Min enda vän lämnade mig?
Jag har aldrig haft mycket vänner, men jag hade en bästa vän.
Vi har haft tät kontakt, och delat mycket med varandra tills på sista tiden då har hon för det mesta ignorerat mina meddelanden jag har inte fått några svar, men en gång skrev jag "ska vi ta en fika i stan?" hon svarade inte då heller så jag skickade ett till meddelande då fick jag svaret "Vad du ska vara tjatig"
Jag trodde att en vänskap gick ut på att man har kontakt med varandra och gör saker, inte att man ignorerar varandra och aldrig ses.
Men i varjefall nu har det gått några månader och jag såg henne online på facebook, så jag skrev att jag vill faktiskt veta nu en bra anledning till varför hon inte orkar med mig och hon skrev bara kort att hon var trött på människor och att hon skulle radera sin skype och facebook men att vi kunde väl smsa någon gång och hon VET att min telefon är sönder. Jag ville förklara att jag var sårad över att hon inte förklarar varför vår vänskap ser ut som den gör, då svarar hon inte alls.
JAg är trött på att bli behandlad såhär jag vill inte kämpa för att hålla vår vänskap i liv om hon inte vill lägga ner någon tid alls på mig, och om jag frågar varför hon inte håller kontakten så är det att hon är trött eller något det är inga svar som håller i längden. Det känns som jag är den enda som vill ha vår vänskap.
men nu ger jag upp. Vad tycker ni, kort text men ställ gärna frågor om ni undrar mer..
Din "vän" tycks inte vilja ha nån tätare kontakt just nu - orsaken kan man ju spekulera i. Frågor: Har du svårt att ta kontakt med andra? Är du lite inbunden? Bor du ensligt? Har du nån hobby? Vad menar du med "vän"?
#1 Varför undrar du om JAG har svårt att ta kontakt med andra? jag försökte ganska tydligt beskriva att jag relativt ofta försökt ge henne initiativ till att ses chatta eller vad som helst dem senaste månaderna, då hon är min bästa vän tyckte jag att jag förtjänade en anledning till varför hon ignorerar mig men hon svarar inget riktigt svar. Om jag är inbunden har inget med sammanhanget att göra, jag bor inte ensligt och förstår inte heller vad frågan har med saken att göra inte heller vad jag har för hobby. Vän, vad är en vän? det är väl någon du umgås med gör saker med berättar dina hemligheter för men vad en vän är för andra kan jag inte svara på det varierar väl.
Hur länge har nu vart bästa vänner? Det är tråkigt när sånt händer. Hände liknande med min bästa vän, men vi kan verkligen inte skilja oss så efter 8 års vänskap håller vi fortfarande ihop. Även fast de vart perioder vi inte pratat på ett tag så kan man efter de taget prata med varandra precis som bästa vänner…. Ge henne lite tid bara! :)
Hur länge har nu vart bästa vänner? Det är tråkigt när sånt händer. Hände liknande med min bästa vän, men vi kan verkligen inte skilja oss så efter 8 års vänskap håller vi fortfarande ihop. Även fast de vart perioder vi inte pratat på ett tag så kan man efter de taget prata med varandra precis som bästa vänner…. Ge henne lite tid bara! :)
#4 Vi blev bästa vänner som 14
Det är flera år sedan…
Nu skrev hon att hon bara har kontakt med sina nära, eftersom hon inte orkar skriva med dem andra.
Hon har länge kallat mig sin bästa vän, sen när slutade jag räknas som hennes nära? detta sårar mig..
Oj, du blev irriterad? Du skrev "ställ frågor". Då gjorde jag det. Jag ber om ursäkt. Jag började skriva ett ganska långt svar men tog bort det för jag visste för lite. För mycket spekulation. Därför kom frågorna.
#7 Jag tyckte inte frågorna hade något med mitt inlägg att göra?
Du får nog acceptera att hennes förklaring är en förklaring. Hon har ju berättat att hon inte orkar med människor, och då får du acceptera att det är svaret.
Förstår att du är ledsen. Men jag tycker inte att du ska "göra slut". Låt henne vara. Skriv lite på Facebook ibland, men du behöver ju inte skriva "ska vi ta en fika" utan berätta bara lite vad som händer och fråga hur hon har det.
