oregelbunden eller försvinna helt. Men p-piller kan man hoppa över mensen eller skjuta fram den (vilken är anledningen till att jag äter det).
Att du blir snurrig och inte kan stå upp, det känner jag igen från när jag hade järnbrist. När man har järnbrist får inte kroppen tillräckligt med syre. Det tycker jag du ska kolla upp hos läkare, du kan eventuellt behöva starka järntabletter.
//Jessie
Det finns flera olika varianter på preventivmedel som kan hjälpa mot svåra menstruationsbesvär! Boka en tid hos din ungdomsmottagning så ska du se att du får bra hjälp! Alternativt att du ringer vårdcentralen. Om du har en nära vuxen om du kan prata med så är det också jättebra, den personen kan säkert hjälpa dig boka en tid också.