Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: menscykeln-och-mensskydd
Läst 1235 ggr
[Lollo 97]
1

Lite frågot om menskopp

Hej hade tänkt mig att skaffa en menskopp istället för att ha binda som jag inte alls gillar.

Men har lite frågar angående det.

Är menskopp bättre än bindor och tamponger?

Ungefär hur ofta ska man tömma den (eller vad man nu gör xD)

Hur vet man vilken storlek man kan ha?

Känns den att ha i/på sig?

Går den att bada med?

Kan man använda den när man är mellan 10-15 år?

Tror jag fick med allt nu. Har hört en del bra om menskopp men jag vet inte…..

ChristineL
0

Absolut bättre än bindor och tamponger! Miljövänligt och billigare :)

Jag behöver tömma min 3 ggr första och ev andra mensdagen, sen två gånger.

Ang, storlek så finns det ju olika märken att välja på men dom brukar ha ett litet formulär man fyller i för att ta reda på storlek. Det är frågor om ex. ålder, hur mycket mens du uppskattar att du har, om du har fött barn osv.

Sitter den rätt så känns den inte.

Går absolut att bada med, jag skulle dock för säkerhetsskull tömma den innan jag hoppar i en pool.

Man kan absolut ha den oavsett ålder.

Calcifer
0

- Jag tycker den är bättre än binda och tamponger. Billigare också, eftersom du kan ha den i flera år om du bara tar hand om den på rätt sätt.

- Hur ofta du måste tömma den beror på hur mycket du blöder, men åtminstone var 12:e timme. Jag blöder rätt rejält första dagarna och byter då var fjärde timme, vilket är bättre än med största tampongen som jag måste byta minst en gång i timmen eller oftare.

- Det brukar finnas rätt bra anvisningar på de olika sidorna där man kan beställa dem som ger information kring vilken storlek du bör köpa.

- Om du sätter in den rätt känns den inte.

- Ja, den går fint att bada med.

- Ja, du kan använda den i den åldern, men då kan det vara bra att köpa en mindre storlek.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Intehärutandär
2

Den är bättre än tampong och binda. Tampong torkar upp slemhinnorna, det gör inte menskopp. Och binda låter inte underlivet andas och kan ge t ex Svamp. 

Man tömmer den efter behov. Du har din egen rutin. T ex varje gång Du kissar. 

Storlek väljer man efter hur mycket man blöder och om man fött barn t ex.

Den går att bada med, alla kan använda den, den känns inte om man satt i den rätt - precis som tampong. 

Här har Du sidor att läsa på lite om den

http://www.m-koppen.se/valja/

http://menskoppen.se/

http://www.menskopp.se/

Skogshumblan
0

Är menskopp bättre än bindor och tamponger? Ja den innehåller inga kemikalier så som bindor och tamponger gör samt att den inte rubbar den naturliga flora som ska finnas i slidan vilket tamponger främst gör.

Ungefär hur ofta ska man tömma den. Det känns när den är full, annars behöver den inte tömmas mer än ett par gånger per dygn ur hygienaspekten.

Hur vet man vilken storlek man kan ha? Man kan läsa på de sidor där man köper den. Har man inte fött barn kan man köpa en liten storlek. 

Känns den att ha i/på sig? Nä inte om du sätter in den rätt och den inte är full, för då skvalpar det lite.

Går den att bada med? Japp den är helt tät om du satt in den rätt.

Kan man använda den när man är mellan 10-15 år? Ja men jag skulle kollat med dina föräldrar först. Om min dotter skulle vilja ha en när hon är där så absolut att hon får det.

Kan tillägga att jag haft menskopp i knappt 5 år, jag ångrar att jag inte började tidigare. Den läcker inte, det luktar inte om en och man kan träna både kampsporter och rätt slitsam löpträning utan att det läcker vilket varken binda eller tampong klarade för mig.