Sen får du se dig om efter andra vänner. Din vän verkar inte orka ha en tät vänskapsrelation nu. Du behöver andra i ditt liv.
Hur länge har ni varit vänner undrar jag också.
Det är inte så ovanligt om två personer blir vänner och den ena (du) är betydligt mer intensiv i sitt sätt att vara vän än vad den andra är att det fungerar jättebra en tid, men att det sedan märks mer och mer från den ena att man drar sig undan och inte orkar mer. Då har den ena personen ansträngt sig mer än vad som är naturligt under lång tid, och till slut blir man lite utbränd på relationen. Alla orkar inte prata i telefon ofta och ses varje vecka.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Låt henne kontakta dig istället. Hon kanske vill vara ifred ett tag. Kontaktar hon inte dig, ja då kanske hon inte var en sån bra vän ändå. Jag hoppas du har andra vänner, men som sagt, jag hade låtit min vän ringa till mig nästa gång. Hoppas det löser sig för er! Trevlig påsk.
#9 Om du läst längre upp så står det att vi vart vänner sen vi var 14, vi är över 20 nu.
Och jag är INTE intensiv, jag har tagit kontakt med henne ganska lagom men hon har ignorerat mig och då menar jag knappt svarat alls på flera månader och när hon väl svarat varit dryg.
#10 Tro mig, jag kommer inte kontakta henne igen vill hon vara min vän får hon kontakta mig.
Måste säga att du är väldigt otrevlig mot de som ställde frågor. Vet inte om du är otrevlig pga att det som händer dig just nu eller om det är helt enkelt sådan du är.
#13 Wow din kommentar var inte speciellt trevlig heller!!
Över internet är det svårt att uppfatta hur folk är, så att bedöma MIG efter vad jag skrivit här är ju inte det bästa heller?
+ JA Du har rätt i att jag är otrevlig pga detta hände, eller jag är inte otrevlig utan du och kanske andra uppfattar mig som det jag är extra känslig just nu och jag tycker vi kan avsluta tråden.
Jag vet inte om du är otrevlig som person heller. du kanske är sån?
#14 Kan vara att det har att göra med missförstånd men tyvärr fick jag ganska dåliga vibbar av hur du svarade dem som frågade dig något.
Nej, jag menar inte att vara otrevlig men blir ganska besviken över hur du säger att det är ok för andra att ställa frågor och sen plötsligt var det inte alls ok. Du började istället ifrågasätta dem. Du vet ju inte vad de hade tänkt skriva härnäst, kanske frågorna och dina svar skulle ha varit relevanta, men eftersom du klippte av det abrupt så får vi ju inte heller veta.
Oftast växer man ifrån sina barndomsvänner, vilket kanske har hänt er två. Det kan hända att du måste gå vidare och försöka hitta andra vänner som du klickar bättre med för just nu verkar det ju som om din vän och du inte är så pass nära om hon inte är villig att berätta vad som är fel och det faktum att hon skrev att hon uppfattade inte er två som nära vänner i princip.
Sen kan det hända att hon går igenom något väldigt svårt och har inte ork eller energi för någon just nu som kan leda till att hon pushar undan de som hon har runtomkring sig.
Oberoende hoppas jag att det går bra för dig. Men i fortsättningen skulle det ju vara trevligare om du inte avfärdade frågor som folk ställde. Det upplevs faktiskt som otrevligt beteende. Om du tyckte att frågorna var för personliga och du helt enkelt inte vill svara så skriv så istället. Att säga att det är inte relevant vet du ju inte om du inte är en tankeläsare.
Jag kanske reagerade också otrevligt, det erkänner jag, men det var i princip i samma ton som du använde.
#15 jag svarar som jag gör, jag förstår inte varför du gör så stor sak av det jag kmr inte ändra på det för att du vill det. jag har inte vart otrevlig(INTE Min mening iaf), ja visst dem kan ställa frågor men vissa frågor förstod jag mig inte på bara så enkelt är det.
Jag sa att jag inte ville fortsätta denna tråd heller jag känner inte att den leder någon vart, hon var min vän och nu är hon inte det längre hon är en idiot end of story.
