Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: psykisk-hälsa
Läst 1289 ggr
[Dessert]1
0

Ångest...rädd för mig själv!

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till just nu, så jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få!

För ca 7 år sen började jag känna av ångest när jag gick i högstadiet.
Sakta och säker blev det värre & värre…
Blev senare arbetslös och då har det blivit mycket sämre! 
Jag vågar knappt gå en promenad längre (jobbigt då jag har hund) då jag har en stor rädsla över kroppens reaktioner.
Har en rädsla av att tappa kontrollen, men främst för att svimma!

Jag har googlat mycket och det enda svaret jag får för min agora fobi är att utsätta mig för situationerna. Min ångest har blivit bättre, men den är långt ifrån bra.
Och imorgon ska jag börja SKOLAN! Det är nog det jag fruktar mest.
Jag är nervös, men inte för själva skolan! Jag är nervös pga ångesten!

Jag var på skolan för ca 4 veckor sen för ett informationsmöte, men jag tvingades lämna efter 5 minuter då jag fick riktigt panikångest.
Fick komma tillbaka dagen efter på egen hand för att slutföra ett antagningsprov, men det var inga problem. För då kände jag mig trygg!

Min ångest är aldrig några problem när jag känner mig trygg. Dvs när jag är hemma, är i närheten av min bil eller har en säng eller annat bekvämt ställe nära till hands.
Jag har aldrig någonsin svimmat, så jag vet inte varför jag bär denna ständiga rädsla.
Jag har en otroligt självkontroll och jag antar att jag är rädd för att förlora den, som man kan göra vid ångest och svimmning.

Någon som kanske kan ge mig tips och råd om hur jag ska hantera främst skolångesten imorgon?
Hur ska man tänka, hur ska man agera, hur ska man känna sig trygg vart man än är?
Är trött på att vara rädd!

Ångesten har verkligen påverkat mitt liv negativt och jag har vid ett flertal tillfällen tänkt "Jag måste verkligen ta tag i detta NU".
Men det är lättare sagt än gjort… fruktar man ångesten så vågar man inte möta den. Och det resulterar i att man skjuter upp problemet tills man sitter så som jag gör nu, nervositet inför skola.

Jag har aldrig sökt hjälp för min ångest! Jag vet om att det är oerhört dumt…
Men jag vet om att jag ska fixa det här!

Fialialej
0

Jag rekommenderar att du tar kontakt med värden. Det finns terapi och även medicin att få för dina problem. Vill också inflika att det du upplever är jättevanligt i olika grad. Skriv ett brev, eller skriv ut det du skrev här, och ta med till läkaren. Kan vara svårt att formulera när du väl sitter där. Be någon boka tid åt dig och följa med dig om det är svårt. Tips för morgondagen; djupa andetag. Försök tänk positivt. Vad vinner du på att stanna kvar i skolan? Bestäm sms/telefonkontakt med någon du känner så att du kan stämma av under dagen hur saker går. Håller tummarna för dig :)

"På natten är alla katter svarta"

pyromanen
0

Håller med, sök vård. Det är ju nåt som i hög grad påverkar din livskvalite negativt.