Hoppas det är svar nog och att du hittar något mensskydd som funkar för dig.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

fridarebecka
1

**Är menskopp bättre än bindor och tamponger?
**Jag tycker det är mycket bättre. Tamponger torkar ut och bindor känns osmidigt tycker jag :)

**Ungefär hur ofta ska man tömma den (eller vad man nu gör xD)
**Jag tömmer morgon, eftermiddag och kväll dag 1 och 2 och morgon och kväll resten av dagarna :)

**Hur vet man vilken storlek man kan ha?
**Har för mig att om man är ung och inte fött barn så kan man ta den minsta storleken, men är osäker :)

**Känns den att ha i/på sig?
**Sätter man den för långt ner så kan man känna "piggen" men då är det bara att peta upp den lite så den sätter sig rätt :) Jag klippte av halva min "pigg" efter att jag hade lärt mig att använda koppen :)

**Går den att bada med?
**Jag har aldrig testat men jag känner folk som gjort det :)

**Kan man använda den när man är mellan 10-15 år?
**Ja det kan du :) Köper du den minsta storleken nu så kommer du antagligen kunna använda den tills du fått barn :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Udoon]
0

Vet itne om någon annan tagit upp det, men har man svårt att använda tampong så kan det vara ännu svårare med menskopp. Och det gäller att inte vara så pipplig med lite kladd om man säger så. Själv älskar jag min menskopp och kommer aldrig gå tillbaka till blöjor eller tamponger, innan hade jag Svamp ganska ofta, sen jag bytta till menskopp har jag inte haft en enda!

IceTee
0

#6 utveckla gärna hur du menar, det med att om man har svårt med tampong

Medarbetare på Skor iFokus

[Udoon]
0

#7 en del har ju svårt att få in den och så, menar jag, och då blir det ju svårare med menskopp :)

IceTee
1

#8 jag hörde att det inte ska vara svårare… i alla fall inte göra lika ont 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Skogshumblan
0

Det är enklare än tampong för koppen är mjukare. I början var det lite trixigt att vika den ooch få den på rätt ställe direkt men några dagar så.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

fridarebecka
0

Jag tycker koppen kunde vara lite svårare att få in i början eftersom den ska vikas och sen veckla ut sig och hamna rätt, men jag lärde mig fort :) Och den skaver inte som en tampong kan göra!

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[TanatosNyx]
0

**Är menskopp bättre än bindor och tamponger?
**Ja, det är mer hygieniskt, bekvämare, man kan ha den längre utan att tömma (om man inte blöder mycket så klart), minimal risk för läkage, mer ekonomiskt och bättre för miljön. Extra praktiskt vid resor, festivaler och annat där mensen normalt kan störa. Eller varför inte klara skoldagen utan att behöva tänka på mensen över huvud taget? 

**Ungefär hur ofta ska man tömma den (eller vad man nu gör xD)
**rekommendationen är minst var 12e timme av hygienskäl. Men det beror så klart på hur mycket man blöder. Själv har jag aldrig någonsin fyllt en kopp. Det stog i brukansvisningen till min kopp att man i nödfall kan ha den inne i 24h.

**Hur vet man vilken storlek man kan ha?
**Det brukar finnas storleksguider som hör till de olika märkena på koppar. Själv visste jag dock med mig att jag blöder väldigt lite, och min livmodertapp kommer väldigt långt ner vid mens, så i stället för att ta en M som rekommenderat så valde jag en S, av minsta modellen jag kunde finna. Fick ändå klippa av pinnen, och botten sticker ut nån milimeter, men det märks inte vid användning.

**Känns den att ha i/på sig?
**Nej, skulle snarare säga risk att man glömmer bort den!

**Går den att bada med?
**Absolut! En av de bästa fördelarna med att ha kopp!

**Kan man använda den när man är mellan 10-15 år?
**Japp, det finns ingen åldersgräns eller annat hindrande krav. Koppen är dessutom lättare än tampong, eftersom det inte är ett absorberande material. Man kan även använda lite glidmedel på koppen om det är svårt i början. Är ju bara att torka rent när den är på plats, så blir det inget kladd! :) Själv kan jag inte använda tampong alls, men koppen använder jag flitigt.