Effektiv deo som är skonsam?
Är ständigt på jakt efter en bra deo.
Jag har tyvärr inte skonats med luktfri svett, jag håller god hygien men det gör det inte så mycket bättre tyvärr. Jag skulle inte säga att det är något fruktansvärd lukt eller varje dag ens, men jag har lätt för att svettas och känner mig precis som vem som helst mest bekväm när man både luktar gott och är torr.
Sen vill jag ändå vara skonsam mot huden och har också testat deos för just känslig hud och testat utan aluminium, parfymfritt osv. Men de känns inte effektiva nog, dock känns de ju skönare mot huden som utlovat.
Undrar alltså om någon har hittat en deo som är både och, helst utan något jättepris. Eller om det finns något hemmafix?
Just nu har jag Aco Extra Sensitive som känns fräsch till en början men håller inte måttet efter ett tag. Vichys har jag också testat, den tyckte jag ganska bra om, men jag tycker ändå priset 100kr var lite mycket.
Känner igen mig i det du skriver, jag har samma problem. Jag har äntligen hittat en deo som fungerar för mig, den kostar typ 85 kr och finns ibra sorterade affärer, typ maxi. Det är en deo du vrider upp en kräm på, liknar en torr deo, den sitter hela dagen verkligen och luktar gott, ja om du inte gör nåt extremt, extremt svettigt då.. där håller ju ingen deo.. sen beror svettdoften på olika saker då den kan lulta mer, så har iaf jag det vid tex mens. :) Rexona maximum protection heter den, säljs i en liten kartong. Aco extra effective är som absolut torr annars, utan sveda å krångel. Den hade jag innan med en vanlig deo.
#1 Tack! Jag ska nog ta och testa den :) hade fått bra recensioner på kicks hemsida såg jag!
Jag har två väninnor som har samma problem som du, de luktar lätt, svettas ganska lätt och har superkänslig hud.
Det här kommer inte låta klokt men de har båda börjat använda rexona för män.
- Då luktar man ju karl tänker man ju! Men så är inte fallet.
Den för karlar är gjord för stark svettlukt så den är supereffektiv jämfört med den för kvinnor, men troligen är det andra ämnen i den för på något sätt är den mildare än de som säger sig vara effektiva för tjejer. - Har själv testat riktigt starka för tjejer som det har börjat klia och svida av. Hemskt! - Ändå är jag inte känslig i huden på det viset.
Den luktar killdoft precis när de sätter på sig den men så fort huden har absorberat den så är den luktfri. Helt alltså, även när de tränat och/eller suttit och umgåtts en svettig sommardag, de luktar tjej precis som jag och inget svett alls.
Pröva dove spray deo powder touch. Underbar!
Den bästa jag har provat är en från Biotherm! Dryg och räcker länge. Den är dyrare, bort mot 200 kr, men verkligen värd. Går inte att jämföra med de billigare du hittar i butik.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Tack för tipsen! Har varit sugen på Biotherm, då jag hört så mycket bra om den, har inte riktigt pengarna för den nu men kan ju unna mig och testa den när det ser lite ljusare ut på kontot ;)
#3 Haha, intressant! Kanske kan testa brorsans hemma till och börja med, fräckt om det funkar som du säger :) man vill ju faktiskt inte gå runt o lukta karl även om det luktar gott ;)
Har du testat att göra egen deo på kokosolja bikarbonat och maizena? Det kan funka :)
#7 Låter superspännande, ska googla och testa detta, tusen tack!
Det som funkar för mig är att inte raka mig helt… Gillar inte att gå runt hårig, men rakar jag bort allt kommer svetten o lukten som ett brev på posten! Jag "ansar" o använder sprejdeo, funkar för mig :)
Jag har börjat använda deo från Dr.Organic. Finns i flera olika dofter, har även schampoo/balsam som jag gillar. Utan parabener och sulfatet.
(Finns bland annat på: http://www.jordklok.se/kroppsvard/deodorant/moroccan-argan-oil-deodorant-50-ml-dr-organic) Men även apotea.se och flera andra säljer deras produkter
(Deras deos är aluminiumfria)
Jag har samma problem som dig, så jag tar också del av alla tips! ;)
Jag har dock ett problem med deo-lukter - jag har inte hittat en enda deo som jag klarar lukten av, tycker alla luktar konstigt, tungt, och till sist nästan värre än själva svettlukten… Använde en deo från ACO som var helt doftfri, men den slutade fungera. Någon som har tips på deos som luktar väldigt lite (och då FRÄSCHT) eller helst ingenting, men ändå funkar?
Johanna - Instagram
Testade att göra den deon av kokosolja idag, den fungerade bra idag i alla fall (hade en otight topp) och kändes skön under armarna :)
#10 Åh, låter bra :) Alltid kul och testa. Blev väldigt sugen på shampoo och balsam där ifrån, de hade flera sorter som verkade intressanta, får man fråga vilken du använder? :) om det är någon som luktar extra gott?
Man ska undvika deo med aluminium i då det täpper till svettkörtlarna vilket i slutänden ger mer svettningar.
Själv gör jag egen deo med kokosolja, vill man ha doft kan man ha lite doftessens i. Efter att jag börjat med denna så behöver jag inte ens använda deo dagligen utan enbart om jag ska göra jag vet är mer ansträngande eller ska någonstans där det lätt blir varmt. Men som med mycket tar det ett tag innan kroppen har ställt om sig.
Har använt en gammal "försvarets hudsalva" tub vilket gör det enkelt att applicera.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#12 Jag har mest använt deras schampo/balsam med "moroccan argan oil" men även kokos. Har sett att de har flera olika dofter som jag säkert kommer prova så småningom. Jag har köpt mina i butik (CajsaWarg) då man kan passa på att dofta på dem. Den med arganolja doftar lite som tigerbalsam tycker jag, fräscht men har alltså liksom en doft som man lägger märke till. Både min fästman och jag använder samma och den har en trevlig unisex-doft.
Jag har även köpt av NaturligtVis men har inte hunnit testa ännu.
#14 Aa den lät ju väldigt trevlig :)
Tusen tack för tipsen!