#16 Som sagt, det kan ske missförstånd. Det händer så lätt på nätet. Jag kanske såg dina inlägg på helt fel sätt.
Jag vet inte om det är precis schysst att kalla någon för en idiot bara för att den här personen inte längre vill vara bästa vän med en. Hon verkar ha en hel del problem just nu.
#17 Men snälla? ja det var ett missförstånd.
Men släpp det nu jag skrev att hon var en idiot, du vet väl inte vad mer hon har gjort? nej precis. Hon kanske förtjänar att kallas för det, Det handlar inte BARA om att hon inte vill vara min vän det spelar ingen roll längre jag vill bara inte diskutera mer. Snälla sluta kommentera i tråden nu, jag vill avsluta diskussionen.
Är man otrevlig och inte kan hantera sin attityd så har man inget här inne å göra.. Inte riktad till någon, detta va till alla! Men sluta skriv med henne och se ifall HON hör av sig. Du har väl fler vänner att umgås med? :)
#19 Ganska uppenbart att det där ändå var riktat till mig, det är ju inte du som bestämmer vem som är här inne heller och du bestämmer inte heller vem som är otrevlig/kan hantera sin attityd alla har olika åsikter om det, jag bad dessutom er sluta kommentera i denna tråden, respektera det… snälla!
Det kan ju faktiskt vara så att din vän inte mår så bra och inte vill ha kontakt med någon egentligen.. "orkar inte med människor" var det inte något sådant hon skrev eller sade?
Det kanske inte alls handlar om något fel på dig egentligen utan helt om hur hon mår och vad hon behöver just nu?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#20 Skapa inte trådar om du inte kan hantera att folk skriver i dem.
Sluta läsa om det stör dig. Att du dessutom skriver svar på inläggen gör att tråden kommer att leva kvar. Så i ditt fall borde du sluta skriva så tappar människor intresset så småningom.
#19 T o m titeln heter ju Min "enda" vän… Så njae.. TS har nog inga andra vänner att umgås med istället. 😕
#21 Som sagt….. Jag har inte berättat hela historien om vad hon sagt gjort så ni vet inte vad det handlar om och jag vill inte diskutera det något mer.
#22 Jaså? JAG ska sluta skapa trådar? men jag kanske inte längre vill tjafsa och därför ber er sluta kommentera, vad är det svåra med att sluta kommentera? ni får ju kommentera men då kommer jag känna mig tvungen att svara.
Och jo jag hanterar trådar, men just denna tråd orkar jag inte med längre eftersom den bara är off topic osv. Du kanske borde sluta svara i folks trådar om du inte hanterar att folk kan vara dryga mot dig.
#19 Men det bestämmer du fortfarande inte,så länge man inte gör påhopp på andra så är det sajtvärden som bestämmer vilka som hänger här.
🤦♂️
Okej jag har faktiskt vart otrevlig nu det kan jag erkänna men tråden har spårat ut lite… någon skulle kunna låsa den eller ta bort den..
Min första tanke är att hon mår dåligt. När jag mådde riktigt dåligt (psykiskt) pratade jag bara med mina föräldrar och min pojkvän, jag orkade inte med någon annan helt enkelt! Allt gjorde mig sur och irriterad, men mina vänner väntade till jag orkade höra av mig igen, och då fanns de kvar trots att jag aldrig faktiskt sa att jag mådde dåligt. Jag säger inte att du inte får bryta kontakten med henne, och jag säger inte att det är så hon mår, jag bara kommer med ett förslag. Däremot känner du henne bättre än jag, så jag kan ju självklart inte veta!
Medarbetare på Skor iFokus
#25 Du sitter å skriver att du ska sluta svara i tråden. Varför svarar du mitt inlägg 2 gånger då för? jo kanske för att få igång tråden? :s
#29 Som jag SA jag fortsätter svara så länge ni ger mig något att svara på…
Men nu ska jag lämna denna tråd till 100 procent, slutar följa den så kommenterar någon något till så kommer jag inte läsa det.
Jag ber om ursäkt för att jag vart lite väl otrevlig, men jag tycker inte jag är den ända här på forumet som kan vara dryg heller.
Ha det bra.
#30 Ja men du svarade ju mitt inlägg 2 gånger med 2 olika texter….